The Effectiveness of Social Media as a Learning Tool for Communities in the Digital Age at PKBM Penerus Bangsa

ima erfiyansyah

Abstract


In today's computer and internet era, social media has become an integral part of people's lives. Social media can help people learn, in addition to being used to communicate and socialize. The role of social media in helping people learn in the digital era is discussed in this paper. The author analyzes various social media platforms and elements such as Canva, Tiktok and Youtube applications that can facilitate learning through qualitative research using literature study methodology and data through observation interviews at PKBM Penerus Bangsa in Tangerang, Banten. The results show that social media offers many advantages, such as easy access to information, enabling real-time interaction, and opportunities for online collaboration. However, there are some issues to consider, such as distractions and unreliable information. This research increases understanding of the role of social media in aiding learning in the digital age and provides educators and students with knowledge on how to wisely use technology to improve learning outcomes.


Keywords


Digital Age, Learning, Social Media.

Full Text:

Untitled Untitled

References


Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran keterampilan bersastra. Metafora: jurnal pembelajaran bahasa dan sastra, 6(1), 147-157.

Aji, W. N. (2018, December). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia (Vol. 431, No. 2, pp. 431-440).

Anisa, Y. (2022). Peran Channel Youtube Sebagai Media Alternatif untuk Membantu Proses Pembelajaran Matematika dan Media Informasi pada Tingkat Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 7(1), 13-21.

Aprilizdihar, M., Pitaloka, E. D., & Dewi, S. (2021). Pemanfaatan sosial media sebagai sarana pembelajaran di era digital. Journal of Digital Education, Communication, and Arts (Deca), 4(02), 101-110.

Budiman, B. (2022). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2), 149-156.

Nugraha, F. N., Suwarsono, L. W., & Aisha, A. N. (2023). Pelatihan canva untuk guru PG & TK Arcamanik sebagai media pembelajaran digital. ABDIMASKU: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 447-455.

Pujiono, A. (2021). Media sosial sebagai media pembelajaran bagi generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1-19.

Putra, L. D. (2022). Pemanfaatan canva for education sebagai media pembelajaran kreatif dan kolaboratif untuk pembelajaran jarak jauh. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 125-138.

Rahmawan, D., Mahameruaji, J. N., & Preciosa Alnashava, J. (2018). The potential of youtube as educational media for young people (Potensi youtube sebagai media edukasi bagi anak muda). Edulib, 8(1), 81-98.

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425-436.

Rosmilawati, I., Mutaqin, M. F. T., & Sholih, S. (2023, October). PENGUATAN KOMPETENSI TUTOR PKBM DALAM MENGEMBANGKAN STRATEGI PENGAJARAN BERBASIS TRANSFORMATIVE LEARNING. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Non Formal (Vol. 1).