THE ANALYSIS OF ABILITY TO EXPRESS THE OPINION IN THEMATIC LEARNING ON 4TH GRADE STUDENTS

Miftaqul Ika Wahyuni, Nugrananda Janattaka

Abstract


Abstract. This research is to describe the ability to express opinions and difficulties experienced by students to express their opinions in thematic learning on grade 4th students of SD Negeri 2 Kedungsoko. The type of research used in this research is descriptive qualitative research by collecting data using observation, interviews and documentation. The study began on March 25, 2019 until June 18, 2019 in the fourth grade students of SD Negeri 2 Kedungsoko with a total of 21 students. Based on the data analysis with five indicators of ability to express opinions, from 21 students showed that in the aspect of conformity of opinion 11 students had good abilities, aspects of fluency 9 students with good abilities, aspects of courage 9 students with good courage, aspects of clarity of opinion 7 students with good abilities, aspects of the coherent of ideas/concepts 2 students with good abilities. The ability to express opinions in thematic learning on fourth grade students of SD Negeri 2 Kedungsoko can be concluded that 12 students are still less able to express their opinions well. The difficulty experienced by students to express their opinions in thematic learning is the difficulty of expressing their opinions clearly, being unable to communicate opinions with a good language, doubts in expressing opinions, unclear voice intonation, lack of the coherent of ideas / concepts delivered.

 

Keywords: Ability to express opinions, thematic, students.


Full Text:

PDF

References


Astuti, M. A., Corebima, A. D., Zubaidah, S., & Mahanal, S. (2017). Identifikasi kemampuan bertanya dan berpendapat calon guru biologi pada mata kuliah fisiologi hewan. Bioedukasi, XV(1), 24–31.

Fatimah, T. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Melalui Teknik Debat Aktif Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Jatitujuh Kabupaten Majalengka Jawa Barat. Bimbingan Dan Konseling, 5(4), 32–41.

Karnadi. (2009). Pengaruh Jenis Kelamin Dan Kreativitas Terhadap Kemampuan Mengungkapkan Pendapat Anak Kelas Rendah Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 105–124.

Lefudin. (2017). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Lestari, A. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menyampaikan Gagasan pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Model Time Token Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. FKIP Universitas Jambi.

Marisa, R. (2015). Permasalahan Perkembangan Bahasa dan Komunikasi Anak. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 47–55.

Moleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Pradana, I. D. (2016). Kepercayaan Diri dalam Penyampaian Pendapat pada Mahasiswa Awal Universitas Muhammadiyah Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Pulungan, J. R., Rasdawita, & Setyonegoro, A. (2017). Kemampuan Mengemukakan Pendapat dalam Berdebat Siswa Kelas X SMA Dharma Bhakti 3 Kota Jambi Tahun Ajaran 2016/2019. FKIP Universitas Jambi.

Rahayu, U. S., Heryana, N., & Muzammil, A. R. (2017). Penerapan Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Menyampaikan Pendapat Diskusi Siswa di SMAN 2 Selimbau. FKIP Untan Pontianak.

Ramadhani, F., & Yusmansyah. (2014). Peningkatan Kemampuan Mengungkapkan Pendapat dengan Menggunakan Teknik Assertive Training. FKIP Universitas Lampung.

Rosyida, F., Zubaidah, S., & Mahanal, S. (2015). Kemampuan Bertanya dan Berpendapat Siswa SMA Negeri Batu Pada Mata Pelajaran Biologi. Prosiding Seminar Nasional Biologi/IPA Dan Pembelajarannya, 1663–1668.

Sarbaini, Fatimah, & Megawati, N. (2014). Meningkatkan Keberanian Mengungkapkan Pendapat dan Mengambil Keputusan Materi Kerjasama dan Perjanjian Internasional yang Bermanfaat bagi Indonesia pada Mata Pelajaran PKN Melalui Model Moral Reasoning di Kelas XI IPS2 SMA Negeri 10 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(8).

Siregar, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa Menggunakan Model Time Token Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar. FKIP Universitas Jambi.

Sugiyono. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukisno, Apriono, D., & Suharsono. (2018). Kemampuan dan sikap berpendapat dalam pembelajaran klarifikasi nilai pada siswa sekolah menengah atas. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat III, 3, 58–64.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah (Konsep, Teori, dan Aplikasinya). Jakarta: Prenada Media Group.

Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.

Usmaedi. (2017). Menggagas Pembelajaran HOTS Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 82–95.

Yuliana, R., Cahyani, I., & Sastromiharjo, A. (2015). Penerapan Strategi Partisipasif Melalui Media Gambar Denah dan Kartu Pancing Foto dalam Pembelajaran Pemahaman Konsep dan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 8–108.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i2.5927

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id