PERANAN KETAHANMALANGAN DAN KREATIVITAS DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA

Huri Suhendri, Rita Ningsih

Abstract


Abtract

This study aims to analyze and prove the existence of influence ketahanmalangan and creativity to the ability of problem solving math. The research method used is survey method with correlational analysis. Population in this research is all students of class X SMK Kharismawita 2, South Jakarta. While the sample of 30 students class X SMK Kharismawita 2, South Jakarta registered in the academic year 2017/2018. The instruments used in this research data collection consisted of: a questionnaire about resilience and creativity, and a written test of mathematics subjects. Test data analysis requirements consist of: normality test, linearity test, and multicollinearity test. The result of three data analysis requirement test obtained by conclusion that the three groups of data come from normal distributed population, the two regression models formed are linear pattern, and there is no relation between the independent variables. Hypothesis testing is done by correlation test and regression test. Results of hypothesis testing and analysis, it concluded that there is influence ketahanmalangan and creativity to the problem solving ability of mathematics. This means that variable ketahanmalangan and creativity play a role in learning mathematics, which affects the variable problem solving skills of mathematics. So in the learning, educators are concerned about the factors ketahanmalangan and creativity of learners and make efforts to improve both these factors through interesting math learning.

 

Keywords: Adversity Quotient, Creativity, Learning Mathematics


Full Text:

PDF

References


Balitbang Kemdikbud. (2017). Rekap Hasil Ujian Nasional (UN) Tingkat Sekolah. http://puspendik.kemdikbud.go.id/hasil-un/. Diakses tanggal 4 Oktober 2017.

Dewi, Maulyana dan Suhendri, Huri. (2017). Pengaruh Kemandirian dan Ketahanmalangan (Adversity Quotient) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika Univ. Indraprasta PGRI. ISSN: 2581-0812.

Ekawati, Estina. (2011). Peran, Fungsi, Tujuan, dan Karakteristik Matematika Sekolah. http://p4tkmatematika.org/2011/10/peran-fungsi-tujuan-dan-karakteristik-matematika-sekolah/. Diakses tanggal 2 Oktober 2017.

Firdaus, Aleena Khoeru. (2014). Matematika dalam Kehidupan Nyata. https://d-pendidikan.blogspot.co.id/2014/11/makalah-matematika-dalam-kehidupan-nyata.html. Diakses tanggal 10 Oktober 2017.

Kemdikbud. (2015). Peringkatan dan Capaian PISA Indonesia Mengalami Peningkatan. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2016/12/peringkat-dan-capaian-pisa-indonesia-mengalami-peningkatan. Diakses tanggal 4 Oktober 2017.

Marliani, Novi. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 9(1): 33-39. Tersedia pada: http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/978/779.

Meika, Ika dan Sujana, Asep. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(1): 8-13. Tersedia pada: http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2025/1568.

Munandar, U. (2004). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta : Rineka Cipta.

Poernomo, E. (2006). Pengaruh Kreativitas dan Kerjasama Tim terhadap Kinerja Maneger pada PT. Jesslynk Cakes Indonesia Cabang Surabaya. Jurnal Ekonomi, Vol. 6 (2).

Sambada, Dwi. (2012). Peranan Kreativitas Siswa terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika dalam Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 2(2) : 37-47.

Stoltz, P.G. (2000). Adversity Quotient, Mengubah Hambatan Menjadi Peluang. Jakarta : PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Sugesti, Fitri Era; Budiyono; dan Subanti, Sri. (2014). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dan TSTS dengan Pendekatan RME pada Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Adversity Quotient Siswa. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 4(1) : 1-10.

Sulianto, Joko dan Mandarsary, Ryky. (2011). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Kreativitas Siswa pada Materi Matematika di Sekolah Dasar dengan Pembelajaran Pemecahan Masalah. Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1).

Supardi U.S. (2014). Pengembangan Instrumen Pengukuran Ketahanmalangan (Kecerdasan Adversitas) Siswa. Prosiding Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan Program Pacsasarjana UNJ. ISBN : 978-608-602-70135-0-6.

Supardi U.S.; Haryanto; dan Suhendri, Huri. (2014). Pengembangan Instrumen Pengukuran Kreativitas Siswa. Prosiding Seminar Nasional Hasil-Hasil Penelitian LPPM Universitas PGRI Semarang. ISBN : 978-602-0960-08-1

Syarwani, A. (2003). Faktor Penentu Kebehasilan Kepala Sekolah. Jurnal Penelitian, Vol. 17(1).

Syarwani, A. (2013). Ketahanmalangan Kepemimpinan Kepala Salah Satu Faktor Penentu Keberhasilan Kepala Sekolah. Yogyakarta : Pustaka Felicha.

Wahyuddin. (2016). Pengaruh Metakognisi, Motivasi Belajar, dan Kreativitas Belajar terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 2 Sabbangparu Kabupaten Wajo. Jurnal Daya Matematis, 4(1): 72-83.

Widjajanti, Djamilah Bondan. (2009). Kemampuan Pemecahan Maslaah Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika : Apa dan Bagaimana Mengembangkannya. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY. ISBN : 978-979-16353-3-2.

Yulian, Vara Nina. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Metode Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Software Algebrator. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 9(1): 20-24. Tersedia pada: http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/976/777.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2982

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika). Jurnal ini diterbitkan oleh Jurusan Pendidikan Matematika FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Ciwaru No 25 Kota Serang Banten, Jurusan Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Ciwaru, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: jppm@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika