THE INFLUENCE OF INTERPERSONAL INTELLIGENCE ON THE SELF-ADJUSTMENT OF LEARNING CITIZENS OF THE EQUIVALENCY EDUCATION PROGRAMME

lilis karwati, Ahmad Hamdan, Nastiti Novitasari, Nina Nobelia Noor, Hamidah Hamidah

Abstract


Learning citizens who have difficulty adjusting are shown by the behaviour of tending to choose to be alone, not joining friendship groups, and violating institutional rules, therefore it is necessary that self-adjustment can run well supported by intrapersonal intelligence to recognise oneself. The purpose of the study was to determine the effect of intrapersonal intelligence on the self-adjustment of learning citizens in the equivalency programme. The research method used is a correlational method with a quantitative approach. The sampling technique uses proportional stratified random sampling. The instrument used is a questionnaire that has been tested for validity and reliability. The results showed that the contribution of interpersonal intelligence variables to the self-adjustment of learning citizens was 52.9%, while the remaining 47.1% was the contribution of other variables that were not included in this research variable. The probability value of this study is alpha value <0.05. Based on this, it can be concluded that H0 is rejected and Ha is accepted, so it can be said that interpersonal intelligence affects the self-adjustment of learning citizens of the equivalency programme at PKBM Gema Tasikmalaya City.


Keywords


Interpersonal Intelligence, Self-Adjustment, Equivalency Education.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Sari, A. T., Wardana, A. h., Rosyid, M. I., Widianto, E., & Rasyad, A. (2022). Literature Review: Tren Perkembangan Pendidikan Non-formal di Indonesia. Jurnal Pendidikan, 7(2), 76-82.

Ali, M., & Asrori, M. (2019). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Astutik, W., Astuti, I., & Yusuf, A. (2016). Hubungn Antara Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas X SMA Islam Bawari Pontianak. Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(4), 1-12. doi:https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i4.14669

Choirudin, M. (2016). Penyesuaian Diri: Sebagai Upaya Mencapai Kesejahteraan Jiwa. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 12(1), 1-20. doi:https://doi.org/10.14421/hisbah.2015.121-07

fachrurazi. (2017). Pembelajaran Matematika Realistik di Sekolah Dasar Pada materi FPB dan KPK dengan Model Penyajian Paket Makanan. Al-Khawarizmi, 1(2), 113-122.

Gufron, M. N. (2018). Penyesuaian Akademik Tahun Pertama Ditinjau dari Efikasi Diri Mahasiswa. Konseling Edukasi: Journal of Guidance and Counseling, 1(1), 66-81. doi:https://doi.org/10.21043/konseling.v1i1.3860

Karwati, L. (2015). Persepsi Masyarakat Terhadap Program Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Gema Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya. Journal Empowerment, 4(2), 26-36.

Kintamani, I., & Hermawan, D. (2012). Kinerja Pendidikan Kesetaraan Sebagai Salah Satu Jenis Pendidikan Nonformal. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18(1), 65-84. doi:https://doi.org/10.24832/jpnk.v18i1.70

Mahendrani, W., & Rahayu, E. (2014). Hubungan Antara Self-Efficacy dengan Penyesuaian Diri pada Siswa Akselerasi. Psikodimensia, 13, 1-10. doi:https://doi.org/https://doi.org/10.24167/psiko.v13i2.268

Marfiah, D. Y., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Pengaruh Kecerdasan Intrapersonal Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 1-15.

Mujiburrahman, & Al-Qadri, S. (2021). Hubungan Antara Kemampuan Kontrol Diri dengan Penyesuaian Diri Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Taliwang. Bimbingan dan Konseling, 6(2), 1398-1405. doi:https://doi.org/https://doi.org/10.33394/realita.v6i2.4538

Nurrohman, H. (2014). Program Bimbingan dan Konseling Berbasis Nilai-nilai Budaya untuk Meningkatkan Kemampuan Penyesuaian Diri Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14, 42-53. doi:https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpp.v14i1.3211

Paradita, L., Vahlia, I., & Rahmawati, E. Y. (2019). Peningkatan Kecerdasan Intrapersonal dan Hasil belajar Melalui Model Pembelajaran Take and Give berbasis Matematika Realistik. Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 438-447. doi:https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2473

Rochmawati, P., & Afifah, M. (2018). Korelasi Kecerdasan Interpersonal, Interpersonal dan kecerdasan Emosi Siswa Kelas V SD Muhammdiyah Ponorogo. Muslim Heritage, 3(2), 239-262.

Safura, L., & Supriyantini, S. (2006). Hubungan Antara Penyesuaian Diri Anak di Sekolah dengan Prestasi Belajar. Jurnal Psikologia, 2(1), 25-30.

Siefer, & Huffnong. (2011). Konsep Diri. Jakarta: Alek Media Koputindo.

Sudjana, D. (2004). Pendidikan Nonformal: Wawasan, Sejarah Perkembangan, Filsafat, Teori Pendukung dan Asas. Bandung: Falah Production.

Suhendro, Sulistyarini, & Salim, I. (2019). Pelaksanaan Program Pendidikan Kesetaraan di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Kecamatan Terentang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatuilstiwa, 8(7), 1-9. doi:https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v8i7.34103

Syaadah, R., Ary, M. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2022). Pendidikan Formal, Nonformal dan Pendidikan informal. PEMA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 125-131.

Wahyudi, D. (2011). Pembelajaran IPS Berbasis Kecerdasan Intrapersonal, Interpersonal dan Eksistensial. Jurnal Penelitian Pendidikan, 1, 33-45.

Yasa, R. B. (2015). Penyesuaian Diri Anak Perempuan dalam Menghadapi Perubahan Zaman. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 1(2), 99-108. doi:https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/equality.v1i2.793