Pengetahuan Masyarakat Terhadap Keputusan Untuk Menjadi Nasabah di Bank Syariah
Abstract
This study aims to analyze how literacy on Islamic banking affects the decisions to become the customers of Islamic banks. The method applied in this research is a qualitative method with a dynamic social approach and used descriptive analysis techniques. By collecting as much data as possible, compiling it, then analyzing and explaining the existing phenomena as deeply and truly as possible. Data collection was conducted by exploring a literature study, namely by reading, observing and analyzing some references or literature that have existed before and related to the influence of people knowledge on the decision to become Islamic bank customers. The result of this research is that the level of knowledge can affect the individual in making a decision to become customers in Islamic bank. Factors that affect their knowledge can come from education, media or information, environment, experience and age. These factors have also been proven to influence a person's decision to become a customer in Islamic banks.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Dayyan, M., Riza, M., & Ridwan, A. (2017). Analisis Pemahaman Masyarakat Mengenai Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung (Studi Kasus di Gampong Jawa). Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM). 1 (1)
Desiana, Susilowati, D., & Putri N. K. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Untuk Menggunakan Jasa Perbankan Syariah DI Kota Tasikmalaya. Journal Ilmu Akuntansi. 11 (1). 23-34
Hanik, S. U. & Handayani, J. (2014). Keputusan Nasabah Dalam Memilih Perbankan Syariah (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri). Journal Akuntansi Bisnis dan Perbankan Indonesia. 22 (2)
Januar, A. (2016). Keputusan Nasabah Menabung di Perbankan Syariah (Studi Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Malang). Journal Ilmiah. Malang. Universitas Brawijaya Malang.
Maski, G. (2010). Analisis Keputusan Nasabah Menabung: Pendekatan Komponen dan Model Logistik Studi Pada Bank Syariah di Malang. Journal of Indonesian Applied Economics. 4 (1), 43-57
Munajim, A. & Anwar, S. (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Bank Syariah. Journal Ilmiah Indonesia. 1 (2)
Solikhin, M. (2014). Analisis Model Kemitraan BNI Syariah Cabang Semarang dengan PKPU Cabang Semarang dalam Pendistribusian dan Pemanfaatan Dana Corporate Social Responbility (CSR). Skripsi. Semarang. Universitas Islam Negeri Walisongo
Srianti, A. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusa Nasabah Menggunakan Jasa Perbankan Syaiah (Studi Kasus pada Bank Muamalat Cabang Malang). Journal ilmiah. Malang. Universitas Brawijaya.
Sulastri. (2017). Pengaruh Edukasi, Komitmen Keislaman dan Pelayanan Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah di PT Bank Muamalat Indonesia Cabang Medan. Tesis. Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Sulistyono, M. A. (2016). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Promosi dan Tingkat Pendapatan Konsumen Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah. Skripsi. Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia
Undang-Undang Nomor 10 Tahun 1998 Tentang Perbankan
Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2008 Tentang Perbankan Syariah
Utomo, T. P. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Memilih Jasa Perbankan Syariah (Studi Pada Bank Syariah Mandiri, Kantor Cabang Malang). Jurnal Ilmiah. Malag. Universitas Brawijaya
Wahyuni, T. (2016). Pengaruh Pengetahuan Konsumen Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Pada AJB Bumiputera Syariah Cabang Lemabang Palembang. Tugas Akhir. Palembang. UIN Raden Fatah Palembang.
Waluyo, B., Rozza, S. & Sujarwo. (2018). Model Edukasi Berdasaekan Segmentasi Konsumen Untuk Membangun Minat Masyarakat Pada Perbankan Syariah. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Humaniora. 20 (3). 260-268
Waluyo, B. & Sujarwo. (2013). Sosialisasi dan Edukasi Publik Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Akuntansi, Keuangan dan Perbankan. 1 (1)
Yuliana, W. (2018). Analisis Pemahaman Masyarakat Terhadap Bank Syariah Mandiri (Studi Bank Syariah Mandiri Sumbawa). Journal Universitas Teknologi Sumbawa.
Yuliawan, E. (2011). Pengaruh Pengetahuan Konsumen Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Pada AJB Bumiputera Syariah Cabang Lembang Palembang. Tugas Akhir. Palembang. UIN Raden Fatah Palembang.
DOI: http://dx.doi.org/10.35448/jiec.v5i2.12041
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Syi’ar Iqtishadi: Journal of Islamic Economics, Finance and Banking.