PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL (INSTAGRAM) SEBAGAI MEDIA PENYAJIAN KREASI SENI DALAM PEMBELAJARAN

Fuja Siti Fujiawati, Reza Mauldy Raharja

Abstract


Abstract : Social Media is an online media that is used for the needs of communication, interaction, participation, sharing and creating content/content for users to use through special application devices with internet networks without being limited by space or time, which is currently closely related to the lives of teenagers, and one of them is there is instagram. The purpose of this study was to determine the response to the use of social media Instagram as a medium for presenting art creations in learning. Especially during a pandemic like today, where the staging area is limited in space, so that through social media Instagram, this can be a means of actualizing student art creations. The research method used in this study is to use a qualitative approach that departs from a literature review regarding the use of media for learning, and presentation projects presented by students and their responses. The data shows that students are familiar with the use of social media Instagram in their daily lives, and as many as 64.3% feel that the use of social media Instagram can be used as an alternative solution for learning. The suggestions for optimizing learning by utilizing Instagram's social media are to complete appropriate content, tidy up the feed to make it visible and utilize live Instagram as a learning medium for synchronous learning.

 

Keywords: Social Media, Instagram, Art Creations, Learning Media

 

 

Abstrak : Media Sosial merupakan media online yang digunakan untuk kebutuhan komunikasi, berinteraksi, berpartisipasi, berbagi dan menciptakan isi/konten untuk digunakan para penggunanya melalui perangkat aplikasi khusus dengan jaringan internet tanpa dibatasi oleh ruang atau waktu, yang saat ini erat dengan kehidupan remaja, dan salah satunya ialah instagram. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tanggapan mahasiswa terhadap pemanfaatan media sosial instagram sebagai media penyajian kreasi seni dalam pembelajaran. Khususnya di masa pandemi seperti saat ini, dimana ajang pementasan yang terbatas ruang, sehingga melalui media sosial Instagram ini dapat menjadi sarana aktualisasi kreasi seni mahasiswa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan pendekatan kualitatif yang berangkat dari kajian literatur mengenai pemanfaatan media untuk pembelajaran, dan presentasi project yang disajikan mahasihwa serta mengetahui tanggapannya. Data menunjukan bahwa mahasiswa sudah terbiasa dengan penggunaan media sosial instagram ini dalam kesehariannya, dan sebanyak 64,3% merasa pemanfaatan media sosial instagram dapat dijadikan alternative solusi untuk pembelajaran. Adapun saran mengoptimalkan pembelajaran dengan memanfaatkan media sosial Instagram ialah dengan melengkapi konten sesuai materi, merapihkan feeds agar tampak menarik serta memanfaatkan live instagram sebagai media perkuliahan untuk pembelajaran syncronus.

 

Kata Kunci : Media Sosial, Instagram, Kreasi Seni, Media Pembelajaran

Keywords


Media Sosial, Instagram, Kreasi Seni, Media Pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Afrizal, D.Y., 2020. MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN MENULIS TEKS DESKRIPSI. PROSIDING SAMASTA Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia. Juni 2020. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7146

Andi Dwi Riyanto, A.D. 2020. Digital Marketing, Pendahuluan - Bisnis di Era Digital. Hootsuite (We are Social): Indonesian Digital Report 2020. https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2020/

Aspari. 2016. Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Pada Masyarakat Modern. Simposium Nasional Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (SIMNASIPTEK) 2016 ISBN: 978-602-61268-0-1. http://seminar.bsi.ac.id/simnasiptek/index.php/simnasiptek-2016/article/view/106/0

Erarslan, Ali. 2019. Instagram as an Education Platform for EFL Learners. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, v18 n3 p54-69 Jul 2019. ERIC https://eric.ed.gov/?id=EJ1223776

Jeff Seaman, J., Tinti-Kane, H., 2013. Social Media for Teaching and Learning. Pearson Learning Solutions and Babson Survey Research Group. http://200.3.145.35/rid=1N90YDCQV-W1Y0T6-2743/social-media-for-teaching-and-learning-2013-report.pdf

Kamhar, Y. Lestari, E. 2019. Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi Muhammad Pendidikan Matematika FIP Universitas Tribhuwana Tunggadewi. INTELIGENSI: Jurnal Ilmu Pendidikan p-ISSN: 2656-8675 e-ISSN: 2656-601X Diterbitkan oleh UNITRI PRESS Universitas Tribhuwana Tunggadewi Volume 1 Nomor 2 Bulan Juni Tahun 2019. https://jurnal.unitri.ac.id/index.php/inteligensi/article/view/1356

Nurvita Sari, D., Basit, A. 2020. Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi. PERSEPSI : Communication Journal Vol.3. No.1 2020. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/PERSEPSI/issue/view/1137

Pilgrim, J., & Bledsoe, C. 2011. Learning through facebook: A potential tool for educators. Delta Kappa Gamma Bulletin, 78(1): 38-42.

Salehudin, Muhammad. 2019. The Influence of Creative Learning Assisted by Instagram to Improve Middle School Students’ Learning Outcomes of Graphic Design Subject. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, Volume 7, Issue 4, 2019, Pages 849 – 865. https://dergipark.org.tr/en/pub/jegys/issue/50504/626513

Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring students' education-related use of Facebook. Learning Media and Technology, 34(2), 157-174.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpks.v6i1.11602

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats
  • Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright @Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. All right reserved p-ISSN 2503-4626 | e-ISSN 2528-2387