THE USE OF REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION APPROACH TO IMPROVE LEARNING OUTCOMES ABOUT TWO-DIMENSIONAL SHAPES AT SDN PANDEGLANG 14

Asni Asni, Urip Kwilangga

Abstract


The background of this research is the students' difficulties in solving two-dimensional shapes, and the students' learning outcomes are still low. Then in the learning process, requires an approach that can improve students' activity and students learning outcomes, namely the RME approach. In this research, the subject of Mathematics learning activities with the RME approach were the 24 students of 6th-grade. In this study uses the model of Classroom Action Research (CAR). Based on research with a Realistic Mathematics Education (RME) approach on the material of two-dimensional shapes in 6th-grade has a great influence on improving student understanding. The results of the study showed that there were student activities scores using the RME approach starting from cycle I with the score of 1.9, in cycle II with a score of 2.9, and in cycle III with the score 3.9. On pre-cycle student learning scores got 4.2, cycle I 5.5, cycle II 6.8 and cycle III got a score of 8.2. So, it can be concluded that the use of the RME approach in mathematics learning about two-dimensional shapess can improve student activities and student learning outcomes with good improvement.

 

Keywords: Realstic Mathematic Education (RME), Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (1992). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Buacani. 2015. Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Menghitung Luas Bangun Datar Dan Segi Banyak Melalui Pendekatan Quantum Learning Di Kelas VI SDN Inpres 5 Birobuli. Jurnal Pendidikan Matematika. 4(10): 250-261.

Eti Herawati (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Domino Matematika Pada Materi Pangkat Tak Sebenarnya Dan Bentuk Akar. JNPM. 1(1): 66-87.

Geri Syahril Sidik (2016). Analisis Proses Berpikir Dalam Pemahaman Matematis Siswa Sekolah Dasar Dengan Pemberian Scaffolding. JPSD 2(2): 192-204.

Handayani, S. (2006). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Dan LembarKerja Siswa Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif Volume 1 (2); 27-30.

Hardiyati, Ria. 2014. Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematic Education Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. 2(5): 331-343.

Henderson.(1977). Pengantar Ke Jalan Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT.Mutiara

Husen Windayana. (2007). Pembelajaran Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis, Kreatif, dan Kritis, Serta Komunikasi Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. 5(8), 21-24.

Ilma, Ratu. Dkk. 2007. Pengembangan Materi Kesebangunan Dengan Pendekatan PMRI di SMP Negeri 5 Talang Ubi. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(2): 46-55

Isrok’atun dan Tiurlina. Enhancing Students’ Mathematical Creative Problem Solving Ability Through Situation Based Learning In Elementary School. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar. 1(2): 209-216.

Jayanti Putri P (2016). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sd Melalui Circuit Learning. JPSD. 2(2): 125-137.

Junaedi Iwan (2015). Penerapan Realistic Mathematics Education (RME) dengan Konteks Karakter dan Konservasi untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Menyusun Proposal Penelitian. Jurnal Matematik Kreano 6 (2): 177-190

Jaelani, Nidya Fery. 2017. Kemampuan Matematika Siswa Kelas VIII di Daerah Istimewa Yogyakarta Dalam Menyelesaikan Soal Model TIMSS. JPMIPA. 22(1): 1-8.

Kartini. (2007). Penggunaan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Minat Siswa dalam Pembelajaran Pengetahuan Sosial. Jurnal Pendidikan Dasar Universitas Pendidikan Indonesia: Tidak Di terbitkan

Latipah (2015). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Pembelajaran CTL dan RME. Jurnal Matematika. 17(1): 1-12.

Mashudi (2016). Penerapan Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Sifat-Sifat Bangun Ruang. JPSD. 2 (1): 50-63.

Nurwidayanti, Siamsih. (2013). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR)Untuk Siswa Kelas V SD N Malangrejo Ngemplak Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. 1(2):82-82.

Saleh M (2012). Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistic (PMR). Jurnal Serambi Ilmu. 13(2): 51-59.

Silvia Dani, dkk (2017). Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Generalisasi Matematis Siswa. JPPM. 10(2):182-193.

Rani, Asteria Agusti. (2011). Aktivitas dan minat belajar siswa kelas V dalam pembelajaran matematika dengan pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI) di SD gambiranom Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. 3(6): 651-652.

Richard. (1997). How Children Learn Mathematic Maclimin: Publishin.

Rusamsi Yus, dkk. (2006) Asik Berhitung Matematika 4B. Jakarta: Yudistira.

Shuardjono. (2008). Penelitian Tidakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta

Sadullloh, dkk. (2007). Pedagogik. Bumisiliwangi: Cipta utama

Suherman,dkk. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika. Bandung: Jica UPI

Sutarto (2010). PMRI Menjadikan Pembelajaran Lebih Bermakna Siswa. http://PMRI.com.

Yusnandar,E.( 2004) Filsafat Sebagai Dasar dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar. 2(2): 42-50.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v6i1.7378

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id