THE DEVELOPMENT OF A 5W + 1H BASED POCKET BOOK ON THE KINGDOMS HISTORY MATERIAL TO IMPROVE READING LITERACY OF GRADE 4 ELEMENTARY STUDENTS

Laila Fatmawati, Subkhi Fajrikah

Abstract


Abstract. This research was motivated by the problems found in elementary schools, which are students’ low literacy ability and lack of supporting books in learning. This research aimed to develop pocket book teaching material, determine the feasibility and the effectiveness of the 5W + 1H based pocket book on the kingdoms history material to improve reading literacy in the fourth grade elementary school students. The Development Procedure used the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Small group trial subjects were 10 students from grade IV Shidiq and large group trials were 28 students from grade IV Amanah. While the operational field trial were conducted on 30 students from grade IV Fatonah and Tabligh. The results of the research on the feasibility test of media expert got a score of 78,91 with the category of "very feasible", material expert got a score of 93,2 with the category of "very feasible", learning expert got a score of 93,2 with the category of "very feasible", and language expert got a score of 85,4 with the category of "very feasible". In the assessment of the response of the teachers got a score of 93,62 with the category "very feasible" and the assessment of grade 4 students got a score of 97,82 with the category of "very feasible". The effectiveness was tested using One-Group Pretest-Posttest Design and analysis using the normality test and Paired T-test. In the normality test, the data obtained were normally distributed with a significance value of pretest 0,98 and posttest (200). While in the Paired T-test, the average score is 69,00 pretest and posttest and the results of the significance (p) is 0,000 and smaller than the significance of 0.05 (0,000 <0.05).


Full Text:

PDF

References


Ahmad, Andi. 2017. Pengembangan Buku Saku Sebagai Media Promosi Kesehatan Tentang Cacingan yang Ditularkan Melalui Tanah Pada Siswa Kelas IV SDN 01 Kromengan Kabupaten Malang. Jurnal Preventia. 2(1). 1-11

Anisah, A., & Azizah, E. N. (2016). Pengaruh Penggunaan Buku Teks Pelajaran dan Internet Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips. Jurnal Logika, XVIII(3), 1–18.

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2018). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sungai Miai Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd), 4(1), 15-29.

Faradina, N. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinganom Klaten. Jurnal Hanata Widya, 6(8), 60–69.

Hasanah, Muakibatul, dkk. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Berbantuan Buku Teks Berbasis Kontekstual Untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan. 1(10).1880-1883

Hendrayani, A. (2017). Peningkatan Minat Baca dan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas Rendah Melalui Penggunaan Reading Corner. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 236–248.

Jati, R. K. (2017). Perancangan Media Komik Webtoon Tentang Mata Pelajaran Sejarah (IPS) Kelas V SD. E-Proceeding of Art & Design, 4(3), 685–694.

Kamiludin, K., & Suryaman, M. (2017). Problematika pada pelaksanaan penilaian pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 58–67.

Kantun, S., Sri, Y., & Budiawati, R. (2015). Analisis Tingkat Kelayakan Bahan Ajar Ekonomi Yang Digunakan Oleh Guru di SMA Negeri 4 Jember. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(2), 136.

Kharizmi, M. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd), 2(2), 11–21.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lestari, I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dengan Memanfaatkan Geogebra Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 26–36.

Mualimah, E. N., & Usmaedi, U. (2018). Pengaruh Kebiasaan Membaca Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Kubanglaban. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd), 4(1), 43-54.

Mulyono, Julia, Kurnia, D. (2016). Penggunaan Media Kartu Kwartet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Peninggalan Sejarah Hindu-Buddha. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 481-490.

Muqodas, R. Z., Sumardi, K., & Berman, E. T. (2015). Desain dan Pembuatan Bahan Ajar Berdasarkan Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Sistem dan Instalasi Refrigerasi. Journal of Mechanical Engineering Education, 2(1), 106–115.

Nurul A, A., & Sunarti. (2017). Pengembangan Buku Saku Aksara Jawa Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas IV SD 1 Kadipiro Kasihan Bantul. Jurnal PGSD Indonesia, 3(2).

Putri, Y. F., & Sumbawati, M. S. (2017). Pengembangan Aplikasi Buku Saku Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Hukum Kesehatan di Akademi Farmasi Surabaya. Jurnal IT-EDU, 2(2), 88–94.

Solihat, I., & Riansi, E. S. (2018). Literasi Cerita Anak dalam Keluarga Berperan Sebagai Pembelajaran Pembentuk Karakter Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd), 4(2), 258-271.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Penerbit Alfabeta.

Susilawati, & Sulhan, M. (2018). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah (Gls) di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Visipena, 9(2), 264.

Suyono, Harsiati, T., & Wulandari, I. S. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar, (2), 116–123.

Tirtarahardja, U., & Sulo, S. L. L. (2012). Pengantar Pendidikan (Revisi Cet). Jakarta: PT Rineka Cipta.

Triatma, I. N. (2016). Minat Baca Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Negeri Delegan. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 5(6), 166–178.

Tungka, N. F. (2017). Penerapan Teknik 5W + 1H Untuk Meningkatkan Antusiasme Membaca Siswa SDN Kaduwaa Kecamatan Lore Utara , Kabupaten Poso. Skripsi. Universitas Sintunu Maroso

Wahyuning, D. A., Gipayana, M., & Djatmika, E. T. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Literasi Bercirikan Quantum Teaching Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Efektif dan Produktif. Jurnal Pendidikan, 2 (5), 667–675.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Sebagai Pembentukan Pendidikan Karakter. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 1(1), 325–343.

Viantini, W. 2019. Peningkatan Keterampilan Menyimak Teks Narasi Menggunakan Teknik 5W + 1H Pada Siswa Kelas VII D Mts Negeri 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(3), 1-12.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i2.6260

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id