The Attraction Messages of Drama Movie Through FGD in Indonesia

Novi Andayani, Rd. Nia Kania Kurniawati, Heny Hayat

Abstract


Tabula Rasa is a food theme story, which comes people's daily life. This movie is a story about Hans' life, a guy from Papua, with Mak, Natsir, and Parmanto from Padang, West Sumatera. A story about humanity and helping each other can be implemented in our life without seeing skin color, ethnic, and religious differences. This thesis uses message theory and message appeals theory with descriptive qualitative research and a Focus Group Discussion method as data collection. Researcher has found some messages containing rational, emotional, fear (threat), humor, reward, and motive appeals.


Tabula Rasa adalah cerita tema makanan, yang datang kehidupan sehari-hari orang. Film ini adalah kisah tentang kehidupan Hans, seorang lelaki dari Papua, bersama Mak, Natsir, dan Parmanto dari Padang, Sumatera Barat. Sebuah kisah tentang kemanusiaan dan saling membantu dapat diimplementasikan dalam hidup kita tanpa melihat perbedaan warna kulit, etnis, dan agama. Tesis ini menggunakan teori pesan dan teori daya tarik pesan dengan penelitian kualitatif deskriptif dan metode Diskusi Kelompok Terfokus sebagai pengumpulan data. Peneliti telah menemukan beberapa pesan yang mengandung alasan rasional, emosional, ketakutan (ancaman), humor, hadiah, dan motif.



Keywords


Attraction, Messages, Drama, Movie, FGD

Full Text:

PDF (27-48)

References


Ardianto, E., Komala, L., dan Karlinah, S. (2009). Komunikasi Massa Suatu Pengantar Edisi Revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Baran, S. J. (2010). Pengantar Komunikasi Massa: Literasi Media dan Budaya. Jakarta: Salemba Humanika

Cangara, H. (2009). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Djaya, A. B. (2014). 2014 Film Indonesia Dalam Angka.

http://beritagar.com/p/2014-film-indonesia-dalam-angka-17664

Fajar, M. (2009). Ilmu Komunikasi Teori & Praktik. Yogyakarta: Graha Ilmu

Kriyantono, R. (2009). Teknik Praktis Riset Komunikasi: Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana

Patton, M. Q. (2006). Metode Evaluasi Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Pictures, LifeLike. (2014). Kru Dibalik Layar, Sheila Timothy sebagai

Produser. Didapat dari: http://www.tabularasafilm.com/id

Pratista, H. (2008). Memahami Film. Yogyakarta: Homerian Pustaka

Rakhmat. J. (2011). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Sendjaja, S. D. (2009). Pengantar Ilmu Komunikasi: Modul 1-9. Jakarta:

Universitas Terbuka

Silalahi, U. (2006). Metode Penelitian Sosial. Bandung: Unpar Press Sugiyono. (2010). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta Suprapto, T. (2009).

Tubbs, S. L and Moss. S. (2011). Human Communication Prinsip-prinsip Dasar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

West, R. Turner, L. H. (2011). Pengantar Teori Komunikasi: Analisis dan

Aplikasi (Buku 2) (Edisi 3). Jakarta: Salemba Humanika




DOI: http://dx.doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7766

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

View My Stats

 

Journal of Scientific Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
  
Copyright © 2019 Journal of Scientific Communication. All rights reserved.