Digital literacy outreach: Wise use of digital media in Sumberjaya Village, Sumur, Pandeglang
Abstract
The advancement of digital technology has reached various regions in Indonesia, including Sumberjaya Village, where internet access—particularly through smartphones—is widely available. While digital media offers numerous benefits, it also presents potential risks. Therefore, understanding appropriate usage guidelines, communication ethics, and information filtering is essential to minimize negative impacts. This community outreach program employed a participatory group method consisting of four main stages: observation, presentation, focus group discussion (FGD), and evaluation. The results of the program indicate that participants have significantly improved their digital literacy across three core dimensions: technological proficiency, cognitive awareness, and ethical behavior. These enhancements are expected to contribute positively to the community’s overall quality of life and resilience in navigating digital environments.
Kemajuan teknologi digital telah merambah berbagai daerah di Indonesia, termasuk Desa Sumberjaya, yang akses internetnya sudah sangat luas, khususnya melalui telepon pintar. Media digital menawarkan banyak manfaat, tetapi juga berpotensi menimbulkan risiko. Oleh karena itu, pemahaman tentang pedoman penggunaan, etika komunikasi, dan penyaringan informasi yang tepat sangat penting untuk meminimalkan dampak negatif. Program pengabdian masyarakat ini menggunakan metode kelompok partisipatif yang terdiri dari empat tahap utama: observasi, presentasi, diskusi kelompok terfokus (FGD), dan evaluasi. Hasil program menunjukkan bahwa peserta telah meningkatkan literasi digital secara signifikan dalam tiga dimensi inti: kemahiran teknologi, kesadaran kognitif, dan perilaku etis. Peningkatan ini diharapkan dapat memberikan kontribusi positif terhadap kualitas hidup masyarakat secara keseluruhan dan ketahanan dalam mengarungi lingkungan digital.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, O., & Supriyanto, S. (2019). Literasi digital. Seminar dan Lokakarya Kualitatif Indonesia 2019, pp. 117–126.
Ahmad, S. M., Nurhayati, S., & Kartika, P. (2024). Literasi digital pada anak usia dini: Urgensi peran orang tua dalam menyikapi interaksi anak dengan teknologi digital. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 47–65.
Basatha, R., Wirapraja, A., Sutjiadi, R., Trianto, E. M., & Setyoadi, E. T. (2023). Sosialisasi dan pelatihan keamanan internet dan pengamanan informasi data pribadi bagi siswa-siswi SMA Untung Suropati Sidoarjo. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, vol. 4, no. 1, pp. 166–173.
Fatimah, S., Parwati, L., Jannah, M., & Mahmudah, U. (2021). Peran keterlibatan orang tua dalam pengembangan literasi digital pada anak sekolah dasar. Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI, vol. 1, pp. 586–595.
Gamire, E., & Pearson, G. (Eds.). (2006). Tech Tally: Approaches to Assessing Technological Literacy. Washington, DC: The National Academies Press.
Helmita, H., Yudhinanto, C. N., WA, A. R., Surya, M. R. E., & Indriyani, S. (2023). Bijak berinteraksi di media sosial. Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat, vol. 4, no. 4, pp. 184–192.
Husniyah, N., Ramadansyah, E., Pertiwi, H., Tamara, A. F., Purwaamijaya, B. M., & Nuryadin, A. (2023). Analisis tingkat literasi digital UMKM di Jawa Barat. Economics and Digital Business Review, vol. 4, no. 1, pp. 845–868.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Materi Pendukung Literasi Digital - Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Kemdikbud.
Naufal, H. A. (2021). Literasi digital. Perspektif, vol. 1, no. 2, pp. 195–202.
Pitrianti, S., Sampetoding, E. A., Purba, A. A., & Pongtambing, Y. S. (2023). Literasi digital pada masyarakat desa. Prosiding Seminar Nasional Teknologi dan Sistem Informasi, vol. 3, no. 1, pp. 43–49.
Rachmawati, T. S., & Agustine, M. (2021). Keterampilan literasi informasi sebagai upaya pencegahan hoaks mengenai informasi kesehatan di media sosial. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, vol. 9, no. 1, pp. 99–114.
Rohman, A., Asbari, M., & Rezza, D. (2024). Literasi digital: Revitalisasi inovasi teknologi. Journal of Information Systems and Management (JISMA), vol. 3, no. 1, pp. 6–9.
Tulaseket, P. (2024). Sosialisasi pentingnya pemahaman literasi digital oleh orang tua kepada anak di Desa Lilibooi. Pattimura Mengabdi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, vol. 2, no. 2, pp. 212–216.
DOI: http://dx.doi.org/10.62870/jocse.v4i1.32280
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Journal of Community Service in Science and Engineering (JoCSE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.