PERANCANGAN APLIKASI ENSIKLOPEDI DIGITAL TARI DAERAH BANTEN BERBASIS ANDROID PADA MATA PELAJARAN SENI BUDAYA SISWA KELAS VII

Cahyo Sunarto, Alis Triena Permanasari, Dwi Junianti Lestari

Abstract


Abstract : The development of technology moving rapidly which results in significant changes in human life, one of which is the smartphone. Smartphone of the tools that can facilitate the process of disseminating information, communication, and other activities. It can be seen from the many applications that can help the needs and interests of the community, such as online shopping, communication with colleagues, directions, playing games, online payments, and online learning. From the existing phenomena and problems, the researchers carried out further research related to the design of Android-based digital encyclopedia application of Banten regional dance on cultural arts subjects, introduction to local dance materials for SMP class VII. The purpose of this study is to determine the process of designing and manufacture testing the feasibility of android-based learning media. The research method used is research and development (R&D) with the Linear Sequential Model (LSM), it consists of five stages development model 1) requirement namely needs analiysis; 2) design system namely design system; 3) coding & testing namely writing program code/implementation; 4) integration & testing namely application/test program; and 5) operation & maintenance namely maintenance. Based on several assessments of media experts, materials, and users related to learning media with a media expert percentage level of 85.85% the "very feasible" category and is used, 80.75% material experts are used in the "very feasible" category. The conclusion obtained from this study is that learning media made in the form of mobile applications can be used as learning media.

 

Keywords : Digital Ensiklopedia, Banten Traditional Dance, Android Application, Art and Culture

 

 

Abstrak : Perkembangan teknologi semakin bergerak pesat yang mengakibatkan adanya perubahan signifikan dalam kehidupan manusia salah satunya dengan adanya smartphone. Smartphone merupakan alat yang dapat mempermudah dalam proses penyebarluasan informasi, komunikasi, dan aktivitas lainnya. Dapat dilihat dari banyaknya aplikasi yang dapat membantu kebutuhan dan kepentingan masyarakat, misalnya belanja online, komunikasi dalam pekerjaan, petunjuk arah, bermain game, pembayaran online, hingga pembelajaran online. Dari fenomena dan permasalahan yang ada, peneliti melakukan penelitian lebih lanjut terkait perancangan Aplikasi Ensiklopedi Digital Tari daerah Banten berbasis android pada mata pelajaran seni budaya materi pengenalan tari daerah setempat untuk SMP kelas VII. Tujuan dalam penelitian ini yaitu untuk mengetahui proses perancangan dan pembuatan media pembelajaran berbasis android. Metode penelitian yang digunakan adalah reseach and development (R&D) dengan model pengembangan linear sequential model (LSM), terdiri dari lima tahap 1) requirement yaitu analisis kebutuhan; 2) design system yaitu desain sistem; 3) coding & testing yaitu penulisan kode program/implementasi 4) integration & testing yaitu penerapan/pengujian program; 5) dan operation & maintenance yaitu pemeliharaan. Berdasarkan penilaian ahli media dan ahli materi terkait media pembelajaran dengan tingkat persentase ahli media 80.75% kategori “sangat layak” digunakan, ahli materi 85.85% kategori “sangat layak” digunakan. Kesimpulan yang diperoleh dari penelitian ini yaitu media pembelajaran yang dibuat dalam bentuk Aplikasi Ensiklopedi Digital Tari daerah Banten berbasis android dapat digunakan sebagai media pembelajaran.

 

Kata Kunci : Tari Banten, Ensiklopedi Digital, Aplikasi Android, Seni Budaya


Keywords


Tari Banten, Ensiklopedi Digital, Aplikasi Android, Seni Budaya

Full Text:

PDF

References


Aditia, Sidiq. 2021. Inovasi Pembelajaran Berbasis Aplikasi Mobile Pada Masa Pandemi COVID 19. Universitas Riau. [Online]. Diakses dari http://osf.io/peprints/wjm5

Ally, Mohammed. 2009. Mobile Learning: Transforming the Delivery of Education and Training. Canada: Athabasca University Press.

Ferieyadie. 2015. Pembangunan Sistem Informasi Inventory Menggunakan Linear Sequential Model Untuk Meningkatkan Layanan Inventory Barang, Jurnal Techno Nusa Mandiri

Istiyanto Eko Jazi. 2013. Pemrograman Smartphone Menggunakan SDK Android dan Hacking Android. Yogyakarta. Graha Ilmu

Murya, Yosep. 2014. Pemograman Android Black Box. Jakarta: Jasakom

Pressman, R. S., & Maxim, B. R. (2015). Software Enginering A Pratitioner's Approach 8th. New York: McG raw-Hill Book.Pudjiaastuti, Rahayu. 2019. Penelitian Pendidikan. Sleman, Yogyakarta: Media Akademi

Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: PEDAGOGIA PT. Pustaka Insan Madani.

Sumaryadi, dkk., 2019. Proses Kreatif dalam Seni Pertunjukan Dram-Tari-Musik. Yogyakarta:




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpks.v7i2.16240

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats
  • Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright @Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. All right reserved p-ISSN 2503-4626 | e-ISSN 2528-2387