Innovative learning through Lesson Study for Learning Community (LSLC) in the manufacturing process course
Abstract
Community Service Activities are designed to provide innovative and engaging educational experiences that align with the broader goals of teaching and learning in higher education. One such initiative is implemented through the Lesson Study for Learning Community (LSLC) model in collaboration with PT. Barata Indonesia, aiming to bridge the gap between theoretical instruction and the practical demands of the professional world. This community service program focuses specifically on the Manufacturing Process course, with a thematic emphasis on metal coating. The primary participants are 55 fourth-semester students enrolled in the 2024/2025 academic year. A qualitative approach is used to evaluate the enhancement of students’ knowledge and competencies. The findings indicate a high level of enthusiasm among students, with a 90% increase in understanding of metal coating concepts. Furthermore, students’ practical competencies were significantly strengthened through direct hands-on experience at PT. Barata Indonesia.
Kegiatan Pengabdian Masyarakat dirancang untuk memberikan pengalaman pendidikan yang inovatif dan menarik yang sejalan dengan tujuan pengajaran dan pembelajaran yang lebih luas di pendidikan tinggi. Salah satu inisiatif tersebut dilaksanakan melalui model Lesson Study for Learning Community (LSLC) bekerja sama dengan PT. Barata Indonesia, yang bertujuan untuk menjembatani kesenjangan antara instruksi teoritis dan tuntutan praktis dunia profesional. Program pengabdian masyarakat ini berfokus secara khusus pada kursus Proses Manufaktur, dengan penekanan tematik pada pelapisan logam. Peserta utama adalah 55 mahasiswa semester empat yang terdaftar pada tahun akademik 2024/2025. Pendekatan kualitatif digunakan untuk mengevaluasi peningkatan pengetahuan dan kompetensi mahasiswa. Temuan menunjukkan tingkat antusiasme yang tinggi di antara mahasiswa, dengan peningkatan 90% dalam pemahaman konsep pelapisan logam. Selain itu, kompetensi praktis mahasiswa diperkuat secara signifikan melalui pengalaman langsung di PT. Barata Indonesia.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Khotimah, K. (2025). Analisis Penerapan Pendidikan Berbasis Proyek untuk Mewujudkan Pendidikan Inklusi di Era Modern. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 5, no. 1, pp. 74-82.
Rahayu, B. M., Nuraini, H., Hidayat, S., & Asmawati, L. (2024). Integrasi Pengaplikasian Teknologi Dalam Pembelajaran Berbasis Proyek (Project-Based Learning). JIPIS, vol. 33, no. 1, pp. 55-62.
Rini, A. P. (2021). Lesson Study for Learning Community (LSLC). Jurnal Ilmu Agama Islam, vol. 3, no. 1, pp. 25-38. https://doi.org/10.36269/tlm.v3i01.376.
Juniar, D. T., Rohyana, A., & Rahmat, A. A. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Diskusi Kelompok dalam Meningkatkan Pemahaman dan Aktivitas Belajar Mahasiswa. JUARA: Jurnal Olahraga, vol. 4, no. 1, pp. 15-25.
Marlina, R. (2018). Penerapan Lesson Study For Learning Community (LSLC) pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Tanjungpura. Proceeding Biology Education Conference, vol. 15, no. 1, pp. 598-605.
Widayati, S. (2018). Implementasi Lesson Study pada Proses Pembelajaran Kajian Prosa Fiksi Mahasiswa Semester III STKIP Muhammadiyah Kotabumi Tahun Akademik 2017/2018. Jurnal Elsa, vol. 16, no. 1, pp. 1-10.
Otto, S., Evins, M. A., Boyer-Pennington, M., & Brinthaupt, T. M. (2015). Learning Communities in Higher Education: Best Practices. Journal of Student Success and Retention, vol. 2, no. 1, pp. 1-20.
Amirullah, A. H., & Iksan, Z. H. (2018). Lesson Study: An Approach to Increase the Competency of Out-of-Field Mathematics Teacher in Building the Students Conceptual Understanding in Learning Mathematics. Journal of Educational Sciences, vol. 2, no. 2, pp. 1-13.
Burhanuddin, B., Muntari, M., Loka, I. N., Sofia, B. F. D., & Al Idrus, S. W. (2023). Pendampingan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Lesson Study. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia, vol. 2, no. 1, 47–52. https://doi.org/10.29303/jpimi.v2i1.2288.
Afriadi, F., Hidayah, M. F., & Gusmaneli. (2024). Pembelajaran Kolaboratif dalam Pendidikan Perguruan Tinggi. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 2, no. 3, pp. 143-157.
Suryana, S. (2024). Pengaruh Praktisi Mengajar Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Pendidikan Konsumen. Jurnal MediaTIK: Jurnal Media Pendidikan Teknik Informatika dan Komputer, vol. 7, no. 2, pp. 114-117.
Hazin, M., & Rahmawati, N. W. D. (2023). Implementation of Policy “Praktisi Mengajar” in Higher Education. Journal of Education and Teaching Learning (JETL), vol. 5, no. 1, pp. 1-13.
Setiono, A. T. (2015). Kesesuaian Aplikasi Teknologi di UPT Logam, CV. Tunas Karya, dan PT. Dheawina Tekno sebagai Tempat Pelaksanaan Praktik Industri Mahasiswa Jurusan Pendidikan Teknik Mesin FT UNY. Program Studi Pendidikan Teknik Mesin, UNY, Yogyakarta.
Yuniani, K., Kardoyo, K., & Sakitri, W. (2017). Penanaman Jiwa Entrepreneurship Melalui Pembelajaran Praktik Manufaktur Furnitur. Economic Education Analysis Journal, vol. 6, no. 3, pp. 807-820.
Lynch, P., Bober, C., & Wilck, J. (2015). Educating and Training the Next Generation of Industrial Engineers to Work in Manufacturing in Conference: ASEE Annual Conference & Exposition, Seattle, WA.
DOI: http://dx.doi.org/10.62870/jocse.v4i1.33472
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Journal of Community Service in Science and Engineering (JoCSE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.