LEARNING MANAGEMENT OF VISUAL BLOCK PROGRAMMING COURSES IN PRODUCING SUPERIOR HUMAN RESOURCES WITH INDUSTRY 4.0 SKILLS AT EDUCOURSE.ID SOUTH TANGERANG

Anastasia Vivi Iswandari

Abstract


The purpose of this study is to investigate how Educourse.id's visual block programming courses handle learning in order to develop superior human resources (HR) in South Tangerang that are equipped with industry 4.0 competencies. The data was gathered using a descriptive, qualitative methodology that included documentation, interviews, and observation. The findings demonstrated that proficient learning management—which encompasses learning planning, learning implementation, and learning evaluation enhance students' programming abilities as well as their capacity for critical, creative, collaborative, and critical thinking. The study's conclusion highlights the value of STEM-based education in developing skilled labor resources equipped to thrive in the digital age.

Keywords: Educourse.id, Industry 4.0, Learning Management, STEM, Visual Block Programing, 4C Skills


Keywords


Keywords: Educourse.id, Industry 4.0, Learning Management, STEM, Visual Block Programing, 4C Skills

Full Text:

PDF

References


Afandi, M. (2013). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. In M. Afandi, Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar (p. 31). Semarang: UNISSULA Press.

Ainiyah, N. A., Suherman, S., & Darmawan, D. (2023). Manajemen Program Pelatihan Komputer Di LKP Lautan Cendikia Mulia Global Academy. Jambura Journal of Community Empowerment, 331-341.

Anggraeni, P. D., & Satrijono, H. PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN: MATERI AJAR.

Chaerunnisa, N. A., & Bernard, M. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Scratch. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(6), 1577-1584.

Chasannudin, A., Nuraini, L., & Luthfiya, N. A. (2022). Pelatihan Aplikasi Scratch Untuk Meningkatkan Kemampuan Computational Thinking Pada Guru. Kifah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 153-168.

Darma, H. A. (2022). Hubungan Antara Lingkungan Belajar Dengan Kelelahan Siswa SMA Di Kota Surabaya. Preventif: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 13(1), 70-79.

Dewi, R. K. (2021). Analisis karakteristik siswa untuk mencapai pembelajaran yang bermakna. Education Journal: Journal Education Research and Development, 5(2), 255-261.

Elis Ratna Wulan, E., & Rusdiana, A. (2015). Evaluasi pembelajaran.

Fadly, M. F. N., & Sari, P. M. (2022). Persepsi Siswa Terhadap Pemanfaatan Kahoot dan Quizizz dalam pembelajaran di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1029-1037.

Fahrurrozi, M. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran: tinjauan teoretis dan praktik (Vol. 1). Universitas Hamzanwadi Press.

Fetrianto, F. (2017, November). Penerapan Formative Summative Evaluation Model Dalam Penelitian Tindakan. In Seminar Nasional Pendidikan Olahraga (Vol. 1, No. 1, pp. 408-421).

Fetrianto, F. (2017, November). Penerapan Formative Summative Evaluation Model Dalam Penelitian Tindakan. In Seminar Nasional Pendidikan Olahraga (Vol. 1, No. 1, pp. 408-421).

Fitrianti, L. (2018). Prinsip kontinuitas dalam evaluasi proses pembelajaran. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 10(1), 89-102.

Hamdani, M., Prayitno, B. A., & Karyanto, P. (2019). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis melalui metode eksperimen. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 16, No. 1, pp. 139-145).

Harahap, N. J. (2019). Mahasiswa dan revolusi industri 4.0. ECOBISMA (Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen), 6(1), 70-78.

Haryanto, M. P. (2020). Evaluasi pembelajaran (konsep dan manajemen). UNY Press.

Hindrajid, B., Widodo, A. A., & Nugroho, A. P. (2016). Enterprise sistem administrasi untuk lembaga kursus dan pelatihan studi kasus di LKP INKA Group Pasuruan. JIMP (Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan), 1(2).

Irianto, J. (2001). Prinsip-prinsip dasar manajemen pelatihan. Surabaya: Insan Cendekia, 1-46.

Irianto, Y. B., & Pd, M. (2016). Manajemen Pembelajaran Dalam Konteks Pendidikan Luar Sekolah.

Khofiah, I., Rosmilawati, I., & Rawita, I. S. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Variatif dalam Menumbuhkan Minat Baca dan Belajar Anak Sejak Usia Dini di biMBA AIUEO Kunciran Kota Tangerang. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 6(2), 61-74.

Kristiani, K. D., Mayasari, T., & Kurniadi, E. (2017, August). Pengaruh pembelajaran STEM-PjBL terhadap keterampilan berpikir kreatif. In Prosiding SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika) (pp. 266-274).

Kurniawan, A., Febriant, A. N., Hardianti, T., Ichsan, I., Desy, D., Risan, R., ... & Fuad, H. (2022). Evaluasi pembelajaran.

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal pendidikan akuntansi indonesia, 8(2).

Mulyani, T. (2019). Pendekatan pembelajaran STEM untuk menghadapi revolusi industry 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 2, No. 1, pp. 453-460).

MUTOHAROH, M. (2020). Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Kearifan Lokal Terintegrasi Pembelajaran coding. Jurnal Horizon Pedagogia, 1(1).

Ngatini, S. (2021, September). Upaya Inovatif Pengelolaan Lembaga Kursus dan Pelatihan (LKP) di Wilayah Mlati, Ngemplak, Ngaglik dan Kalasan pada Masa Pandemi COVID-19. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan (Vol. 2, No. 1, pp. 1285-1298).

Nisa, A. I., Abdullah, R., & Wardani, R. K. (2023, January). Studi Literatur: Penggunaan Media Scratch Terhadap Minat Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. In ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan) (Vol. 4, No. 1, pp. 257-264).

Nuarsa, I. G. D. B. S., & Asnawi, R. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PEMROGRAMAN VISUAL BLOCKBERBASIS MINI KOMPUTER RASPBERRY PIDI SMK SMTI YOGYAKARTA. Jurnal Pendidikan Teknik Mekatronika, 8(2).

Nugroho, I. A. (2017). Menulis Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Oktapiani, N., & Hamdu, G. (2020). Desain pembelajaran STEM berdasarkan kemampuan 4C di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 99-108.

Oktavia, R. (2022). Game based learning meningkatkan efektivitas belajar siswa.

Premana, A., Wijaya, A. P., Yono, R. R., & Hayati, S. N. (2022). Media Pembelajaran Pengenalan Bahasa Pemrograman Pada Anak Usia Dini Berbasis Game. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika (TEKINFO), 23(2), 66-75.

Putri, A., Rambe, R. N., Nuraini, I., Lilis, L., Lubis, P. R., & Wirdayani, R. (2023). Upaya peningkatan keterampilan membaca di kelas tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(2), 51-62.

Rahdiyanta, D. PEMBELAJARAN BERBASIS KOMPETENSI (COMPETENCY BASED TRAINING) DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN.

Rahma, A. A., Nasryah, E. C. (2019) EVALUASI PEMBELAJARAN. Uwais Inspirasi Indonesia

Rahma, K. N., Fakhrudin, F., & Siswanto, Y. (2023). Manajemen Pelatihan Porgram Komputer di Lembaga Kursus dan Pelatihan (LKP) Gama Nusantara Kudus. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 7(1), 1-12.

Rahmawati, A. D. (2018). Manajemen Pengorganisasian Program Kursus Bahasa Arab di Pare Kediri. Arabi: Journal of Arabic Studies, 3(1), 52-60.

Rahmiga, S. (2019). Kurangnya Sarana Dan Prasarana Belajar Di Sekolah. 7. Hasil Telusur% 0AHasil web% 0A% 0AKURANGNYA SARANA DAN PRASARANA BELAJAR. OSFosf. io› download A.

Rapii, M., & Fahrurrozi, M. (2017). Evaluasi Hasil Belajar.

Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95.

Said, S. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN METODE TUTORIAL TERHADAP PENINGKATAN NILAI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AQIDAH AKHLAK DI KELAS VIII MTs TA’DIB AL-MUALLIMIN AL-ISLAMY TAHUN AJARAN 2021-2022 (Doctoral dissertation, Fakultas Agama Islam, Universitas Islam Sumatera Utara).

Saputri, N., Raharjo, T. J., & Budiartati, E. (2020). MANAJEMEN PEMBELAJARAN PADA KURSUS TOEFL CAMP DI LEMBAGA ELFAST KAMPUNG INGGRIS-PARE KABUPATEN KEDIRI. Jendela PLS: Jurnal Cendekiawan Ilmiah Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 100-111.

Saputri, V., & Herman, T. (2022). Integrasi Stem dalam Pembelajaran Matematika: Dampak Terhadap Kompetensi Matematika Abad 21. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(1), 247-260.

Sartika, D. (2019). Pentingnya pendidikan berbasis STEM dalam kurikulum 2013. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 3(3).

Siyam, H. R., & Siswantari, H. (2021). Strategi Guru Dalam Menghadapi Siswa Pasif Saat Daring di SD Muhammadiyah Gendeng. In Seminar Nasional Hasil Pelaksanaan Program Pengenalan Lapangan Persekolahan (pp. 908-912).

Sutiarso, S. (2020). Optimalisasi penggunaan papan tulis dalam meningkatkan hasil belajar siswa.

Umiarti, U., Budi, A. S., & Sunaryo, S. (2014, October). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS PREDICT OBSERVATION EXPLAIN SETTING PEMODELAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JOURNAL) (Vol. 3, pp. 161-165).

Wardani, F., Ulfah, M., & Buwono, S. (2016). Efektivitas Pemberian Kuis Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(5).

Waseso, I. (2014). Hakikat Evaluasi dan Asesmen. Universitas Terbuka. http://repository. ut. ac. id/3807/1/PGTK2303-M1. pdf.

Widiastuti, N. (2018). Peran Lembaga Kursus dan Pelatihan Menjahit dalam Memperkuat Manajemen Pemberdayaan Masyarakat di Desa Padalarang. Comm-Edu (Community Education Journal), 1(2), 30-35.

Wilona, D. F., Darmawan, D., & Ganiadi, M. (2024). Manajemen Pelatihan Sablon Digital di PKBM Maju Bersama Pandeglang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 679-684.

Zahid, M. Z., Dewi, N. R., Asih, T. S. N., Winarti, E. R., Putri, T. U. K., & Susilo, B. E. (2021, February). Scratch coding for Kids: upaya memperkenalkan mathematical thinking dan computational thinking pada siswa sekolah dasar. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 4, pp. 476-486).

Zakia, M. G. (2017). Sistem pengelompokan peserta didik di sekolah dasar negeri. Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 1(3), 201-207.

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).

Zubaidah, S. (2018, October). Mengenal 4C: Learning and innovation skills untuk menghadapi era revolusi industri 4.0. In 2nd Science Education National Conference (Vol. 13, No. 2, pp. 1-18).