Skills Profile of Fire Heat Processation Experiment at Early Children
Abstract
The introduction of experimental learning in PAUD is still weak. Meanwhile, children's curiosity is very high. It's a shame that this golden era has just passed by. Based on the results of initial observations, it was found that TAAM As Salam PAUD children have a high curiosity, but the learning carried out is still conventional. These initial findings became the basis for research entitled Profile of Fire Heat Propagation Experimental Skills in Early Childhood. Qualitative research is used as a researcher's approach to solving problems. The research subjects were 9 children aged 5-6 years from group B, and 1 homeroom teacher from group B. Research analysis used data triangulation. The experiment was carried out involving 9 children in a fire propagation experiment, from a candle flame to heat propagation to a used drink can that was used as a cooking pot. The result of this research is the emergence of a profile of experimental skills in early childhood through experimental activities on the propagation of fire heat. The profile of experimental skills that children can develop reflects the 4C profile abilities (Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration).
Full Text:
PDFReferences
Afdhilla, A. B., & Mahendra, S. A. (2020). Mengembangkan multiple intelligences dengan bermain pada anak usia dini. Jurnal Care (Children Advisory Research and Education), 8(1), 1-10.
Asri, F. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen Terhadap Kemampuan Mengenal Sebab-Akibat Pada Anak Kelompok B Di Tk Ar-Rahman Bandar Lampung. http://digilib.unila.ac.id/24435/
Destiyanti, I. C. (2024). Desain Instruksional Eksperimen Sains Sederhana Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 8(2), 412-419.
Dewi, K. R., Gading, I. K., & Magta, M. (2019). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Eksplorasi Lingkungan Sekitar Terhadap Kemampuan Sains Anak Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(3), 215-225..
Dini, J. P. A. U. (2022). Pengaruh Kreasi Kulit Jagung Terhadap Pengembangan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5487-5494.
Eka Maryani, S., & Hadayat, A. (2016). Guru pembelajar modul mata pelajaran IPA terapan sekolah menengah kejuruan kelompok kompetensi G: perambatan panas dan pengelolaan laboratorium.
Fauziah, F., Melani, N., & Kinasih, R. (2022). Implementasi Eksperimen Sains untuk Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 7(2), 139-143.
Fauziyah, A. I., & Hasibuan, R. (2020). Pengaruh metode eksperimen tema gejala alam terhadap kemampuan kognitif mengenal sebab-akibat pada kelompok B di TK Labschool UNESA. Jurnal PAUD Teratai, 9(1), 1-9.
Festiana, I. (2018). Perkembangan eksperimen fisika ditinjau dari filsafat sains. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah), 2(1), 14-20.
Hulukati, W., & Hulukati, W. (2015). Peran lingkungan keluarga terhadap perkembangan anak. Jurnal Musawa IAIN Palu, 7(2), 265-282.
Khaeriyah, E., Saripudin, A., & Kartiyawati, R. (2018). Penerapan metode eksperimen dalam pembelajaran sains untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102-119.
Khalida, B. R., & Astawan, I. G. (2021). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 182-189.
Kuslambang, E. P., Kusumarini, Y., & Suprobo, F. P. (2019). Eksperimen potensi kain serat pisang sebagai material produk pelengkap interior. Intra, 7(2), 954-963.
Mahyuddin, N., Hutasuhut, B. R. S., Cendana, H., Rahmawati, R., Natari, R., Aprilia, S., ... & Uzlah, U. (2021). Modul Pembelajaran Sains Anak Usia Dini untuk Anak TK 4-6 Tahun. CV. DOTPLUS Publisher.
Miladia, N. W., & Muslim, M. (2022). Magical Games Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini. Pelangi: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 243-259.
Putri, H., & Harfiani, R. (2024). Meningkatkan Kemampuan Kognitif melalui Alat Permainan Edukatif Kereta Api Pintar pada Anak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 191-202.
Rusawalsep, E. R., Nasirun, M., & Ardina, M. (2020). Meningkatkan Kemampuan Kemampuan Mengenal Sebab Akibat Anak Melalui Metode Eksperimen Pada Anak Kelompok B. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(2), 163-172.
Septiyani, S., & Kurniah, N. (2017). Pengaruh media big book terhadap kemampuan berbicara pada anak usia dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(1), 47-56.
Sidiq, U., Choiri, M., & Mujahidin, A. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1-228.
Sundari, T. (2010). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dengan metode eksperimen di laboratorium dan demonstrasi terhadap prestasi belajar ditinjau dari sikap ilmiah siswa pada materi pokok laju reaksi kelas XI IPA semester I SMA Negeri 1 Tawangsari tahu.
Susilowati, N. (2016). Pengenalan sains melalui percobaan sederhana pada anak kelompok b di KB-RA IT al-husna yogyakarta. Pendidikan Guru PAUD S-1, 5(5), 551-560.
Refbacks
- There are currently no refbacks.