Rancang Bangun Pemanfaatan Alternator Sepeda Motor Automatic Untuk Sistem Genset dan Sistem Backup Power

Roman Lesmana, Romi Wiryadinata, Wahyuni Martiningsih

Abstract


Communities who live far from the reach of the source of electrical energy require a system of electricity that is easy to use and applied. One easy-to-use power plant is the electrical system on a motorcycle. The purpose of this research is to utilize the generator output voltage generated into generator set and backup power system when there is no electricity supply from PLN. The AC voltage in the alternator requires the AC regulator to DC to be connected to the inverter for the obtained voltage of 220 volts 50 Hz. Modification of the design of the utilization of alternator is done by adding windings of each coil 50 winding with 0.7 mm wire diameter. Voltage generated 31 Volts at speed 1362 rpm. For voltage and charging current at alternator source is 13 Volt 1.6 Ampere and 12 Volt 0.5 Ampere for source of regulator. Genset system on this design has a capacity of 120 Watt. 81 watt load test with 12 Volt 10 Ah battery source can last 1 hour. Installed charging system takes 6 hour with fuel consumption 1,000 ml with battery condition 20% from 10

Keywords


Generator, Motorcycle Electricity System

Full Text:

PDF

References


M. F. Alqodri, C. E. Rustana, and H. Nasbey, Rancang Bangun Generator Fluks Aksial Putaran Rendah Magnet Permanen Jenis Neodymium ( NdFeB ) Untuk Turbin Angin Sumbu Vertikal Tipe Double-Stage Savonius, vol. IV, pp. 135–142, 2015.

R. Subodro, pada Alternator Konvensional Terhadap Voltage Yang Penelitian sistem pengisian difokuskan pada alternator guna mengatasi kekurangan suplay pengisian yang dibateraibatkan terlalu banyak beban kelistrikan . Eksperimen ini mencari pengaruh yang ditimbulkan yang, vol. 1, 2015.

C. A. Apriana, T. Dermawan, B. Suhendro, and J. T. Nuklir, Desain Sistem Kelistrikan Sepeda Motor Sebagai Alat Bantu Ajar Mahasiswa, no. September, pp. 240–247, 2015.

G. F. Price, T. D. Batzel, M. Comanescu, and B. a Muller, Design and Testing of a Permanent Magnet Axial Flux Wind Power Generator, 2008 IAJC IJME Int. Conf., 2008.

A. A. Wijaya, Perancangan Generator Magnet Permanen dengan Arah Fluks Aksial untuk Aplikasi Pembangkit Listrik, vol. 4, no. 2, pp. 93–108, 2016.

R. Mahmudah, Re-Design dan Modifikasi Generator Cooler Heat Exchanger Pembangkit Listrik Tenaga Panas Bumi ( PLTP ) untuk Meningkatkan, vol. 2, no. 3, pp. 409–413, 2013.

L. Jacobus, D. K. Gulo, F. Sains, and U. K. Immanuel, Rancang Bangun Teslameter Dengan Metode Induksi, vol. 6, no. 2, pp. 42–47, 2014.

A. M. S. S, C. Kurniawan, and P. Sebayang, Efek Air Gap pada Rancang Bangun dan Uji Performa Generator Listrik Fluks Aksial Berbasis Magnet Permanen NdFeB, vol. 1, no. 1, pp. 6–12, 2017.

H. Prasetijo, Generator Magnet Permanen Sebagai Pembangkit Listrik Putaran Rendah, vol. 8, no. 2, 2012.

A. Budiman, H. Asy’ari, and A. R. Hbateraim, Desain Generator Magnet Permanen Untuk Sepeda Litrik, vol. 12, no. 1, pp. 59–67, 2005.

M. Listrik, Untuk Mobil Listrik Menggunakan Energi Sel Surya Dengan Metode Sequensial (Sagita Rochman dan Budi Prijo Sembodo),” vol. 12, pp. 61–66, 2014.

A. F. Farizy and D. A. Asfani, Desain Sistem Monitoring State of Charge Baterai pada Pengisian Station Mobil Listrik Berbasis Fuzzy Logic Dengan Mempertimbangkan Tempera1ture, vol. 5, no. 2, 2016.

M. A. Aswady and S. Agustina, Rancang Bangun Alat Pengubah Tegangan Ac 220 V 2 Phasa Ke Tegangan 220 V 1 Phasa Di Laboratorium Pt . Pertamina Ru Iii Plaju, vol. 1, no. 3, pp. 44–49, 2014.

R. M. Hamid et al., Rancang Bangun Charger Baterai Untuk Kebutuhanan UMKM, J. Teknol. Terpadu, vol. 4, no. 2, pp. 130–136, 2016.

A. Iskandar and A. Supriyadi, Evaluasi Penggunaan Lampu Led Sebagai Pengganti Konvesional, J. Tek. Elektro, pp. 16–20.




DOI: http://dx.doi.org/10.36055/setrum.v7i1.3464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.