THE INFLUENCE OF THE PRINCIPAL’S LEADERSHIP ON TEACHER TEACHING PERFORMANCE IN IMPROVING THE QUALITY OF GRADUATES

Madisa Madisa, Suariah Suariah

Abstract


Abstract. The study of principals’ leadership and teacher performance in improving the quality of graduates are aims to analyze the level of contribution of principals’ leadership in encouraging teacher's teaching performance which has impact on improving the quality of learning outcomes, and to analyze the level of teaching performance of teachers in improving the quality of learning outcomes. The contribution of the principals’ capability to motivating teacher teaching performance shown good results towards student graduate outcomes. According to the result of research, there is a positive relationship between teacher teaching performance and graduates’ quality by 3,35%. It means, Education must be able to answer the demands of today education, especially those that equip students with life skills and vocational competencies. Armed with the principle of developing school autonomy, the school must be able to develop management to be able to prepare qualified graduates who are competitively competent and have the same ability. The role and ability of the principal in creating and developing management is an important factor. He must be able to plan, organize, monitor and supervise the process of quality education.

 

Keywords: leadership, principal, teacher, performance


Full Text:

PDF

References


Anggraeni, Irma. 2016. Kinerja Manajerial Kepala Sekolah, Kinerja Mengajar Guru dan Mutu Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan. 23(2): 134-140.

Anwar, Idoch. 2003. Asministrasi Pendidikan dan Manajemen Biaya Pendidikan: Teori Konsep Isu, Bandung: Alfabeta.

Anwar, H.Qomari, dan Segala, Syaiful. 2004. Profesi Jabatan Kependidikan dan Guru: Segala Upaya Menjamin Kualitas Pembelajaran, Jakarta: Uhamka Press.

Dede Rosyada. 2005. Paradigma Pendidikan Demokratis, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Depdiknas. 2011. Petunjuk Teknis Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya: Jakarta.

Junianto, Dwi. 2013. Pengaruh Kinerja Mengajar Guru, Keterlibatan OrangTua, Aktualisasi Diri dan Motivasi Berprestasi Terhadap Prestasi. Jurnal Pendidikan Inovasi. 3 (3): 307-318.

Komang Wisnu Budi Wijaya, I. 2018. Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA Untuk meningkatkan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu. 4(2).

Muhani, Ali Imron dan Kusmintardjo. 2016. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar di Daerah Terpencil, Jurnal Pendidikan. 1(8): 1464-1472.

Muzakar. 2014. Kinerja Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Pada Madrasah Tsanawiyah Negeri Meureubo Aceh. Jurnal Ilmiah Islam Futura. 14(1): 110- 133.

Nawawi, Hadari. 2003. Kepemimpinan Yang Efektif, Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Nurasiah, dkk. 2015. Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu di SD Negeri 1 Peukan Bada Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan. 3(3): 118-126.

Nurbaya, Siti. M. Ali, dkk. 2015. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SD Negeri Lambaro Angan Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan. 3(2): 116-127.

Nurdin, Muhammad & Husaini Usman. 2013. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar Negeri 1 Taliwab Kabupaten Sumbawa Barat. Jurnal Akuntalibilitas Manajemen Pendidikan. 1(2): 205-218.

Raharfo, Sabar Budi. 2012. Evaluasi Trend Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(2): 298 – 319.

Ramadoni, Wahyu. 2014. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Peningkatkan Kinerja Guru di SD Negeri Tanjungsari I Sidoarjo. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan. 3 (3): 133-140.

Rita, Hartini Listiani. 2012. Studi Tentang Kinerja Mengajar Guru Sekolah Dasar di Kota Administrasi Jakarta Barat. Jurnal Admiistrasi Pendidikan. 14(1): 93-103.

Rohmani, Ahmad. 2012. Pengaruh Kepemimoinan Kepala Sekolah dan Kepuasan Kerja terhadap Motivasi Berprestasi Guru SD. Jurnal Educational Management. 1(2): 108-111.

Satriadi. 2016. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Benefita. 1(3): 123-133.

Suwedana, dkk. 2013. Kontribusi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Berprestasi, dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru, e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Sobirin. 2012. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Mengajar Guru Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan. 14(1): 128 – 134.

Susilawati. 2017. Pengaruh Kualitas Layanan Guru dan Kepemimpinan Trasformasional Kepala Sekolah Terhadap Mutu Sekolah Dasar. Jurnal Administtasi Pendidikan 12(1): 181-189.

Tien, Yean Chris. 2015. Manajemen Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal Manajer Pendidikan. 9(4): 579-587.

Tresna, Lia & Sobandi. 2017. Kinerja Mengajar Guru Sebagai Faktor Determinan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran.1(1): 50-57.

Zuryati, dkk. 2015. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SDN Muara Dua Loksuemawe. Jurnal Administrasi Pemdidikan 3(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i2.4994

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id