APPLICATION REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) TO INCREASED THE MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES OF ELEMENTARY SCHOOL SD NEGERI SALATIGA 12

Ayuk Rismaya Putri, Irul Irul

Abstract


Abstract. This research was conducted to improve the learning result from SD Negeri Salatiga 12 on the 2nd  grade’s mathematics by applying Realistic Mathematic Education (RME) approach. The research was based on the Pre-test results by 73.7% of the students that do not fulfill the Minimum Criteria of Mastery Learning (KKM) which is 70. The completeness of students’ learning outcomes at pre-test stage reaches a percentage of 26.3%. This research is an Action Class Research (PTK) using pre-test and post-test. The subjects of this research are 38 of 2nd grade elementary students of SD Negeri Salatiga 12. The data obtained were analyzed using descriptive statistics and hypothesis which are tested by T-test (comparisons). The results showed that there is a significant differences between the pre-test and post-test which are taught with a Realistic Mathematics Education (RME) approach, which is the Sig (2-tailed) = 0.000 < 0.05 then Ho denied. From this results of research, shows the increased learning can be seen from the results of the Post-test that reach the presentage of mastery learning 84.2%. This can be stated that the Realistic Mathematics Education (RME) approach are able to improve the achievement of learning math of 2nd grade elementary students in SD Negeri Salatiga 12.

 

 

Keyword: Realistic Mathematics Education (RME), learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Ariyanti. (2009, Februari 5 Senin). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik Yang Dipadu Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Kelas VII SMP Madiun.

Hardini, A. T. (2017). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Scholaria, 7 (2), 193.

I Gusti Ayu, d. (2013). Penereapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Sebagai Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bangun Ruang SD 9 Sasetan. Santiaji, 3 (2), 192.

Ibrahim, d. (2012). pembelajaran kooperatif. Surabaya: University Press.

Indhira, A. d. (2017). Penggunaan Media Monopoli Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. JPSD, 3 (1), 15.

Iskandar. (2012). Panduan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Jakarta: Bestari Buana Murni.

Mashudi. (2016). Penerapan Pendekatan Realistik untuk Meningkatkan Hasil belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahsan Sifat-Sifat Bnagun Ruang. JPSD, 2 (1), 61.

Mawardi. (2018). Merancang Model Dan Media Pembelajaran. Scholaria, 8 (1), 31.

Pebriana, P. H. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Menerapkan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada Siswa SD Bangkinang. Cendekia, 1 (1), 78.

Prayoga Pangestu, d. (2016). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Suasana Pembelajaran Yang Menyenangkan pada Pelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (2), 70.

Robiyanto. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan Menggunakan Alat Peraga Persegi Pecahan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 5 (17), 1680-1681.

Soviawati, E. (2011). Pendekatan Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa Ditingkat Sekolah Dasar. Edisi Khusus, 3 (2), 84-85.

Subryanto. (2014). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Soal Cerita Tentang Himpunan. Aksioma, 3 (2), 122.

Udin. (2008). Pengembanagn Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.

Umar. (2013). Media Pendidikan. Tarbawiyah, 10 (2), 127.

Valiant. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif SMK Di Kota Yogyakarta. Pendidikan Vokasi, 2 (1), 114.

Wijaya, A. (2012). Pendiidkan Matematika Realistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wirama, d. (2014). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V SDN Buleleng. Mimbar PGSD, 2 (1), 3-9.

Yuhasriati. (2012). Pendekatan Realistik Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Peluang, 1 (1), 81-90.

Zerri, H. d. (2017). Peningkatan Kemampuan Matematis Pada Siswa Sekolah Dasar SD Negeri 2 Sember Agung Melalui Pendekatan Jarimatika. JPSD, 3 (1), 28.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i1.3108

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id