EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN EMPATI SISWA

Ruri Mulinda, evi afiati, Putri Dian Dia Conia

Abstract


Character education is a central issue for the education process that is carried out at all levels of education. One result of character education is empathy. Based on the results of ITP and observations of research conducted in class VII of SMP Negeri 7 Serang in 2019/2020, those were all students who had low empathy. The purpose of this research is to study group guidance with sociodrama techniques to increase empathy. This study used a pre-experimental research technique with one group pre-test post-test design. Data collection methods used an empathy questionnaire. The research subjects consisted of 8 students who had low empathy. The results showed that the empathy profile of students obtained a percentage of low category 4%, medium category 81% and high category 15%. While the average in the pre-test was 44.25, while the post-test was 72.12. Based on the results of the average pre-test and post-test there is a difference of an average of 27.87 which provides group guidance with effective sociodrama techniques to improve the class of students in SMP Negeri 7 Serang City 2019/2020.

 

Keywords: Education, Empathy, Sociodrama

 


Keywords


Education, Empathy, Sociodrama

Full Text:

PDF

References


Alaba, S. (2014). A Study of the Effectiveness of Socio-Drama Learning Package in Promoting Environment Knowladge and Behaviour of Secondary Schools Students in Osun State Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences, 1325.

Andayani, T. R. (2012). Studi Meta-Analisis: Empati dan Bullying. Buletin Psikologi Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada, 42.

Andini, M. P. (2018). Sosiodrama untuk Meningkatkan Empati terhadap Teman Sebaya pada Siswa. Skripsi Universitas Muhammadiyah, 6, 7, 25.

Andrianie, A. N. (2017). Peningkatan Keterampilan Empati sebagai Usaha Pembentukan Generasi Karakter . Prosiding Seminar Nasional Peran Bimbingan dan Konseling dalam Penguatan Pendidikan Karakter (p. 202). Yogyakarta: Universitas Ahmad Dahlan.

Andriati, A. A. (2019). Meningkatkan Sikap Empati Siswa SMP Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama. Edukasi : Jurnal Pendidikan, 1.

Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyani, R. I. (2018). Kefektivan Sosiodrama untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas VIII di SMPN 8 Kediri Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Artikel Universitas Nusantara PGRI Kediri, 4.

Asih, P. (2010). Perilaku Prososial ditinjau dari Empati dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus, 34.

Auliyah, F. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Film untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas VII SMP . Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 21.

Borba, M. (2008). Membangun Keberadaan Moral : Tujuan Kebijakan Utama agar Bermoral Tinggi. (Terj. Lina Yusuf). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Cohen, B. (2011). Degrees of Empathy A New Theory of Human Creuelty. Journal of Personality and Social Psychology.

Gilet, M. G. (2013). Assessing Dispositional Empathy in Adults: A French Validation of the Interpersonal Reactivity Index (IRI). Canadian Journal of Behavioural Science, 45.

Gumilang, G. S. (2019). Developing Handbook of Sociodrama to Improve Interpersonal Communication Skill For Junior High School Students. Eoropean Journal of Education Studies, 45.

Hamid, I. (2018). Penerapan Teknik Sosiodrama dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa SMK Negeri 8 Makassar. Jurnal Mimbar Kesejahteraan Sosial , 1.

Haryati, W. M. (2017). Model Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Empati Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling UNNES, 6.

Hisyam, M. F. (2012). Cerita Bertema Moral dan Empati Remaja Awal. Jurnal Psikologi, 503.

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 32.

Kusmanto, A. S. (2011). Empati sebagai Srana untuk Memperkokoh Sikap Pro-Sosial Pelajar. Jurnal Universitas Muria Kudus, 4.

Latifah, S. (2016). Upaya Meningkatkan Empati Siswa SMP Muhammadiyah 1 Malang Melalui Penggunaan Teknik Sinema Terapi. Jurnal Konseling Indonesia, 92.

Lickona, T. (2012). Character Matter. Persoalan Karakter Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian yang Baik, Integritas dan Kebijakan Penting Lainnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Lonigro, L. B. (2014). Mind Reading Skills and Empathy: Evidence for Nice and Nasty ToM Behaviours in School-Aged Children. Journal of Child and Family Studies, 581.

Mudarisatus, A. I. (2018, April 11). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Sikap Empati terhadap perilaku Pro-Sosial pada Anak Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional "Penguatan Pendidikan Karakter pada Siswa dalam Menghadapi Tantangan Global, p. 4.

Nurkholiq, R. (2016). Efektivitas Penerapan Metode Sosiodrama Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Siswa dalam Pembelajaran IPS (Penelitian Kuasi Eksperimen terhadap Siswa Kelas VIII-2 di SMP Negeri 9 Bandung Tahun Ajaran 2015/2016). Jurnal UPI , 7.

Panorama, M. (2017). Pendekatan Praktis Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Idea Press Yogyakarta.

Pramudita, B. (2017). Development of Self Empowerment Career Design (SECD) Booklet for 10th Grade Fashion Students in SMK Daruttaqwa Gresik. Universitas Negeri Surabaya Journal, 7.

Riefni. (2020). Mendorong Sikap Empati di Sekolah / Institusi. Jakarta: Binus University Knowledge Management & Innovation. Retrieved from https://binus.ac.id/knowledge/2020/01/mendorong-sikap-empati-di-sekolah-institusi/

Rusita, V. Y. (2018). Efektivitas Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas X di SMAN 3 Kediri Tahun Ajaran 2017/2018. Artikel Universitas Nusantara PGRI, 6.

Rusmana. (2009). Bimbingan dan Konseling Kelompok di Sekolah. Bandung: Rizqi Press.

Santrock. (2007). Perkembangan Anak. Jakarta: PT Erlangga.

Saripah, I. (2010). Model Konseling Kognitif Perilaku untuk Menanggulangi Bullying Siswa. Proceedings of the 4th International Conference on Teacher Education (p. 721). Bandung: Upi & Upsi Bandung.

Sarwono. (2012). Psikologi Remaja. Jakarta: PT. Grafindo.

Siregar, M. M. (2014). Penerapan Metode Sosiordama untuk Meningkatkan Kemampuan Interpersonal Siswa Kelas VII di SMP Negeri 5 Depok Sleman Yogyakarta. Jurnal Online Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 12.

Sobri, A. (2015). Menumbuhkan Nilai Karakter Siswa di Sekolah. Universitas Negeri Malang Journal, 1.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT. Alfabeta.

Taufik. (2012). Empati Pendekatan Psikologi Sosial. Jakarta: Raja Grafindo Pustaka.

Ulfa, N. I. (2019). The Effectiveness of Sociodrama Techniques Group Settings to Improve the Prosocial Attitude of SMA Adabiah 2 Padang Students. Jurnal Neo Konseling, 7.

Umayah, A. Y. (2017). Pengaruh Empati Emosional terhadap Perilaku Prososial yang dimoderasi oleh Jenis Kelamin pada Mahasiswa. Jurnal psikologi Sosial, 4.

Utami, R. (2011). Penerapan Metode Sosiodrama untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa dalam Pembelajaran Sosiologi Kelas XI IPS 1 Madrasah Aliyah Negeri Yogyakarta III Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi Universitas Negeri Yogyakarta, 17.

Wiliandani. (2016). Implementasi Pendidikan Karakyter dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(3), 132-142.

Zakiyah, H. S. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Remaja dalam melakukan Bullying. Jurnal Penelitian dan PPM, 326.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v5i2.10110

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By