The Influence of Financial Literacy, Financial Attitudes, Sales Turnover, and Gender on MSME Financial Management Actors (Bilih Fish Souvenir Traders in Lake Singkarak)
Abstract
This study aims to determine and analyze the effect of financial literacy, financial attitudes, sales turnover, and gender on financial management actors. This research is quantitative research with multiple linear regression analysis methods. The population in this study were UMKM selling bilih fish souvenirs in Singkarak. The sample in this study were UMKM actors engaged in the trader sector. The sampling technique was carried out using purposive sampling method. The sample criteria in this study are UMKM traders oh bilih fish souvenirs who have their own product type of business. Respondents in this study totaled 75 respondents. Data collection in this study used a questionnaire with google form. The results showed that partially financial literacy and financial attitudes had an effect on UMKM financial management actors. Meanwhile, sales turnover and gender have no effect on UMKM financial management actors.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ajzen, I. (1985). The Theory of Planned Behavior. Handbook of Theories of Social Psychology. Volume 1. 438-459. Ditelusuri 14 Januari 2024. https://doi.org/10.4135/9781446249215.n22
Arianty, N., Rambe, M. F., & Bahagia, R. (2018). No Title. Saudi Journal Of Business And Management Studies (Sjbms)., Increasing Family Revenue Based On Household Industry., 1065–1072. Ditelusuri 25 Juni 2024.
Armereo, C, Mrzuki, A, Dkk. (2020). Manajemen Keuangan. Nusa Litera Inspirasi. Ditelusuri 3 Juli 2024.
Astuty, H. S. 2019. Praktik Pengelolaan Keuangan Wirausaha Pemula. Yogyakarta:Deepublish. Ditelusuri 10 Desember 2023.
Aziz, A. A., Riza, A., & Anwar, A. (2016). Pengaruh evaluasi anggaran dan kejelasan sasaran anggaran terhadap kinerja pengelolaan keuangan daerah pada satuan kerja perangkat aceh di pemerintah aceh. Ekonis: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 16(2). Ditelusuri 17 Desember 2023. https://ejurnal.pnl.ac.id/ekonis/article/viewFile/269/316
Chaniago, 2002. Pengertian Omzet Penjualan. Dalam Nisa Nurfitriani, 2011. FaktorFaktor yang Mempengaruhi Omzet Penjualan. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 1(1), 1-10. Ditelusuri 13 Januari 2024.
Djou, L. D. G. (2019). Analisis pengaruh literasi keuangan, sikap keuangan dan kepribadian terhadap pelaku pengelolaan UMKM di Kabupaten Ende. Magisma: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 7(2), 61-72. Ditelusuri 16 Desember 2023. https://doi.org/10.35829/magisma.v7i2.125
Ghozali. I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS 25. Universitas Diponegoro Semarang. Ditelusuri 15 Januari 2024.
Hadi, E. S. (2022). Pengaruh Pelaku Pengetahuan Manajemen Keuangan Terhadap Peningkatan Omzet Penjualan Bagi Industri Kreatif Di Tengah Pandemi Covid19. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 2(2), 56-64. Ditelusuri 30 Juni 2024. https://doi.org/10.56145/ekonomibisnis.v2i2.42
Hanasri, A., Rinofah, R., & Sari, P. P. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan, Pengetahuan Keuangan, dan Sikap Keuangan Terhadap Kinerja Keuangan pada Pelaku UMKM Bisnis online di Bantul. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 7(1), 443-450. Ditelusuri 02 September 2024. http://dx.doi.org/10.33087/ekonomis.v7i1.792
Imran, H. A. (2017). Peran Sampling dan Distribusi Data dalam Penelitian Komunikasi Pendekatan Kuantitatif. Jurnal Studi Komunikasi dan Media. Ditelusuri 20 Feberuari 2024.
Indiworo, H. E. (2016). Peran perempuan dalam meningkatkan kinerja UMKM. EQUILIBRIA PENDIDIKAN: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 1(1), 40-58. Ditelusuri 03 Juli 2024. https://doi.org/10.26877/ep.v1i1.1806
Islamia, A., Wiryaningtyas, D. P., & Subaida, I. (2022). Pengaruh literasi keuangan dan sikap keuangan terhadap pengelolaan keuangan dari inklusi keuangan sebagai variabel intervening di masa pandemi pada mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Abdurachman Saleh Situbondo. Jurnal Mahasiswa Entrepreneur (JME) FEB UNHAS, 1(8), 1676-1689. Ditelusuri 25 Januari 2024
Jatmika, S., Aprilianto, T., & Poernomo Tri Prasetyo, B. (2017). E-Marketing Dengan Media Jejaring Sosial Untuk Peningkatan Omzet Penjualan. September, 646– 654. Ditelusuri 04 Februari 2024.
Khadijah, K., & Purba, N. M. B. (2021). Analisis pengelolaan keuangan pada umkm di kota batam. Owner: Riset dan Jurnal Akuntansi, 5(1), 51-59. Ditelusuri 04 Februari 2024. https://doi.org/10.33395/owner.v5i1.337
Kim, S. M. (2014). The impacts of gender differences in social capital on microenterprise business start-up. Affilia, 29(4), 404-417. Ditelusuri 25 Desember 2023.
Kusumawati, E. D., & Putri, E. (2023). Pengelolaan Keuangan UMKM Ditinjau Dari Literasi Keuangan, Persepsi Keuangan dan Sikap Keuangan. Jurnal Akuntansi STIE Muhammadiyah Palopo, 9(2), 185-199. Ditelusuri 02 Juni 2024. http://dx.doi.org/10.35906/jurakun.v9i2.1567
Leunupun, E. G., Kriswantini, D., & Madiuw, L. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Pengelolaan Keuangan Mahasiswa Akuntansi (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Unpatti Di Kabupaten Maluku Barat Daya). Kupna Akuntansi: Kumpulan Artikel Akuntansi, 2(2), 125-133. Ditelusuri 10 Maret 2024.
M. S. Dr. Ikhlasiah Dalimonthe, Sosiologi Gender. Bumi Aksara, 2020. Ditelusuri 13 Januari 2024. Nofriadi, N.,
Elfiswandi, E., Rafki, R., & Lusiana, L. (2024). Analisis Hambatan dan Peluang Akses Pembiayaan bagi UMKM Perempuan: Studi Kasus Kota Padang. Jurnal Akuntansi, Manajemen, dan Perencanaan Kebijakan, 1(3), 1-10. Ditelusuri 17 Maret 2024.
https://doi.org/10.47134/jampk.v1i3.203
OJK, (2022), Survei Nasional Literasi Keuangan Indonesia tahun 2022, Otoritas Jasa Keuangan.
Ditelusuri pada tanggal 6 November 2024 dari https://ojk.go.id/id/berita-dan- kegiatan/info-terkini/Pages/Infografis-SurveiNasional-Literasi-dan-Inklusi-Keuangan- Tahun-2022.aspx
Rachmawati, N., & Nuryana, I. (2020). Peran literasi keuangan dalam memediasi pengaruh sikap keuangan, dan teman sebaya terhadap perilaku pengelolaan keuangan. Economic Education Analysis Journal, 9(1), 166-181. Ditelusuri 27 Desember 2023. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37246
Safitri, A., Novrina, A. S., & Dewi, S. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Pelaku UMKM Terhadap Laporan Keuangan. Jurnal Aktual Akuntansi Keuangan Bisnis Terapan (AKUNBISNIS), 5(1), 30-43. Ditelusuri 25 Juni 2024. http://dx.doi.org/10.32497/akunbisnis.v5i1.3614
Sasongko, S. S. (2009). Konsep dan Teori Gender. Jakarta: BKkbn. Ditelusuri 27 Desember 2023 Setyaningsih, R., & As’ari, H. (2024). Pengaruh Pengetahuan Keuangan, Sikap Keuangan Dan Investasi Terhadap Pengelolaan Keuangan Umkm Di Desa Bugisan Kecamatan Prambanan
Kabupaten Klaten. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(2), 4 Setyawan, W., & Wulandari, S. (2020). Peran Sikap Keuangan Dalam Mengintervensi Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Pelaku Manajemen Keuangan Pekerja Di Cikarang. Jurnal SEKURITAS (Saham, Ekonomi, Keuangan Dan Investasi), 2020, 4.1: 15. Ditelusuri 14 Maret
Sharma, A., Dua, S., & Hatwal, V. (2012). Micro enterprise development and rural women
enterpreneurship: way for economic empowerment. Arth Prabhand: A Journal of Economics
and Management, 1(6), 114-127. Ditelusuri 02 Juli 2024. http://www.pinnaclejournals.com Susanti, Ari., Ismuawan., Pardi., dan Ardyan, Elia. (2017). Tingkat Pendidikan, Literasi Keuangan, Dan Perencanaan terhadap Pelaku Pengelolaan Keuangan UMKM Di Surakarta. TB, 18(1),
-56. Ditelusuri 10 Juli 2024. http://journal.stimykpn.ac.id/index.php/tb
Swastha, B., & Sukotjo, I. (1993). Pengantar Bisnis Modern (Pengantar Ekonomi Perusahaan
Modern), Edisi ketiga. Yogyakarta: Liberty. Ditelusuri 08 Januari 2024.
Taneja, R. M. (2012). Money attitude- an abridgement. Journal of Arts, Science & Commerce. Vol.3 No. 3: 94-98. Ditelusuri 15 Juli 2024.
Triani, A., & Wahdiniwaty, R. (2020). Pengaruh Pengetahuan Keuangan dan Sikap Keuangan terhadap Perilaku Manajemen Keuangan (Studi Kasus Pada Mahasiswa S1 Program Studi Manajemen Universitas Komputer Indonesia). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689– 1699. Ditelusuri 13 Juli 2024. http://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/2040
Ulfatun, T., Udhma, U. S. A., & Dewi, R. S. (2016). Analisis tingkat literasi keuangan mahasiswa fakultas ekonomi universitas negeri Yogyakarta tahun angkatan 2012-2014. Pelita-Jurnal Penelitian Mahasiswa UNY, 11(2). Ditelusuri 08 Februari 2024. https://journal.uny.ac.id/index.php/pelita/article/view/10924/8185
Winardi, Prof. Dr. SE, (1991). Marketing dan Pelaku Konsumen. Bandung. Mandar Maju. Ditelusuri 13 Juli 2024.
Yahya, A. (2021). Determinan Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Pengembangan Kewirausahaan, 23 (01), 37-50. Ditelusuri 26 Juni 2024. http://dx.doi.org/10.33370/jpw.v23i1.506
DOI: http://dx.doi.org/10.35448/jrat.v18i1.30110
Refbacks
- There are currently no refbacks.
pISSN 1979-682X eISSN 2528-7443
Jurnal Riset Akuntasi Terpadu (JRAT) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License