PENGGUNAAN MEDIA KALENDER KATA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN PADA SISWA DOWN SYNDROME KELAS IV SKH DIAN BAHAGIA KABUPATEN TANGERANG BANTEN

Iif Fauziah, Dr. Joko Yuwono, M.Pd, Dedi Mulia, M.Pd

Sari


Abstract

 

This study aims to find out and describe the implementation of early learning reading media by using word calendar media in class IV SKh Dian Bahagia Tigaraksa Tangerang Regency. This research is a quantitative study using the Single Subject Research (SSR) approach. The research subjects were one class IV down syndrome student at Dian Bahagia Tigaraksa District, Tangerang Regency. This research was conducted using the A-B-A design. Data retrieval is carried out using the initial reading ability test. Data analysis used is descriptive statistical analysis. The analysis phase includes analysis in conditions and analysis between conditions. The results showed that word calendar media showed an increase in the ability to read the beginning. This is indicated by overlapping data (Overlap) in the analysis between A1 / B and B / A2 conditions of 0%, which means that the small percentage overlap shows the greater influence on the target behavior. This is also supported by the increase in the score of the initial word reading ability obtained by the subjects during the baseline phase 1 (A1), intervention phase (B) and baseline phase 2 (A2). In the baseline phase 1 (A1) the average score of the subjects was 66.67%. In the intervention phase the average score was 93.33%. At baseline phase 2 (A2) the average subject scores 83.33%.


Kata Kunci


initial reading, word calendar media, down syndrome

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abdurrahman, Mulyono. (2010). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Tenaga Guru. Jakarta: PT Rineka Cipta

Arikunto, Suharsimi. (2002). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. (2006). Media Pengajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Azwandi Y. (2007). Media Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Badru Z., dan Asep Heri H. (2016). Media dan Sumber Belajar Paud. Penerbit Universitas Terbuka.

Basuki Thomas Anung. (2000). Pengenalan Suku Kata Bahasa Indonesia Menggunakan Finite-State Automata. Jurnal Integral, Vol. 5 No. 2, 2000

Baylis P and Margaret J Snowling. (2011). Evaluation of Phonological Reading Programme for Children with Down Syndrome. Journals. Departement of Psikology. University of York, UK.

Budi Rahman, Haryanto. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I Sdn Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasia, Volume 2 – Nomor 2, 2014.

Dermawan, Deni. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakara

Gunarhadi. (2005). Penanganan Anak Sindroma Down dalam Lingkungan Keluarga dan Sekolah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Jamaris Martini. (2014). Kesulitan Belajar: Perspektif, Asesmen, dan Penanggulangannya. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Kupzyk Sara, Edward J. Daly, and Melissa N. Andersen. (2011). a Comparison of Two Flash Card Methods For Improving Sight Word Reading. Lincoln: University of Nebrask.

Margono S. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Priana A. (2015) Keefektifan Media Flash Card untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Tunagrahita Cerebral Palsy Tipe Spastik Kelas III di Sekolah Luar Biasa Negeri 1 Bantul. Skripsi. Universitas Negeri Yoyakarta.

Rahim Farida. (2011). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Sidik, S.A. (2013). Penggunaan Permainan dengan Teman Sebaya untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Verbal Anak Autistik. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Somantri Sutjihati. (2012). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama

Sugiyono. (2014). Motode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Suryo. (2011). Genetika Manusia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Sutanto J., Takeuchi K., dan Nakata H. (2006). Pengantar Penelitian dengan Subyek Tunggal. Jepang: University of Tsukuba

Tarigan Henry G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa

Usman Husaini dan Purnomo. (2008). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara

William I Cohen., Lynn Nadel., and Myra E Madnick. (2002). Down Syndrome Visions For The 21ST Century. Canada: Wiley-Liss, Inc., New York. All rights reserved.

Zubaidah Enny. (2013). Kesulitan Membaca Pada Anak, Diagnosa dan Cara Mengatasinya. Yogyakarta: Uiversitas Negeri Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/unik.v3i1.5302

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Jurnal UNIK : Jurnal Pendidikan Luar Biasa. Jurnal ini diterbitkan oleh Jurusan Pendidikan Pendidikan Luar Biasa FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Jakarta Km 4 Pakupatan Serang Banten, Jurusan Pendidikan Luar Biasa, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Pakupatan, Serang, Banten, Indonesia. Telepon 085223317028, Email: plb@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: Jurnal UNIK : Jurnal Pendidikan Luar Biasa

UNIK telah diindeks di: Google Cendekia 

p-ISSN: 2443-1389 ; e-ISSN: 2548-8031

Diterbitkan oleh Jurnal Untirta , bagian dari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa .