Improving the 2D drawing soft skills of Banten Province vocational high school teachers and laboratory assistants through workshops and training
Abstract
A community service program in the form of workshops and soft skills training in the form of 2D drawing skills for teachers and laboratory assistants at Vocational High Schools (SMK) in Banten Province has been implemented. This activity is in partnership with SMK YP Fatahillah 1 Cilegon. This program is implemented to improve the ability of educators to help students face the world of work and industry after they graduate. The application used in this workshop and training is the AutoCAD application. The training material is about an introduction to AutoCAD, drawing simple 2D objects and complex 2D objects. Participants in this training activity consisted of teachers and laboratory assistants. This training activity uses presentation methods, tutorials, practice, discussions, questions and answers, and exercises. The training results showed increased participants' soft skills in 2D drawing using the AutoCAD application.
Program pengabdian kepada masyarakat dalam bentuk workshop dan pelatihan softskill berupa keterampilan menggambar 2D pada guru dan laboran di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Provinsi Banten telah dilaksanakan. Kegiatan ini bermitra dengan SMK YP Fatahillah 1 Cilegon. Program ini dilaksanakan untuk meningkatkan kemampuan para pendidik untuk membantu peserta didik dalam menghadapi dunia kerja dan industri setelah mereka lulus. Aplikasi yang digunakan pada workshop dan pelatihan ini yaitu dengan menggunakan aplikasi AutoCAD. Materi pelatihan yang diberikan yaitu tentang pengantar AutoCAD, menggambar objek 2D sederhana dan menggambar objek 2D kompleks. Peserta kegiatan pelatihan ini terdiri dari guru dan laboran. Pelaksanaan kegiatan pelatihan ini dilakukan dengan metode presentasi, tutorial, praktik, diskusi, tanya jawab, dan latihan. Hasil pelatihan didapatkan peningkatan kemampuan softskill para peserta dalam drawing-2D dengan menggunakan aplikasi AutoCAD.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, S., Satria, D., Caturwati, N. K., Dwinanto, D., Lusiani, R., Ula, S., Yusuf, Y., Erwin, E., Listijorini, E., Notonegoro, H. A., Susilo, S., & Haryadi, H. (2023). Advanced AutoCAD training for vocational high school teachers and laboratory assistants. Journal of Community Service in Science and Engineering, vol. 2, no. 1, pp. 30-34.
Adiguna, A., Amiwarti, A., Purwanto, H., Setiobudi, A., Alzahri, S., Firdaus, M. (2021). Workshop AutoCAD 2D di SMK Negeri 1 Suak Tapeh Kabupaten Banyuasin. Jurnal Cemerlang: Pengabdian pada Masyarakat, vol. 3, no. 2, pp.136-145.
Nasution, F., Irwan, A., & Junaidi, J. (2021). Pelatihan penggunaan perangkat lunak (software) AutoCAD untuk gambar teknik bagi siswa SMK Negeri 4 Medan. Prioritas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 2, no. 2, pp. 50-55.
Yani, A., Ratnawati, R., & Yusuf, M. M. (2020). Pelatihan penggunaan software autocad untuk meningkatan kompetensi siswa-siswi SMK Rigomasi Bontang. Berdaya: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, vol. 2, no. 2, pp. 61-68.
Polonia, B. S. E., Yusuf, Y., Helanianto, H., & Ruchiyat, A. (2021). Peningkatan kompetensi siswa SMK Negeri 2 Ketapang Jurusan Teknik Pemesinan melalui pelatihan software AutoCAD. Abdimas Dewantara, vol. 4, no. 1, pp. 76–82.
Sari, D. P., Syofii, I., Hermawan, R., Yadi, F., Santosa, M. A., Wadirin, W., Adanta, D., & Meldianto, E. (2023). Pelatihan dasar-dasar software autocad untuk guru SMK di Kecamatan Lempuing Kab. Ogan Komering Ilir. Jurnal Pelita Sriwijaya, vol. 2, no. 2, pp. 57-64.
Akhmadi, A. N., Qurohman, M. T., & Syarifudin, S. (2018). Peningkatan kompetensi Auto CAD bagi siswa SMK Ma’arif NU Talang Kabupaten Tegal. Jurnal Abdimas PHB: Jurnal Pengabdian Masyarakat Progresif Humanis Brainstorming, vol. 1, no. 1, pp. 15-21.
Binyamin, B., Asnan, M. N., Prasetyo, B. B., & Ledau, D. F. (2020). Program pelatihan gambar teknik menggunakan aplikasi AutoCAD di SMK Muhammadiyah 3 Samarinda. Jurnal Pesut: Pengabdian untuk Kesejahteraan Umat, vol. 2, no. 1, pp. 52-61.
Seniari, N. M., Supriyatna, S., Dharma, B. W., Natsir, A., Adnyani, I. A. S., Nababan, S., & Ginarsa, I. M. (2022). Introduction to AutoCAD software for design purposes in Raudlatul Husna SMKI students. Jurnal Abdi Insani, vol. 9, no. 1, pp. 210-218.
Rendi, R., Arifin, J., Herlina, F., Ihsan, S., Hartadi, B., & Syahrillah, G. R. F. (2020). Meningkatkan keterampilan guru SMK menggunakan aplikasi CAD di SMK Isam Sabilal Muhtadin. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas, vol. 6, no. 1, pp. 31-36.
Puspitasari, E., Wirawan, W., Rizza, M. A., Dani, A., & Suyanta, S. (2021). Pelatihan desain 2D dan 3D menggunakan AutoCAD bagi Karang Taruna Desa Merjosari, Kota Malang. Reswara: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 2, no. 2, pp. 264-268.
Atmajayani, R. D. (2018). Implementasi penggunaan aplikasi AutoCAD dalam meningkatkan kompetensi dasar menggambar teknik bagi masyarakat. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, vol. 3, no. 2, pp. 184-189.
Hadiwidodo, Y. S., Rochani, I., Syahroni, N., & Pratikno, H. (2020). AUTOVID (AutoCAD Covid-19): Sebuah media pelatihan software AutoCAD secara online untuk masyarakat terdampak Covid-19. Sewagati, vol. 4, no. 3, pp. 183-189.
Madi, M., Hadiwidodo, Y., Tuswan, T., & Ismail, A. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Peserta Pelatihan AutoCAD Online untuk Pengabdian Masyarakat Terdampak Covid-19 dengan Metode Kirkpatrick Level I. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, vol. 5, no. 4, pp. 1065-1076.
Wahyuni, A. S. (2023). Delivering online community service from community perspective: A critical review. Journal of Community Service and Empowerment, vol. 4, no. 3, pp. 486-491.
DOI: http://dx.doi.org/10.36055/jocse.v2i2.22394
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Journal of Community Service in Science and Engineering (JoCSE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.