Nilai-Nilai Kreativitas Siswa dalam Karya Gambar Ekspresi Tema Keluarga di Sekolah Dasar

Cintya Ayu Wulansih, Nur Fajrie, Rani Setiawaty

Abstract


This research aims to analyze works of expression drawings on family themes and analyze the creative values of students in class IV elementary school. This research was conducted in Class IV of SDN 1 Sadang, Jekulo District, Kudus Regency, Central Java. The method used in this research is an exploratory qualitative approach. Data collection techniques were carried out using interviews, observation and documentation. Data analysis in this research uses Miles and Huberman's theory, including data reduction, data presentation and conclusion verification. Based on the results of the research, it was found that (1) Analysis of students' expressive drawings on family themes includes: (a) Utilization of surrounding objects, (b) Expression in the drawing, (c) Neatness of the drawing, (d) Completeness of the drawing object, and (e) Color composition. (2) Analysis of students' creative values in drawing expressions of family themes including: (a) Curiosity, (b) Ideas and suggestions (c) Appreciation of beauty, (d) Ability to work independently, and (e) Desire to try new things. With the right guidance, students' creativity can continue to be developed to improve their creative thinking and aesthetic skills.


Keywords


Creativity, Expression, Drawing

Full Text:

PDF

References


Adam Restu, & Abdul Syukur. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Siswa MTs Ikhwanul Muslimin NW pada Materi Ekosistem. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v5i2.1605

Akmalia, F. A. (2023). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Terhadap Perilaku Agresif Anak Usia Dini. Pernik. https://doi.org/10.31851/pernik.v6i2.13828

Alfiyanti Khusna, R., Fajrie, N., & Roysa, M. (2022). Hasil Karya Gambar Ilustrasi Sebagai Respons Estetis Anak Terhadap Fenomena Covid-19 Di Desa Jatisari. Jurnal Prasasti Ilmu.

Astuti, R., & Aziz, T. (2019). Integrasi Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini di TK Kanisius Sorowajan Yogyakarta. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 294–302. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.99

Cahyani, H. D., Hadiyanti, A. H. D., & Saptoro, A. (2021). Peningkatan Sikap Kedisiplinan dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 919–927. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/472

Danang, A., Fajrie, N., & Riswari, L. A. (2023). Analisis karakteristik gambar anak dengan tema lingkungan sekitar kecamatan karimunjawa. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(1), 146–150. https://doi.org/10.22460/collase.v1i1.12573

Dewi, S. K. (2020). Meta Analisis Pengaruh Model Pembelajaran STAD (Student Team Achievement Divisions) Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i1.27998

Fajar, R. M., Mulyono, H., & Adi, F. P. (2021). Identifikasi Nilai Karakter Motif Batik Ngawi Berbasis Budaya Lokal sebagai Muatan Pendidikan Seni Rupa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.773

Firdaniyah, D. (2020). Kemampuan Menggambar Animasi Kartun 2D Siswa Kelas Xi Smk Al Islah Surabaya Di Era Newnormal. Racana: Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya.

Hermawan, A., Rondli, W. S., Fajrie, N., & Kudus, U. M. (2024). Dalam Berkarya Tanah Liat Siswa Kelas Iv Sdn 3 Buwaran. JPKS (Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni), 9(2), 120–137.

Hidayat, H. (2023). Pembelajaran Ips Berbasis Literasi Digital dalam Memahami Informasi Pada Kelas Viii Di SMP Plus Darussolah Jember TahunPelajaran 2022/2023. Universitas Islam Negeri.

Iwan pranoto, I. P., Ulfa, Z. D., Silalahi, J. N., Herlina, I., & Sagarli, S. (2021). Pengembangan Video Media Pembelajaran Seni Rupa Tradisional Dayak Kalimantan Tengah Berbasis Virtual Reality Smpn 2 Palangka Raya. Gorga : Jurnal Seni Rupa. https://doi.org/10.24114/gr.v10i2.28544

Kumalasari, D. (2022). Pengembangan media pembelajaran menggambar ekspresi siswa kelas 1 sekolah dasar berbasis power point. SKRIPSI Mahasiswa UM.

Listari, A., Imansyah, F., & Marleni, M. (2022). Analisis Peran Guru Dalam Pembelajaran Seni Musik di Sekolah Dasar Terhadap Siswa Kelas V Tahun 2021. Indonesian Research Journal On Education. https://doi.org/10.31004/irje.v2i2.285

Maghfiroh, Q., Zaharani, Y., & Putri, M. T. G. (2023). Seni Kerajinan Batik Tulis Lasem. Prosiding Konferensi Berbahasa Indonesia Universitas Indraprasta PGRI. https://doi.org/10.30998/kibar.27-10-2022.6310

Maulida, U. (2020). Pembelajaran Gambar Bentuk Bagi Siswa Kelas IV SD Inpres Paccerakkang Kota Makassar. Jurnal Imajinasi. https://doi.org/10.26858/i.v4i1.13114

Muarum, M. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mewarnai Gambar Geometri Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Media Krayon Pada Kelompok a Tk Pertiwi 26-55 Suradadi Tahun Pelajaran 2020 / 2021. Wawasan Pendidikan, 1(1), 84–89. https://doi.org/10.26877/wp.v1i1.9161

Muslikhah, H., & Pamungkas, J. (2022). Penggunaan Ruang Media Audio Visual pada Kegiatan Pengembangan Seni sebagai Ajang Kreatifitas Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2853

Nugraheni, T., & Pamungkas, J. (2022). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Seni Pada PAUD. Early Childhood Research Journal (ECRJ). https://doi.org/10.23917/ecrj.v5i1.18689

Nurhayati, R., & Santoso, A. (2018). Hubungan antara Ekspresi Gambar Orang dan Faktor-Faktor Kepribadian 16PF. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol23.iss2.art7

Patriansah, M., Halim, B., & Putra, M. E. P. (2021). Meningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Kegiatan Lomba Gambar Bercerita Di Sd 226 Palembang. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4299

Puspitasari, Q. D., & Wibowo, A. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Kelas IV di SD Negeri Plebengan Bambanglipuro. Pelita : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.56393/pelita.v1i1.105

Rahmat, M. S., Budiyanti, F., & Galbi, F. (2023). Metode Pembelajaran Menggambar Pada Siswa Sekolah Dasar. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala. https://doi.org/10.58258/jupe.v8i2.5527

Rahmawati, L., & Ibrahim, I. (2021). Kecerdasan Logis Matematis dan Linguistik sebagai Prediktor Hasil Belajar Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.906

Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18

Sari, D. P., Cahyo, A. W. D. N., Nugraha, B. O., Isnani, C. N., Bunga, E. P., Dwiningtyas, F., Warman, F. O., & Wisesa, W. H. (2024). Pelatihan Pembuatan Totebag Kanvas Tie-dye Guna Meningkatkan Kreativitas Anak. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.20527/btjpm.v6i1.10135

Septeh, S. G. P., Hasnawati, & Parmadi, B. (2023). Teknik Menggambar Berbasis Finger Painting Pada SBdP Seni Rupa Siswa Kelas I SD Negeri 58 Kabupaten Lebong. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.33369/juridikdas.v5i3.26022

Setiawan, D. (2021). Social Entrepreneurship: Penerapan Kewirausahaan Paulus Bagi Wirausahawan Kristen Masa Kini. Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen. https://doi.org/10.35909/visiodei.v3i1.176

Sholikhan, M., Fajrie, N., & Astuti, R. D. (2023). Application of Visual Art Therapy Web Media in Concentration Ability Learning for Autism Children. Jurnal Sains Dan Teknologi Industri. https://doi.org/10.24014/sitekin.v20i2.21711

Sitepu, C., Azmi, A., Ibrahim, A., & Azis, A. C. K. (2020). Tinjauan Gambar Ekspresi Objek Manusia Berdasarkan Teori Lowenfeld Menggunakan Krayon Oleh Anak Tk B Methodist Berastagi. Gorga : Jurnal Seni Rupa. https://doi.org/10.24114/gr.v9i1.17022

Sugiyono. (2022a). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2022b). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung Alfabeta.

Sulistyowati, R., Syafitri, N., Rakhmawati, D. Y., Aini, L. N., Izzahtus, S., Brilianita, S., & Andhini, S. (2023). Improving Children’s Creativity through Outdoor Learning Jumputan Batik Activities. Abimanyu: Journal of Community Engagement. https://doi.org/10.26740/abi.v4n2.p1-12

Syahri, B., & Syahrial, S. (2020). Hubungan Tingkat Kreativitas Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Gambar Teknik. Jurnal Vokasi Mekanika (VoMek). https://doi.org/10.24036/vomek.v2i2.65

Tejo Pri Asmoro, S. B. K., Almira Durhotul Jannah, & Rani Setiawaty. (2023). Kontribusi Nilai Personal Dan Nilai Pendidikan Karakter Dalam Buku Cerita Anak Dauppare Karya Nurlina Arisnawati Untuk Siswa Sekolah Dasar. JANACITTA. https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i2.2349

Zuhriyah, I., Rosidi, I., Tamam, B., Qomaria, N., Dwi, D., Rendy, B., & Putera, A. (2022). Analisis Kreativitas Siswa pada Pembuatan Mind Mapping dengan Menggunakan Penilaian Portofolio Materi Sistem Ekskresi. Jurnal Natural Science Educational Research.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpks.v10i1.31387

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats
  • Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright @Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. All right reserved p-ISSN 2503-4626 | e-ISSN 2528-2387