The Validity Test of Flipbook Learning Media in A Genetics Course Based on Local Wisdom in North Maluku

Chumidach Roini, Suparman Suparman, Magfirah Rasyid, Herliani Herliani, Rasmita Sabtu, Zarobatul Lil Ilmi

Abstract


Learning media plays a role in generating enthusiasm and interest in learning for students, so an interesting learning media is needed that can help students in the learning process. Flipbook is one of the interactive learning media that combines visual representation, narration, and interactive simulation that is expected to help students. The purpose of this study is to see the validity of the flipbook for genetics course produced from local species data of North Maluku. The study is a research and development study (Research and Development) which refers to the Thiagarajan 1974 development model, namely 4D (Define, Design, Develop, and Disseminate). The results showed that the flipbook learning media was very valid for use in learning with a percentage of 92% from material, media and language experts in this case by lecturers, and 98% from material, media and language experts in this case by teachers. The level of practicality of the learning media flipbook has a percentage of 91% obtained from student responses. This means that flipbook learning media is very valid and very suitable for use


Keywords


Learning Media; Flipbook; Genetics; Local Wisdom

Full Text:

PDF

References


Abdulatip, M., Suratsih, Henuhili, V., & Rahayu, T. (2015). Penyusunan Bahan Ajar Genetika dalam Bentuk Modul Pembelajaran Berbasis Fenomena Lokal. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(1), 59–64.

Andarini, T., Masykuri, M., dan Sudarisman, S. (2013). Pembelajaran Biologi Menggunakan Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) Melalaui Media Flipchart dan Video Ditinjau Dari Kemampuan Verbal Dan Gaya Belajar. Jurnal Bioedukasi. 6(2): 102-119

Anjarsari, N., Kurniawati, R. P., & Pratiwi, C. P. (2022). Pengaruh Model PBL Berbantuan Flipbook terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 45–51.

Anugraheni, A. D., Oetomo, D., & Santosa, S. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning dengan Pendekatan Contextual Teaching Learning terhadap Keterampilan Argumentasi Tertulis Ditinjau dari Kemampuan Akademik Siswa SMAN Karangpandan. Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Sebelas Maret, 11, 123–128.

Aprilia, T., Sunardi, & Djono. (2017). Penggunaan Media Sains Flipbook dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Teknologi Pendidikan, 15(02), 74–82.

Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. PT. Rineka Cipta: Jakarta.

Harahap, P., Yuni, R., Dhuha, S., Wismanto, W., & Haikal, M. I. (2024). Penggunaan Media Bahan Ajar Flipbook dalam Meningkatkan Pemahaman Belajar Siswa di SDN 153 Kota Pekanbaru. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(4), 83-87.

Hera, R. (2017). Studi Kasus Permasalahan dalam Proses Pembelajaran Konsep Genetika di SMA Negeri 2 Seulimum Kabupaten Aceh Besar. Genta Mulia, VIII(1), 53–63.

Indriyani, Y., Dahlan, D., & Pinayani, A. (2006). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Ekonomi, 2(1–15).

Jayaningsih, E. D., Suwarno, W. B., Nindita, A., & Aswidinnoor, H. (2019). Interaksi genotipe x lingkungan pada morfologi malai galur-galur padi (Oryza sativa L.) bermalai lebat. Jurnal Agronomi Indonesia (Indonesian Journal of Agronomy), 47(3), 240-247.

Jayanti, W., & Setyasto, N. (2024). Development of Kvisoft-Based Flipbook Learning Media on Learning Outcomes in Natural Sciences on the Human Circulatory System. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(5), 2511–2520.

Juliani, R., & Ibrahim, N. (2023). Pengaruh Media Flipbook Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal), 7(1), 20–26.

Melsa, F., Fausia, N., Aswan, A., & Agung, A. S. (2019). Efektivitas Media Genetika Audio Visual (GAV) Terhadap Pemahaman. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 191–194.

Rahayu, D., Pramadi, R. A., Maspupah, M., & Agustina, T. W. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Flipbook Interaktif untuk Memingkatkan Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 2(2), 105–114.

Ramdania, D. R. (2010). Penggunaan Media Flash Flip Book dalam Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa: Studi Eksperimen Kuasi terhadap Siswa Kelas XII di Madrasah Aliyah Al-Hidayah Cikancung Bandung (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Rasyid, M., Azis, A. A., & Saleh, A. R. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia dalam konsep sistem indera pada siswa kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 69–80.

Rijal, R. (2017). Animasi 2 Dimensi. Pusat Pengembangan Perfilman Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Roini, C. (2013). Kajian Miskonsepsi Genetika dan Upaya Mengatasinya Melalui pembelajaran Peta Konsep dan Inkuiri Terbimbing Menggunakan Perangkat Berpendekatan Konsep pada SMA Berkategori Berbeda. Universitas Malang.

Roini, C., & Sundari. (2019). Empowering Critical Thinking Ability of Genetic Students of Education Study Biology University of Khairun Using Mind Map media Direct Learning. AIP Conference Prosidings 2194 (1), 020106, 2019.

Sari, W. N., & Ahmad, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2819–2826.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta.

Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima: Jakarta.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/biodidaktika.v20i1.29331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Biodidaktika : Jurnal Biologi dan Pembelajarannya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.