PENGEMBANGAN BLOG SUPPORT MATA KULIAH STATISTIKA PENDIDIKAN PERGURUAN TINGGI STKIP MUHAMMADIYAH BANGKA BELITUNG

Yudi Yunika Putra, Adi Saputra

Abstract


Blog support based online learning media is learning media that appropriate to the development of time periode, it is because it can be accessed everytime and everywhere, and also it is integrated to social media. Besides that, this blog support learning media makes students feel easy to search about statistics education materials.The aim of this research is to build the product of blog support statistics education subject for university student that has valid and practical has potential efects. This research method used research and Development study. The subjects of this research are the university students in the third semester of PGSD program of STKIP Muhammadiyah Bangka Belitung. The results of this research is the product of blog support learning media that valid and practical and has potential efect to the students, because blog media that is developed is very efective for learning statistics and very appropriate to the development of time period. This blog support can be accessed at http http://www.statistikaonline.com/.

 

Keywoords: Blog Support, Development Studies, Educational Statistics


Full Text:

PDF

References


Anggoro,A,S,.Sejarah Teori Peluang dan Statistika. . Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1),13-24

Akker, J. v., Gravemeijer, K., McKenney, S., & Nieveen, N. (2006). Educational Design Research. London: Routledge

Al-Zaidiyeen, N.K.,Mei,L.L.,& Fook,F.S. (2010). Teachers'Attitudes and Levels of Technology Use in Classrooms: The Case of Jordan Schools. International Education Studies, Vol. 3, No. 2, 211-218

Beritasatu.com (2015). Mayoritas Netizen di Indonesia Berusia 18-25 Tahun. Diakses dari http://www.beritasatu.com/iptek/261297-mayoritas-netizen-di-indonesia-berusia-1825-tahun.html. pada 20 Desember 2016

Duffy, P. & Bruns, A.(2006). The Use of Blogs, Wikis and RSS in Education: A Conversation of Possibilities. Proceedings Online Learning and Teaching Conference 2006.

Edukasi.Kompas.Com (2016). Perguruan Tinggi Wajib Melek Teknologi. Diakses darihttps://edukasi.kompas.com/read/2016/01/04/07030081/Penting.Perguruan.Tinggi.Wajib.Melek.Teknologi. pada 20 Desember 2016

Kominfo.or.id (2016). Pengguna Internet Indonesia Nomor Enam Dunia. Diakases dari https: // kominfo . go .id / content/ detail / 4286 / pengguna - internet-indonesia - nomor - enam - dunia / 0 / sorotan _ media. pada 20 Desember 2016

Kompas.com (2016). Pengguna Internet di Indonesia Capai 132 Juta. Diakses dari http://tekno.kompas.com/read/2016/10/24/15064727/2016.pengguna.internet.di.indonesia.capai.132.juta. pada 20 Desember 2016

Kopertis12.or.id (2013). Kurikulum Nasional Berbasis Kompetensi Mengacu Pada KKNI. Diakses dari http: // www. kopertis 12. or. id / 2013 / 04 / 28 / kurikulum - nasional - berbasis -kompetensi -mengacu - pada - kkni . html pada 20 Desember 2016

Nisraeni &Fitriani A. (2014). Pengembangan bahan ajar mata kuliah statistika dasarDengan penerapan model kooperatif tipe tps (think-pair-Share) melalui program lesson study. Prosiding Seminar Nasional. Sulawesi : Universitas Cokroaminoto Palopo

Nugroho,A.A., Putra,Y.W.R., Putra,G.F., & Syazali,M dkk (2017). Pengembangan Blog Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2),197-204

Putra,Y. W. R. & Anggraini, R. Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39-47

Setyaningsih, N. (2012). Pengembangan Perangkat Dan Model Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme Mata Kuliah Statistika Melalui Pendekatan Lesson Study. Journal Penelitian Humaniora. Vol. 13.No. 1. Februari 2012: 49-61

Sugiyono (2016) Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta

Tessmer, M. (1993). Planning and conducting formative evaluations: Improving

the quality of education and training. London: Kogan Page

Wahyuni, S. & Junaidi. (2008). Pengembangan Modul Pembelajaran Statistika Untuk Mahasiswa Program Bahasa. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan. Vol. 4. No 1. Maret 2008 : 67-76

West, D. M. (2012). How Blogs, Social Media, and Video Games Improve Education. Diakses dari http: //www. insidepolitics . org /brookingsreports / edu _ blogs . pdf pada 21 Desember 2016.

Wijaya, T.S., (2016). Pengembangan Blog Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Produk Pastry dan Bakery Kelas XI Patiseri SMK Negeri 6 Yogyakarta.Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta: Yogyakarta

Wikipedia (2016). Internet. Diakses dari https://id.wikipedia.org/wiki/Internet pada 20 Desember 2016

Wikipedia (2016). Statistika. Diakses dari https://id.wikipedia.org/wiki/Statistika pada 20 Desember 2016.

Zulkardi. (2006). Formative Evaluation:What, Why, When, and How, diakses dari http://www.reocities.com/zulkardi/books.html pada 20 Desember 2016.

Zulkardi & Putri, R.I.I. (2010). Pengembangan Blog Support Untuk Membantu Siswa dan Guru Matematika Indonesia Belajar Pendidikan MatematikaRealistik Indonesia (PMRI). Diakses darihttp : // eprints. unsri. ac. id / 540 / 1 / Prof. Dr .Zulkardi __ Dr. Ratuilma _ di _ JIPP Balitbang. pdf pada20 Desember 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i2.3764

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika). Jurnal ini diterbitkan oleh Jurusan Pendidikan Matematika FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Ciwaru No 25 Kota Serang Banten, Jurusan Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Ciwaru, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: jppm@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika