MENINGKATKAN KARAKTER RELIGIUS ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI GERAK DAN LAGU

Nailah Amalia, Luluk Asmawati, Fahmi Fahmi

Abstract


Religious Character in RA Idzotun Nasyiien Cakung East Jakarta is still low. This is based on the results of pre-research observation group B in RA. Idzotun Nasyiien who looks still low in devotion to God, loves others, and has good moral character or daily good behavior. Therefore this study aims to improve the religious character of group B children in RA Idzotun Nasyiien Cakung, East Jakarta. This research method is action research using the Kurt Lewin models. Cycle which consists of four phases: a) planning b) actions c) observations d) reflection. The study was conducted in January in the second semester of 2018. The process of collecting data is done through observation, field notes, interviews, and documentation. Data analysis was performed using quantitative and qualitative analysis. The results of the study showed that the analysis of activity increased in two cycles. In the first cycle it increased to 47% from the results of the pre-study observation of 28%. Then in cycle II it increased significantly from cycle I 47% to 80%. In the second cycle, the success criteria expected by researchers and collaborators were achieved.


Keywords


Religious Character, Movement and Song, and Child Group B.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Akdoen dan Riduwan, 2009. Apikasi Statistika dan Metode Penelitian untuk Administrasi dan Manajemen. Bandung: Dewa Ruci.

Azzet, Muhaimin, Ahmad. 2011. Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo.

Basar, Abdul. 2012. Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kwarganegaraan di SD N Bendungan IV Wates Kulon Progo TA 2011/2012. Skripsi: UNY.

Fatimah, Atin. 2015. Sumber Belajar Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Serang: Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Fitrianti. 2016. Sukses Profesi Guru dengan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Cv Budi Utama.

Hidayatullah, M. Furqan. 2010. Pendidikan Karakter; Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta: Yuma Pustaka.

Kamtini dan Husni, 2005. Bermain Melalui Gerak dan Lagu di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Depdiknas RI

Kamus Besar Bahasa Indonesia. 2007. Jakarta: Balai Pustaka

Kemendiknas.(2012). Pedoman Pendidikan Karakter Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Nonformal, Dan Informal. Jakarta: Kemendiknas.

Kuntjojo. 2010. Strategi Pembelajaran Untik Anak Usia Dini. http://wordpress.com/2010/07/27/strategi-pembelajaran-untuk-anakusia-dini/

Mahmud, AT. 1995. Musik dan Anak. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Masnur, Muslich. 2011. Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis multidimensional. Jakarta: PT Bumi Angkasa.

Mansur, Muslich. 2009. Melaksanakan Penelitian Tindakan Kelas Itu Mudah. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Moleong, J. Lexi 2012. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Purnomo dan Subagyo. 2010. Terampil Bermusik. Jakarta: Kemdiknas.

Rasyid, Fathur. 2010. Cerdaskan Anakmu Dengan Musik. Jogjakarta: Diva Press.

Seefeltd, Carol Dan Wasik Barbara A. 2008. Pendidikan Anak Usia Dini: Menyiapkan Anak Usia Tiga, Empat, dan Lima Tahun Masuk Sekolah. (Penterjemah: Pius Nasar). Jakarta: PT Indeks.

Tonthowi, Ahmad. 2005. Hakekat Religiustias. Diakses dari http://sumsel.kemenag.go.id/file/dokumen/hakekatreligiusitas.pdf

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Zuchdi, Darmiyanti. 2011. Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpppaud.v6i1.7372

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini

       

Creative Commons License

Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Copyright © 2024 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini. All rights reserved.

Early Childhood Teacher Education Department (PGPAUD)

FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Jl. Ciwaru Raya No.25 Serang Banten, Indonesia

Phone: 081514821060/087777133556

Email:  jpp.paud@untirta.ac.id