FORMATION OF SOCIAL BEHAVIOR OF FOSTER CHILDREN IN ORPHANAGES

fransiska simatupang

Abstract


Orphanages are recognized by society as institutions that play a role in fostering the development of children without families or who do not live with their families. The orphanage functions as a substitute for parents or guardians, meeting the physical, mental and social needs of foster children. The aim is to provide broad, appropriate and adequate opportunities for children to develop their personalities. This is in line with the expectation that they will become part of the next generation of the nation and actively participate in national development. This article discusses the formation of social behavior of foster children in orphanages. The method used in this research is the SLR (Systematic Literature Review) method using a qualitative approach. Data collection was obtained by analyzing articles similar to the research topic obtained from previous researchers' online publications. The results showed that parenting and coaching play an important role in shaping children's social behavior in orphanages. Democratic parenting with a psychological approach proved to be effective. Service programs that teach the importance of saving money and social interaction are beneficial in increasing children's social awareness. The role of caregivers as substitutes for parents in meeting children's needs and shaping positive behavior is also crucial. It can be concluded that proper care and guidance can develop the social behavior of children in orphanages.


Keywords


Orphanage, Coaching, Social behavior

Full Text:

PDF

References


Afrella, P. (2018). Peranan Pengasuh Dalam Membina Perilaku Sosial Anak Pada Panti Asuhan Kluet Utara Kabupaten Aceh Selatan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial & Ilmu Politik, 3(1).

Ahmad, D. (2017). Pola Pembinaan Panti Asuhan dalam Meningkatkan Perilaku Sosial Anak: Studi Etnografi Panti Asuhan Marhamah Kota Gorontalo. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam dan Interdisipliner, 2(1), 12-35.

Armadi, N.W, Pudjawan, K., & Antara, P.A. (2018). Pengaruh pembelajaran kolaboratif terhadap perilaku sosial pada anak Kelompok B di taman kanak-kanak. e-Journal PG PAUD Undiksha, Volume 6, Nomor 2 hlm 180.

Assingkily, M. H. (2019). Analisis perkembangan sosial-emosional tercapai dan tidak tercapai siswa usia dasar. Journal of Islamic Prymary Education, Volume 2(2), 19-31.

Barzan, B. (1999). Panti Asuhan sebagai Lingkungan Keluarga. Yogyakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Hasanah, U., Kustati, M., Amelia, R., Zalnur, M., & Shiddiqi, M. H. A. (2023). PENDAMPINGAN PENGGUNAAN GAWAI DALAM MEMBENTUK PERILAKU SOSIAL ANAK DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 2 KOTA JAMBI. BUDIMAS: JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 6(1).

Karyadiputra, E., Mahalisa, G., Sidik, A., & Wathani, M. R. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Asuh Berbasis Ti Dalam Menanamkan Nilai Wirausaha Pada Asrama Putera Panti Asuhan Yatim Piatu Dan Dhu’Afa Yayasan Al-Ashr Banjarmasin. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjary, 4(2).

Kristiyani, M. E. L. I. A. (2016). Hubungan Antara Pola Pembinaan Dengan Perilaku Sosial Anak di Panti Asuhan Filadelfia Kabupaten Boyolali. J+ PLUS UNESA, 5(1), 3.

Lusiana, L., & Suryani, M. (2014). Metode SLR untuk mengidentifikasi isu-isu dalam Software Engineering. Sains dan Teknologi Informasi, 3(1), 1-11.

Magdalena, Almuntahar, H., & Abao, A. S. (2014). Pola Pengasuhan Anak Yatim Terlantar dan Kurang Mampu di Panti Asuhan Bunda Pengharapan (PABP) di Kecamatan Sungai Raya Kabupaten Kubu Raya. Jurnal Tesis PMIS , 1-18.

Merrell, K. W., & Gimpel, G. (2014). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. Psychology Press.

Novianti, E. (2021). Metode Pembinaan Agama dalam Pembentukan Perilaku Sosial Anak di Yayasan Islam Media Kasih Tangerang (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

RIA, P. (2022). PEMBINAAN ANAK ASUH DALAM PEMBENTUKAN PERILAKU SOSIAL KEAGAMAAN DI PANTI ASUHAN QOROBA MULYA SUKARAME BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Rochaniningsih, N. S. (2014). Dampak pergeseran peran dan fungsi keluarga pada perilaku menyimpang remaja. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(1).

Rohmatin, S. (2020). Origin pattern care of orphanage in developing childrens social skills. International Journal Pedagogy of Social Studies, 5(1), 17-24.

Sari, A. P., Pratama, D. D., Kusaelin, K., Rachmawati, R., & Wulandari, W. (2021). Strategi Pembinaan Anak Asuh dalam Pembentukan Perilaku Sosial di Panti Asuhan. Dedikasi PKM, 2(3), 351-354.

Silalahi, K dan Meinarno, E, A. (2010). Keluarga Indonesia:Aspek dan Dinamika Zaman. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudaryanto, M. (2020). Pembinaan Anak Asuh Terhadap Pembentukan Perilaku Sosial Keagamaan Di Panti Asuhan Peduli Harapan Bangsa Di Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Supala, W. FORMATION OF FOSTER CHILDREN'S MORALS THROUGH A COACHING PROGRAM AT THE ORPHANAGE OF THE PUTERA HARAPAN MUHAMMADIYAH CHILDREN'S SOCIAL WELFARE.

Syukur, A. (2015). peran pengasuh membentuk sikap sosio emosional anak (Studi kasus di panti asuhan). Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(1), 1-7.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode systematic literature review untuk identifikasi platform dan metode pengembangan sistem informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63-77.

Wafa, Z. A., Zuhdi, M. N., & Pratisti, W. D. (2016). Kesejahteraan Subjektif Pada Anak Yatim Di Panti Asuhan Yatim Muhammadiyah Purworejo (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Wahyuni, S., Antara, P. A., & Magta, M. (2020). Stimulasi Metode Service Learning Dalam Menumbuhkan Perilaku Prososial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(2), 91-100.