STRATEGI BERBAHASA CALON KEPALA DAERAH PADAWACANA KAMPANYE PILKADA JAWA BARAT 2018

Sudaryanto Sudaryanto, Dedi Wijayanti

Abstract


Regional head candidates, especially governors and deputy governors of West Java province for the period 2018—2023, have unique and interesting Indonesian, regional (Sundanese), and foreign (English) language strategies to study. Through their campaign props, they tried to attract voters to vote for him. The data in the form of campaign discourse of the governor and deputy governor candidates of West Java province was collected through an observation method with reading and recording techniques. Then the data is analyzed by matching methods through referential equivalent techniques, orthographic equivalent techniques, and phonetical equivalent techniques. The results of this study indicate that the candidates for regional head use various strategies in Indonesian, regional (Sundanese), and foreign (English) languages, such as acronyms, abbreviations, jargon, honorifics, self-names, brief biodata, bearer party names, and social media names.

Keywords


language strategies, campaign discourses, Pilkada Jawa Barat

Full Text:

PDF

References


Besman, A., Santoso, M. B., & Gumilar, G. 2018. “Perubahan Pola Pencitraan Ridwan Kamil dalam Pilwakot Bandung 2013 dan Pemilihan Gubernur Jawa Barat 2018”. Jurnal Ilmu Komunikasi 8 (2), 2018.

Hikmat, M. K. 2017. Kampanye Jitu dalam Pilkada: Perspektif Komunikasi Politik pada Masyarakat Jawa Barat. Bandung: Jaringan Masyarakat Peduli Demokrasi.

Kridalaksana, H. 2011. Kamus Linguistik Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lestari, F. J., Pebrianti, S., & Syaifullah, A. R. 2018. “Strategi Kampanye Ridwan Kamil dalam Media Instagram”. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 13 (2), 2018.

Nanda, A. P. 2018. “Peran Media Sosial dalam Pemenangan Ridwan Kamil di Pilkada Jawa Barat 2018”. Skripsi. Jurusan Ilmu Pemerintahan Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Panitia Pengembang Pedoman Bahasa Indonesia. 2016. Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Slamet, A. 2019. “Identitas Politik dalam Komunikasi Politik Calon Gubernur Jawa Barat Tahun 2018”. Linimasa: Jurnal Ilmu Komunikasi 2 (1), 2019.

Slamet, A. & Apriliani, D. S. 2018. “Ekologi Politik dalam Komunikasi Politik Menjelang Pemilihan Gubernur Jawa Barat Tahun 2018”. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi 8 (1), 2018.

Sudaryanto. 2017. Kamus Umum Bahasa dan Ilmu Bahasa. Yogyakarta: Samudra Biru.

Susanti, D. I. 2019. “Kajian Semiotika pada Papan Reklame Kampanye Pemilihan Calon Gubernur dan Wakil Gubernur Jawa Barat 2018—2023”. Jurnal Desain 6 (1), 2019.

Yuwono, U. 2007. “Wacana” dalam Kushartanti, dkk (peny.). Pesona Bahasa: Langkah Awal Memahami Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jmbsi.v4i1.6237

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia