PENGEMBANGAN GOOGLE SITE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATERI BERNYANYI UNISONO DI KELAS VII SMP ISLAM PARISKIAN KOTA SERANG

Elsa Muthia Elsa, Suhaya Suhaya, Fuja Siti Fujiawati

Abstract


Abstract: Learning art and culture is learning that is closely related to practical learning. Students will find it difficult to understand the material if they only learn through writing in the book, while in arts and culture subjects such as singing Unisono material, it must be visualized. Website-based learning media is an alternative to support the process of learning activities so that they can be accessed anytime and anywhere. This study aims to determine the process of developing the google site as a learning medium, to determine the feasibility of the google site as a learning medium and to determine the response of students to the google site as a learning medium for the unisono singing material in class VII. The research method used is research and development (R&D) with the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation). From the validation process carried out by media experts with a percentage of 83.7% belonging to the "very feasible" category, material experts with a percentage of 93% belonging to the "very feasible" category were used, and user responses with a percentage of 86.1% which included into the “very feasible” category. The conclusion obtained from this study is that the learning media developed in the form of a website is included in the very feasible category and can be used as a learning medium.
Keywords: Media for learning, Google Site, Singing Unisono

 

Abstrak: Pembelajaran seni budaya merupakan pembelajaran yang erat kaitannya dengan pembelajaran secara praktik. Siswa akan sulit memahami materi jika hanya belajar melalui tulisan dibuku saja, sedangkan dalam mata pelajaran seni budaya seperti pada materi bernyanyi unisono harus divisualisasikan. Media pembelajaran berbasis website menjadi salah satu alternatif untuk menunjang proses kegiatan pembelajaran agar dapat diakses kapan saja dan dimana saja. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pengembangan google site sebagai media pembelajaran, mengetahui kelayakan google site sebagai media pembelajaran dan untuk mengetahui respon peserta didik terhadap google site sebagai media pembelajaran pada materi bernyanyi unisono di kelas VII. Metode penelitian yang digunakan adalah reseach and development (R&D) dengan model pengembangan ADDIE (analysis, design, development, implementation, evaluation). Dari proses validasi yang dilakukan ahli media dengan persentase 83,7% yang termasuk ke dalam kategori “sangat layak” digunakan, ahli materi dengan persentase 93% yang termasuk ke dalam kategori “sangat layak” digunakan, dan respon pengguna dengan persentase 86.1% yang termasuk ke dalam kategori “sangat layak” digunakan. Kesimpulan yang diperoleh dari penelitian ini yaitu media pembelajaran yang dikembangkan dalam bentuk website termasuk dalam kategori sangat layak dan dapat digunakan sebagai media pembelajaran.

Kata Kunci: Media Pembelajaran, Google Site, Bernyanyi Unisono


Keywords


Media Pembelajaran, Google Site, Bernyanyi Unisono

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpks.v7i1.13175

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats
  • Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright @Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. All right reserved p-ISSN 2503-4626 | e-ISSN 2528-2387