PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FILM ANIMASI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN KONSEP FOTOSINTESIS

Umrotul Hasanah, Lukman Nulhakim

Abstract


The research aims to develop animation film as a learning media in photosynthesis concept learning and to know the results of the assessment of the learning media expert test the concept of photosynthesis animated films. This research is Research and Development (R&D). The research used questionnaire  Aspects of assessment in terms of the media covering aspects of technical quality, narration, and music/sound effects. Aspects of the assessment of the suitability of the material terms covering the material aspects of the curriculum, the clarity of the material, the order of the material, communicative, suitability of the material with the purpose of learning, material relationship with the students’ critical thinking skill, and material relationship with motivation. Media expert test against “Cahaya dan Fotosintesis” animated film made by media experts with a percentage of 80,6% with the as good category, and  92,5% are material expert excellent category. Based on the “Cahaya dan Fotosintesis” animated film expert test to students can be tasted on a limited basis, after the media deficiencies corrected.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran film animasi pada konsep fotosintesis dan untuk mengetahui hasil penilaian uji ahli terhadap media pembelajaran film animasi pada konsep fotosintesis. Penelitian ini merupakan penelitian research and development (R & D). Teknik pengumpulan data dengan menggunakan angket. Aspek penilaian dari segi media meliputi aspek kualitas teknik, narasi dan musik/efek suara. Aspek penilaian dari segi materi meliputi aspek kesesuaian materi dengan kurikulum, kejelasan materi, urutan materi, komunikatif, kesesuaian soal evaluasi, kesesuaian materi dengan tujuan pembelajaran, hubungan materi dengan kemampuan berpikir kritis dan hubungan materi dengan motivasi. Uji ahli terhadap media film animasi “Cahaya dan Fotosintesis” dilakukan oleh ahli media dengan perolehan persentse 80,6% dengan kategori baik, dan ahli materi 92,5% yaitu kategori sangat baik. Berdasarkan hasil uji ahli media film animasi “Cahaya dan Fotosintesis” dapat diujikan kepada siswa secara terbatas, setelah kekurangan media tersebut diperbaiki. 


Keywords


Film Animasi; Media Pembelajaran; Fotosintesis

Full Text:

PDF (Indonesian)


DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jppi.v1i1.283

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA

Creative Commons License

Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Copyright © 2021 Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA. All rights reserved.