Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Kelompok Dalam Meningkatkan Eksplorasi Karir Siswa

Devi Nurul Fikriyani

Abstract


Abstrack

               The purpose of writing this article is to be able to provide direction for students to increase career exploration. In addition to the guidance service using this group discussion technique, students can express opinions and discuss important topics related to careers, develop values, and develop steps. joint steps to resolve problems discussed and discussed in group situations. Because according to researchers there is no way for counselors to support increasing career exploration because counselors have difficulty preparing media related to this. The method used is through literature studies and also from various relevant sources that support this article. The points that will be discussed in this article are career exploration and group guidance services. Group discussion techniques.

 

Keywords: Group Guidance, Discussion Techniques, Career Exploration


Keywords


Bimbingan dan Konseling

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A. (1991). Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Anwar, M. K. (2017). Buku Kerja Eksplorasi Karir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

B. D. L. (1992). Applying Current Theory And Research In Career Exploration To Practice. Career Dev. Q., Vol. 41, Pp. 174–184.

Blustein., D. L. (2000). Reinvigorating The Study Of Vocational Exploration : A Framework For Reserach. Journal Of Vocational Behaviour.

Febriya, R. W. (2014). Survei Tentang Persepsi Dan Kesiapan Konselor Terhadap Bimbingan Dan Konseling Berdasarkan Kurikulum 2013 Di Sma Surabaya Selatan. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling Unesa, 4(3).

Fitriana, A. A. (2013). Keefektifan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Menyampaikan Pendapat Dalam Proses Pembelajaran Kelas Viii Smpn 2 Puhpelem Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Mahasiswa.

Folastri, S. &. (2016). Prosedur Layanan Bimbingan Dan Konseling Kelompok. Bandung: Mujahid Press.

Gantina Komalasari, E. W. (2011). Teori Dan Teknik Konseling. Jakarta: Indeks.

Gladding, S. T. (2012). Konseling (Profesi Yang Menyeluruh), Edisi Ke Enam. Jakarta: Indeks.

Greenhaus, J. H. (2006). Encyclopedia Of Career Development. Thousand Oaks. Sage Publications, Inc.

Hartinah, S. (2009). Konsep Dasar Bimbingan Kelompok. Bandung: Refika Aditama.

Hediyati, D. (2019). Analisis Eksplorasi Dan Perencanaan Karir Siswa Kelas Xi Di Sma Negeri Se-Kecamatan Ciamis. Jurusan Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Semarang.

Hendrik, W. E. (2014). Model Bimbingan Kelompok Berbasis Nilai-Nilai Enterpreneurship Untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling.

Hijri, S. F. (2017). Hubungan Eksplorasi Karier Dengan Kebimbangan Karier Pada Siswa Sma Kelas Xii Di Jadebotabek. Schema: Journal Of Psychological Research, 128-139.

J. L. Hurst And L. K. Good. (2009). Generation Y And Career Choice: The Impact Of Retail Career Perceptions, Expectations And Entitlement Perceptions. Career Dev. Int., Vol. 14, No. 6, Pp. 570–593.

Khairun, D. Y. (2016). Layanan Bimbingan Karir Dalam Peningkatan Kematangan Eksplorasi Karir Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 1(1)., 20.

Nurihsan. (2006). Bimbingan Dan Konseling Dilihat Dari Berbagai Latar Kehidupan . Bandung: Pt. Revika.

Nurihsan, A. J. (2009). Bimbingan & Konseling Dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: Pt Refika Aditama.

Prayitno. (2007). Layanan Bimbingan Dan Konseling Kelompok (Dasar Dan Profil). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Priyatno, T. (2016). Upaya Meningkatkan Pemahaman Eksplorasi Karir Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok. Psikopedagogia Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5, 49-56.

Purwanta, E. (2012). Faktor Yang Memengaruhi Eksplorasi Karier Siswa Sltp. Cakrawala Pendidikan, (2), 86032.

Purwanta, E. (2012). Faktor Yang Memengaruhi Eksplorasi Karier Siswa Sltp. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(2).

R.W, B. S. (2005). Career Development And Counseling. Canada: John Wiley & Sons.

Rahman, A. F. (2018). Strategi Individual Planning Untuk Meningkatkan Eksplorasi Karir. Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling “Peluang Dan Tantangan Konseling Karir Di Era Disrupsi”.

Romlah, T. (2006). Teori Dan Praktek Bimbingan Konseling. Malang: Universitas Negeri Malang.

Rusmana, N. (2009). Bimbingan Dan Konseling Klompok Di Sekolah, (Teori Dan Aplikasi). Bandung: Upi.

Suherman, U. (2010). Konseling Karir Sepanjang Rentang Kehidupan. Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia.

Suherman, U. (2010). Konseling Karir Sepanjang Rentang Kehidupan. Sekolah Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Indonesia.

Sukardi, K. D. (2002). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan Dan Konseling Disekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Supriatna, M. (2009). Layanan Bimbingan Karir Di Sekolah Menengah. Bandung: Departemen Pendidikan Nasional Universitas Pendidikan Indonesia.

Surya, M. (2011). Psikologi Pembelajaran Dan Pengajaran. Bandung: Ppb-Upi.

Taveira, M. D. (2003). Guidance Theory And Practice: The Status Of Career Exploration. British Journal Of Guidance And Counselling, 31(2), 189-208.

Trisnani, R. P. (2016). Efektifitas Bimbingan Kelompok Berbasis Budaya Jawa Untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa Smk Pgri Wonosari. Jurnal Bimbingan Dan Konseling.

Winkel. (1997). Bimbingan Dan Konseling Di Instansi Pendidikan. Bandung.: Remaja Rosdakarya.

Winkel, H. (2006). Bimbingan Dan Konseling Di Satuan Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v8i2.24593

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By