PEMANFAATAN PEMBELAJARAN BERBASIS KOMPUTER MODEL CD INTERAKTIF TUTORIAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

Adang Sutarman

Abstract


Abstract

 

This study raised the issue about the low quality of education is reflected in the low average academic achievement, especially high school students (SMP). The cause of the low quality of education was allegedly due to lack of teacher skills in managing information resources in a medium of learning. From this background then this research tries to apply the instructional media that are considered effective in improving learning outcomes of computer-based learning tutorial model. This study aims to find out how to use computer-based learning tutorial model to improve student learning outcomes compared with conventional models in teaching science in Serang district. The method used in this research is Quasi Experiment and descriptive method, which became the target population in this study all the students of SMP Negeri Serang, while the entire student population of inaccessibility is a Class VII SMP Negeri 1 Pamarayan SMP Negeri 2 Pamarayan with each school is taken two classes. To determine the two groups will be conducted using purposive sampling technique. Samples of each class taken as many as 36 students. The results of this study concluded that: (1) computer-based learning tutorial model to improve student learning outcomes if followed with high interest and ability to operate a computer, (2) the success of computer-based learning tutorial model in improving learning outcomes SMPN 1 Pamarayan and SMPN 2 Pamarayan because the factors supporting the success of computer-based learning has been met very well, both in terms of infrastructure, the ability of teachers and students and time available in the computer lab. (3) computer-based learning tutorial model effectively to improve student learning outcomes if the inhibiting factors of computer-based learning tutorial model can be resolved by way of complementary infrastructure, provide computer training for teachers and arranging the schedule of computer labs organized. The success of computer-based learning tutorial model to improve student learning outcomes at SMPN1 Pamarayan and SMPN 2 Pamarayan caused by the inhibiting factors of success learning computer based tutorial model can be overcome with good. The implication for teachers in applying computer-based learning model should be through the planning, implementation and evaluation.

 

Keyword: Computer Based Learning, Learning Result

 

Abstrak

 

Penelitian ini diangkat dari permasalahan tentang masih rendahnya mutu pendidikan yang tercermin dari rendahnya rata-rata prestasi belajar, khususnya siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP).Penyebab rendahnya mutu pendidikan disinyalir karena kurangnya kemampuan guru dalam mengelola sumber informasi dalam sebuah media pembelajaran. Dari latar belakang tersebut kemudian penelitian ini mencoba menerapkan media pembelajaran yang dianggap efektif meningkatkan hasil belajar yaitu pembelajaran berbasis komputer model Tutorial. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pemanfaatan pembelajaran berbasis komputer model Tutorial untuk meningkatkan hasil belajar siswa dibandingkan dengan model Konvensional pada mata pelajaran IPA di kabupaten Serang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Kuasi Eksperimen dan metode deskriptif, yang menjadi populasi sasaran dalam penelitian ini seluruh siswa SMP Negeri Kabupaten Serang, sedangkan populasi terjangkaunya adalah seluruh siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Pamarayan dan SMP Negeri 2 Pamarayan dengan masing-masing sekolah diambil dua kelas. Untuk menentukan kedua kelompok tersebut dilakukan dengan menggunakan teknik purposive sampling.Sampel setiap kelas diambil sebanyak 36 siswa. Hasil penelitian ini disimpulkan bahwa: (1) Pembelajaran berbasis komputer model Tutorial dapat meningkatkan hasil belajar siswa apabila diikuti dengan minat yang tinggi dan kemampuan mengoperasikan komputer, (2) keberhasilan pembelajaran berbasis komputer model Tutorial dalam meningkatkan hasil belajar SMPN 1 Pamarayan dan SMPN 2 Pamarayan dikarenakan faktor yang mendukung keberhasilan pembelajaran berbasis komputer telah terpenuhi dengan baik, baik dari segi sarana prasarana, kemampuan guru dan siswa serta waktu yang tersedia dalam menggunakan laboratorium komputer. (3) pembelajaran berbasis komputer model Tutorial efektif untuk meningkatkan hasil belajar siswa apabila faktor penghambat dari pembelajaran berbasis komputer model Tutorial tersebut dapat teratasi dengan cara melengkapi sarana prasarana, memberikan pelatihan komputer untuk guru serta pengaturan jadwal penggunaan laboratorium komputer terorganisir dengan baik. Keberhasilan pembelajaran berbasis komputer model Tutorial untuk meningkatkan hasil belajar siswa di SMPN 1 Pamarayan dan SMPN 2 Pamarayan disebabkan karena faktor penghambat dari keberhasilan pembelajaran berbasis komputer model Tutorial dapat teratasi dengan baik.Implikasinya agar guru dalam menerapkan model pembelajaran berbasis komputer hendaknya melalui perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi.

 

Kata Kunci : Pembelajaran Berbasis Komputer,Hasil Belajar

 


Full Text:

PDF (INDONESIAN)


DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jppi.v2i1.739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA (Journal of Research and Science Learning)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Copyright © 2024 Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA. All rights reserved.