ANALYSIS OF FACTORS INFLUENCING THE LEARNING PROCESS AND TEACHER EFFORTS IN OVERCOMING STUDENT BOREDOM IN THE LEARNING PROCESS

Andi Fakhirah

Abstract


This study aims to determine the factors that influence the learning process, factors that cause learning boredom, and teacher efforts to overcome student boredom in the learning process. This study uses a qualitative approach with a literature study research type. Learning boredom is a condition when students feel bored and unmotivated in learning. Learning boredom can cause students to be unable to understand the subject matter properly. Teacher creativity in teaching is one of the factors that reduces the level of student boredom in learning. The efforts made by teachers to overcome learning boredom in students include using various learning methods, creating a conducive learning atmosphere, providing entertainment, and utilizing learning media properly. 

Keywords


Learning Process, Learning Boredome, Teacher Efforts

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa di Sekolah Menengah Pertama. JURNAL PARIS LANGKIS: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 68-82.

Agustina, P., Bahri, S., & Bakar, A. (2019). Analisis Faktor Penyebab Terjadinya Kejenuhan Belajar pada Siswa dan Usaha Guru BK untuk Mengatasinya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 96-102.

Azizah, N., Fazar, K. N., Purba, F. R., Fitasari, D., & Nasution, F. (2023). Upaya Guru Bimbingan Konseling Disekolah Man 2 Deli Serdang Dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Dikelas. DHARMA ACARIYA NUSANTARA : Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 63-73.

DIsman, M., & Rudin, A. (2021). Faktor-Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Bening, 137-144.

Hanina, P., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Upaya Guru dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 3791-3798.

Khotimah, H. (2019). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Belajar Matematika. de Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 116-123.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugara, G. S. (2011). Efektivitas Teknik Self Instruction dalam Menangani Kejenuhan Belajar Siswa. Bandung: FIP UPI.

Syah, M. (2015). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Syahfitri, R. A., Azmi, S., & Lubis, S. P. (2022). Kejenuhan Belajar: Dampak Dan Pencegahan. Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 163-170.

Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengelola Kelas untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 199-217.

Wekke, I. S., (2019). Metode Penelitian Ekonomi Syariah. Yogyakarta:Gawe Buku