Analisisi Kreativitas Peserta Didik dalam Mata Pelajaran SBdP Berbasis Kearifan Lokal di SD Negeri 2 Hadipolo
Abstract
This study aims to determine the level of student creativity, factors that influence student creativity, and how the application of local wisdom-based collage techniques affects student creativity in SBDP learning at SD N 2 Hadipolo Kudus. The method used in this study is a qualitative method with a case study approach. The object of this study is the focus of all grade 4 students of SD N 2 Hadipolo Kudus. In terms of classroom management, researchers formulate learning objectives so that students understand and appreciate batik art as a local culture through interactive strategies, where they decorate sketches with batik paper, thereby developing creativity and introducing regional cultural heritage. Student creativity in SBDP learning is influenced by gender, culture, and environmental factors. In a local context, such as at SD N 2 Hadipolo, student creativity is developed through a local wisdom-based approach, such as batik art, which not only improves creative skills but also fosters a sense of love and appreciation for regional culture.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraeni, S. N., Mulyana, E. H., & Giyartini, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Kolase Untuk Memfasilitasi Pembelajaran Seni Rupa Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 5(1), 10–21. https://doi.org/10.17509/jpa.v5i1.39659
Aprilia Susanti, F. R. (2024). Meningkatkan kreatifitas melalui Karya Seni dalam Pembelajaran SBDP Kelas 4.3 di Lab School FIP UMJ. 2616–2619.
Hermawan, A., Rondli, W. S., Fajrie, N., & Kudus, U. M. (2024). Dalam Berkarya Tanah Liat Siswa Kelas Iv Sdn 3 Buwaran. 9(2), 120–137.
Imrah, A. (2024). Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Mata Pelajaran Sbdp Dengan Menggunakan Model Project Based Learning (Pjbl) Dikelas Iv Sdn 4 Balaesang Tanjung. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7.
Komalasari, I. D., Dewi, N. K., & Tahir, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Stick Figure Terhadap Kreativitas Siswa Dalam Mata Pelajaran Seni Budaya Dan Prakarya (Sbdp) Kelas 5 Di Sdn 20 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 283–289. Https://Doi.Org/10.29303/Jipp.V6i3.234
Kristanto, A. (2017). Memahami Paradigma Pendidikan Seni. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen, Dan Musik Gereja, 1(01), 119–126. Https://Doi.Org/10.37368/Ja.V1i01.90
Kurnia, R. M., Elan, & Giyartini, R. (2018). Pengaruh Metode Outdoor Learning Terhadap Pembentukan Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Sbdp. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(4), 240–249. Http://Ejournal.Upi.Edu/Index.Php/Pedadidaktika/Index
Mareza, L. (2017). Pendidikan Seni Budaya Dan Prakarya (Sbdp) Sebagai Strategi Intervensi Umum Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Cultural Art And Craft Education As A General Intervention Strategy For Special Needs Children. Scholaria, 7(1), 35.
Mashari, Tohir, A., Farhana, A., & Husna. (2019). Peran Guru dalam Mengelola Kelas. Ashanta Jurnal Pendidikan, 5(3), 99–108.
Muqodas, I. (2015). Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(2), 25–33. https://ejournal.upi.edu/index.php/MetodikDidaktik/article/viewFile/3250/2264
Musianto, L. S. (2002). Perbedaan Pendekatan Kuantitatif Dengan Pendekatan Kualitatif Dalam Metode Penelitian. Jurnal Manajemen Dan Wirausaha, 4(2), 123–136.
Pokhrel, S. (2024). Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Materi Sbdp (Seni Drama) Kurikulum Merdeka Kelas V. Αγαη, 15(1), 37–48.
Rachmawati, D. A., Sumanto, S., & Cholifah, P. S. (2020). Studi Kemampuan Berkarya Seni Rupa Teknik Tempel pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(2), 102–118. https://doi.org/10.17977/um009v29i22020p102
Rizal, Syamsul. (2021). Nilai-Nilai Karakter dalam Kesenian Rampak Bedug Ciwasiat Kabupaten Pandeglang. JPKS (Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni), 6 (1), 71-85.
Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18
Satia ilhamudin, D., Solahudin Anwar Pendidikan Guru Sekolah Dasar, A., & Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F. (2022). Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Sbdp Siswa Kelas Iv Melalui Kegiatan Mewarnai Di Sdn Medangasem IV. Aang Solahudin Anwar, 2(2).
Yasa, I. M. A., & Yudana, I. M. (2023). Strategi Guru Dalam Mengelola Manajemen Pendidikan Berbasis Seni. Widya Sundaram : Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya, 1(1), 85–104. https://doi.org/10.53977/jws.v1i1.1056
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpks.v10i1.30852
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My StatsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright @Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. All right reserved p-ISSN 2503-4626 | e-ISSN 2528-2387