IMPLEMENTATION OF THE REGGIO EMILIA APPROACH IN DEVELOPING CREATIVE THINKING OF EARLY CHILDHOOD
Abstract
Creativity is very important for children, especially at an early age. This research wants to explain how the Reggio Emilia approach helps improve children's creativity. In this study, we used a systematic and qualitative method to collect data and information from 2019 to 2024. The results show that the Reggio Emilia approach is different from other approaches. One of the unique things is that children are given the freedom to explore and discover new things inside and outside the classroom. This helps to actively enhance children's creativity and allows them to be creative with their ideas. Therefore, the Reggio Emilia approach is considered an effective educational approach in enhancing early childhood creativity.
Keywords
References
Aizatul, F., Azkiyatul, M., Lely, N., Riana, A, S. (2022). Meningkatkan Kreatifitas Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Loose Part. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 03No. 01. (62). Sinta 4.
Sutrisno. (2023). Pendidikan Kewarganegaraan Berwawasan Global Untuk Penanaman Kecakapan Belajar Dan Berinovasi Warga Negara Abad Ke-21. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol.11No.1. (57). Sinta 4.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63–77. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916
Setyowati, R. I., & Farantika, D. (2021). Perencanaan Pembelajaran Reggio Emilia pada Anak Usia Dini. SINDA: Comprehensive Journal of Islamic Social Studies, 1(3), 146-164.
Kurniawan, Gatot Iwan, and Dani Dagustani. 2021. “Literasi Berpikir Kreatif dan Pengenalan Program Santripreneur di Pesantren Miftahul Jannah.” Warta LPM24(3):571–80. doi: 10.23917/warta.v24i3.12637.
Hasanah, Mizanul. 2021. “The Role of Parents in Children Memorizing the Qur’an in Middle School Based on the Amanatul Ummah Islamic Boarding School.” Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education2(2):139–56. doi: 10.31538/tijie.v2i2.43.
Handayani, Rina Tri, Dewi Arradini, Aquartuti Tri Darmayanti, Aris Widiyanto, and Joko Tri Atmojo. 2020. “PANDEMI COVID-19, RESPON IMUN TUBUH, DAN HERD IMMUNITY.” 10(3):8.
Harahap, Uswatun Hasanah, and Mizanul Hasanah. 2022. “Women’s Perspectives on Career in Family and CommunityEnvironment.” Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya5(1):30–41. doi: 10.31538/almada.v5i1.1773.
Wajdi, Farid. 2021. “Manajemen Perkembangan Siswa Sd Melalui Peran Guru Dan Orang Tua Pada Masa Pandemi.” JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan4(1):41–50. doi: 10.17977/um027v4i12021p41.
Ma`arif, Muhammad Anas, and Ari Kartiko. 2018. “Fenomenologi Hukuman di Pesantren: Analisis Tata Tertib Santri Pondok Pesantren Daruttaqwa Gresik.” Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam12(1):181–96. doi: 10.21580/nw.2018.12.1.1862
Rina, I, S., Dessy, F., Zahro, M, L. (2021). Perencanaan Pembelajaran Reggio Emilia Pada Anak Usia Dini. Jurnal Sinda. VOL : 1 No. 3. DOI : doi.org/10.28926i. 146-164.
Indah Nurul Inayah. 2022. Penggunaan Metode Proyek Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak pada TK Tarbiyatul Athfal 02 Sinanggul Mlonggo Jepara. Jurnal Pendidkan dan Pekembangan Anak. Volume 1, No. 1. 9. (27-33).
Novita, E, N., Widya, D, H. (2021). Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Pendekatan Reggio Emilia. Jurnal Smart PAUD. Vol. 4, No.2. (103-110).
Sulikah, S, H., Buyung, S. 2023. Implementasi Kurikulum Reggio Emilia di TK Permata Bunda Studi Kasus tentang Praktik Terbaik dalam Mendukung Perkembangan Holistik Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidkan Sejarah. DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v8i4.26023. (3550-3558).
Lenny, N., Sharina. 2020. Evektivitas Pembelajaran Dengan Pendekatan Reggio Emilia UNtuk Meningkatkan Kreativitas Anak Dalam Konteks Merdeka Belajar di Taman Kanak – Kanak Kota Cimahi Pada Maa Pandemi Covid 19. Jurnal Tunas Siliwangi. Vol. 6, No. 2. (51-60).
Puput, N., Hibana, Adelia, T, F. 2024. Pendekatan Pembelajaran Reggio Emilia Berbasis Stimulasi Kreativitas Anak Usia Dini. 2023. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia dini. Vol 09. No. 01. DOI: 10.24903/jw.v9i1.1506. (69-71).
Sharina, M, W., Lenny, N. 2022. Penyuluhan Daring Pendekatan Reggio Emilia Melalui Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak Dalam Konteks Belajar Bagi pendidk KOBER di Desa Cilame Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Abdimas Siliwangi. Vol 5 (1). (25-34).
Isnaida, Khofifah, Ila Rosmilawati, Ino Sutisno Rawita. 2023. Penerapan Metode Pembelajaran Variatif Dalam Menumbuhkan Minat Baca dan Belajar Anak Sejak Usia Dini di BIMBA AIUEO Kunciran Kota Tangerang. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education). Volume 6, Nomor 2. (61-62).
Khusnul, K., Dwi, B, I, M., 2022. Peran Orangtua Dalam Mengembangkan Sikap Kreativitas Anak Usia Dini di Masa Pandemi. INCARE International Journal of Educational Resources 2(5):500-512