Pendidikan Karakter pada Kegiatan Pentas Seni bagi Anak Usia Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of this study was to reveal the existence of character education values in the art performances held at SD Negeri 182 Pekanbaru. This study used a qualitative research method. Data collection techniques used observation, documentation studies, and interviews. The results of the study showed the existence of character education values contained in art performance activities including discipline, hard work, creativity, cooperation, independence, love of the homeland, Based on the findings of character education values contained in art performance activities, this activity is able to be a medium for developing character education values and implementing character education values for elementary school children
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aji, A. H. (2016). Pendidikan karakter dalam ekstrakurikuler Pramuka di SMP Negeri 1 Yogyakarta. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 5(1), 82–96.
Anisa, R. N., Nurafifah, F. F., Munawaroh, S., & Sumantri, M. S. (2018). Implementasi pendidikan karakter melalui ektrakurikuler seni tari di sdn perwira iv bekasi utara. In Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.
Antonia, M., Ngguwa, P., Radia, S., Samino, I., Dopo, F. B., Ngurah, D., … Dasar, S. (2025). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti Kegiatan Pentas Seni, 12(1), 26–40.
Herawati, E. N. (2015). Dolanan Anak. Imaji, 13(1), 13–27. https://doi.org/10.21831/imaji.v13i1.4045
Kristanto, T., Muliawati, E. C., & Arief, R. (2017). Perencanaan Strategis Sistem Informasi Dan Teknologi Informasi Pada PT Sunan Inti Perkasa. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Terapan V, 85–90.
Kurniati, F. (2017). Analisis Pertunjukan Tari Kajang Berliuk Karya Ruki Daryudi Di Sanggar Sang Nila Utama Kabupaten Bintan Kepulauan Riau. Koba, 4(2), 85–93.
Direktorat Pembinaan Kursus dan Pelatihan. (2018). Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter pada Lembaga Kursus dan Pelatihan. Jakarta: Kemendikbud
Linda, F. K. R. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sekolah Dasar. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 3, pp. 2222–2226).
Rizal, Syamsul. (2021). Nilai-Nilai Karakter dalam Kesenian Rampak Bedug Ciwasiat Kabupaten Pandeglang. JPKS (Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni), 6 (1), 71-85
Sabani, F. (2019). Perkembangan anak-anak selama masa sekolah dasar (6–7 tahun). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100.
Sofiasyari, I., Atmaja, H. T., & Suhandini, P. (2019). Pentingnya pendidikan karakter pada siswa sekolah dasar di era 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 2, pp. 734–743).
Suardi, S., Megawati, M., & Kanji, H. (2018). Pendidikan Karakter di Sekolah (Studi Penyimpangan Siswa di Mts Muhammadiyah Tallo). JED (Jurnal Etika Demokrasi), 3(1), 75–84.
Syamsuddin, S. (2019). Pembentukan karakter siswa berbasis pendidikan Seni Budaya di MAN 1 Palu. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 29–36.
Syamsul Rizal. (2021). Nilai-Nilai Karakter dalam Lirik Lagu Jereh Bu Guru dari Daerah Serang Banten. Virtuoso: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Musik, 4(2), 82-88
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpks.v10i1.31543
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My StatsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright @Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. All right reserved p-ISSN 2503-4626 | e-ISSN 2528-2387