PENGARUH BIOPSIKOLOGI DALAM PEMBERIAN LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING OLEH GURU BK BAGI PESERTA DIDIK DI SEKOLAH

Yucky Putri Erdiyanti, Aden Arif Gaffar

Abstract


Abstract: Guidance and counseling services are the process of providing assistance provided by BK teachers to students as a whole so that they have the ability to recognize, deal with, and solve various problems faced in their lives. BK (Guidance Counseling) teachers have an important role in schools to monitor, create and ensure students behave well. Each school has a BK teacher to handle various cases that occur in the school environment, especially those involving students at school. BK teachers who understand biopsychology means understanding students more comprehensively for optimal student development. Biopsychology is a term developed by scientists related to the study of the relationship between biology and behavior. By understanding the biopsychology of BK teachers, they can understand the problems or strengths of students more comprehensively, because there is a close relationship between biology and psychology. Problems with an individual's less than perfect biological system can be the cause, for example, his organs experience iron deficiency. Understanding of the concept of biopsychology will be able to make individuals see a problem more from various perspectives, namely in terms of biology and psychology. The purpose of this study was to analyze student learning difficulties in a biopsychological perspective that should be carried out by BK teachers. This research is a quantitative research. The method used in this study is a survey method, so this type of research is based on the method including survey research.Keywords: Guidance and Counseling Services, Biopsychology, Counseling Teachers

 

 

Abstrak: Layanan  bimbingan dan konseling adalah proses pemberian bantuan yang diberikan oleh guru BK kepada peserta didik secara menyeluruh agar mempunyai kemampuan mengenal, menghadapi, dan memecahkan berbagai masalah yang dihadapi dalam hidupnya. Guru BK (Bimbingan Konseling) memiliki peran penting dalam sekolah untuk memantau, membuat dan memastikan siswa berperilaku baik. Setiap sekolah mempunyai guru BK untuk menangani berbagai kasus yang terjadi di lingkungan sekolah, khususnya yang melibatkan siswa dan siswi di sekolah. Guru BK yang memahami biopsikologi artinya memahami peserta didik secara lebih komprehensif untuk perkembangan peserta didik secara optimal. Biopsikologi merupakan istilah yang dikembangkan oleh para ilmuwan yang berhubungan dengan studi tentang hubungan biologi dan perilaku. Dengan memahami biopsikologi guru BK dapat memahami persoalan atau kelebihan peserta didik dengan lebih komprehensif, karena ada hubungan erat antara biologi dengan psikologi. Masalah sistem biologis individu yang kurang sempurna dapat menjadi penyebab, misalnya organ-organ tubuhnya mengalami kekurangan zat besi. Pemahaman terhadap konsep biopsikologi akan dapat membuat individu lebih melihat suatu masalah dari berbagai sudut pandang, yaitu dari segi biologi dan psikologi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kesulitan-kesulitan belajar siswa dalam perspektif biopsikologi yang harus dilakukan oleh guru BK. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei, sehingga jenis penelitian ini berdasarkan metodenya termasuk penelitian survei.

Keywords


Layanan Bimbingan dan konseling, Biopsikologi, Guru BK

Full Text:

PDF

References


Anderson, G.J., & McLaren, G.D. (2012).Iron Physiology and Pathophysiology in Humans. Totowa, NJ: Humana Press.

Bean, A., & Cracknell, J. (2009). Sports Nutrition. Londres: A & C Black.153

German, J.B.,Gershwin, M.E., & Keen, C.L. (2000). Nutrition and Immunology: Principles and Practice. Totowa, N.J: Humana Press.

Peran Biopsikologi untuk Bimbingan dna Konseling (Ahmad Muhammad Diponegoro)

Insel, P.M., & Insel, P.M. (2011). Nutrition. Sudbury, Mass: Jones and Bartlett Publishers.

Jacoby, D.B., Youngson, R.M., & Marshall Cavendish Corporation. (2004). Encyclopedia of Family Health. Tarrytown, NY: Marshall Cavendish.

Manu, Rabia. 2013. Analisis Tentang Pemanfaatan Tentang Layanan Bimbingan dan Konseling oleh Siswa Di SMA Negeri 1 Talaga. (Skripsi). Fakultas Ilmu Pendidikan: Universitas Negeri Gorontalo.

Muzaki, Lubis. 2013. Pengertian Layanan Bimbingan dan Konseling. (Selasa, 03 Juli 2012)

Prayitno, Erman Amti. 2013. Dasar Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta

Pinel, John P.J. (2008). Biopsychology. Boston, Mass: Pearson Allyn and Bacon, hlmn.578.

N.L., & Mandleco, B.L. (2012). Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Fanilies. Clifton Park, NY: Delmar Cengage Learning. H919.

Tripathy, S.N. (1999). Tribals in Transition. New Delhi: Discovery Pub. House.

Yehuda, S., & Mostofsky, D.I. (2010). Iron Deficiency and Overload: from basic Biology to Clinical Medicine. New York, N.Y: Humana Press




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v7i2.17600

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By