Pembiasaan Musikal Menggunakan Lagu Bertema Sebagai Alternatif Mengenal Huruf Untuk Anak Usia Dini

Yulianti Fitriani

Abstract


Abstract : The idea for this article comes from previous research which produced an interesting paradigm in the teaching and learning process in Early Childhood (AUD). Starting from the results of a case study belonging to Oktaria (2018) who sought and found a musical approach for children with special needs in one of the AUD schools reconstructing further thought, that learning patterns for the AUD are highly dependent on the repetitive aspect (repetitive) which results in learning to be very fun for children. But repetition isn't always fun. There must be variations (read: themed) on the material to be reined. For this reason, this paper will describe musical habituation through the appreciation of themed songs as an enjoyable alternative to learning for AUD through descriptive-correlative studies by framing two fundamental issues concerning; 1) An understanding of musical habituation and fun learning for AUDs, and 2) Examples of themed songs that can be developed for study materials. The results obtained are expected to help the teacher in carrying out learning so that children are happy to learn in class.

  

Abstrak : Gagasan penulisan artikel ini berasal dari penelitian terdahulu yang menghasilkan sebuah paradigma menarik dalam proses belajar-mengajar pada Anak Usia Dini (AUD).  Bertolak dari hasil penelitian studi kasus milik Oktaria (2018) yang mencari dan menemukan pendekatan musikal bagi anak berkebutuhan khusus di salah satu sekolah AUD merekonstruksi pemikiran selanjutnya, bahwa pola belajar bagi AUD sangat bergantung pada aspek repetitif (berulang-ulang) yang mengakibatkan belajar menjadi sangat menyenangkan bagi anak. Namun repetisi tidaklah selamanya menyenangkan. Harus terdapat variasi (baca: bertema) pada bahan yang akan direpetisikan. Untuk itu, tulisan ini akan menggambarkan pembiasaan musikal melalui apresiasi lagu-lagu bertema sebagai alternatif belajar menyenangkan bagi AUD melalui kajian deskriptif-korelatif dengan membingkai dua persoalan mendasar mengenai; 1) Pemahaman dari pembiasaan musikal dan belajar menyenangkan bagi AUD, dan 2) Contoh lagu-lagu bertema yang dapat dikembangkan untuk bahan belajar. Hasil yang diperoleh diharapkan dapat membantu Guru dalam melaksanakan pembelajaran agar anak senang untuk belajar di kelas.


Keywords


Pembiasaan musikal, apresiasi lagu-lagu bertema, belajar menyenangkan.

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpks.v4i1.6913

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats
  • Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright @Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. All right reserved p-ISSN 2503-4626 | e-ISSN 2528-2387