ANALYSIS OF NON-FORMAL EDUCATION PROGRAM MANAGEMENT IN IMPROVING THE QUALITY OF TEENAGE DROPOUTS' HUMAN RESOURCES

Medhisyam Febrio Alghifari

Abstract


Managing an education program requires a good strategy for implementation. Management strategy analysis is one of the most important parts of the strategic planning process, sophisticated implementation of a strategy because it requires the presence of an integrated package of steps that will facilitate and support it that allows the practice of the existing strategy. The purpose of this research is to find out how a non-formal education institution manages its education program in terms of improving the quality of human resources of adolescents who drop out of school. The research method used in this study is Systematic Literature Review (SLR) by identifying, assessing, and interpreting various preexisting studies as research data. The data used in this research is based on journal articles published within the last 6 years, the search for journal articles as data is carried out through the Google Scholar website. The results of this study indicate that the management of a good and structured non-formal education program will greatly affect the human resources of the learning targets.


Keywords


Program Management, Non Formal Education, Human Resource.

Full Text:

PDF

References


Afrilianti, V., & Khotami, K. (2024). Efektivitas Pelaksanaan Program Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Baitul Fajar dalam Menanggulangi Anak Putus Sekolah Kelurahan Sialang Sakti Kecamatan Tenayan Raya Kota Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 17157-17166.

Agustiningsih, N., & Pamungkas, S. (2017). Peranan Pendidikan Luar Sekolah dalam Pembangunan Sumber Daya Manusia. Istoria: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sejarah Universitas Batanghari, 1(1), 80-91.

Laila, D. A., & Salahudin, S. (2021). Pemberdayaan masyarakat Indonesia melalui pendidikan nonformal: Sebuah kajian pustaka. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 9(2), 100-112.

Latifah, L., & Ritonga, I. (2020). Systematic Literature Review (SLR): Kompetensi Sumber Daya Insani Bagi Perkembangan Perbankan Syariah Di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 63-80.

Maulida, Y., & Sari, L. (2015). Analisis kualitas sumber daya manusia dan pengaruhnya terhadap pertumbuhan ekonomi di kabupaten Pelalawan (Doctoral dissertation, Riau University).

Maulyan, F. F. (2019). Peran pelatihan guna meningkatkan kualitas sumber daya manusia dan pengembangan karir: Theoretical Review. Jurnal Sains Manajemen, 1(1), 40-50.

Mohune, M. N., Husain, R., & Arifin, I. N. (2022, January). Urgensi Komunitas Praktisi dan Implikasinya Terhadap Permasalahan Pendidikan. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR.

Mustopa, A. S. (2022). Manajemen Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) dalam Meningkatkan Efektivitas Pengelolaan PKBM (Studi Tentang Efektivitas Pengelolaan PKBM Bonti Sukses Abadi, PKBM Setia Mandiri dan PKBM Peduli Anak Bangsa di Kota Bandung). EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 313-324.

Rashid, S. M. R. A., & Samat, N. (2018). Kemiskinan keluarga dan pengaruhnya terhadap tahap pendidikan rendah masyarakat luar bandar: Kajian kes di Jajahan Bachok, Kelantan. e-BANGI, 13(2), 11-23.

Rosmilawati, I. (2018). Jalan panjang menuju sekolah alternatif: Refleksi pengalaman remaja kurang beruntung dalam meraih pendidikan. Jurnal eksistensi pendidikan luar sekolah (E-Plus), 2(1).

Rostini, D., Mastiani, E., Suhaeni, Y., & Ramadhanty, R. R. (2023). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia Non Formal di Bimba AIUEO. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6068-6073.

Sadiyah, H., Shofawi, M. A., & Fatmawati, E. (2019). Manajemen Program Pendidikan Leadership untuk Siswa di Sekolah Alam Banyubelik Kedungbanteng Banyumas. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 251-270.

Sholihah, I., & Firdaus, Z. (2019). Peningkatan kualitas sumber daya manusia melalui pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 7(2), 33-46.

Shomedran, S., & Nengsih, Y. K. (2020). Peran sanggar kegiatan belajar (SKB) sebagai satuan pendidikan luar sekolah dalam membangun mutu sumber daya manusia. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(3), 271-277.

Suaib, H., & Gerewas, S. (2019). Pentingnya Peningkatan Sumber Daya Manusia Bagi Masyarakat Melalui Pendidikan Tinggi Di Kabupaten Maybrat. Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial, 4(2), 173-187.

Sudarsana, I. K. (2015). Peningkatan mutu pendidikan luar sekolah dalam upayapembangunan sumber daya manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 1-14.

Susanti, S. (2014). Meningkatkan efektivitas pendidikan nonformal dalam pengembangan kualitas sumber daya manusia. Jurnal Handayani Pgsd Fip Unimed, 1(2), 9-19.

Yuliani, L., Karwati, L., & Hamdan, A. (2022). MANAJEMEN PENDIDIKAN NONFORMAL MELALUI PESANTREN DALAM MEMELIHARA TRADISI KEARIFAN LOKAL (Studi di Pesantren Miftahul Huda Manonjaya Kabupaten Tasikmalaya). Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 7(1).