Making Kokedama as an Implementation of Ecological Awareness at NSA Surabaya High School

Muhammad Zahrudin Afnan, Budi Utomo, I Putu Tony Purana

Abstract


The global environmental crisis is not just a warning, but a call to action, and education is key. NSA Surabaya High School addresses this challenge through the unique learning innovation of kokedama, a Japanese art of farming that combines aesthetics and sustainability. More than just the practice of planting, kokedama is a powerful medium to instill ecological awareness in the younger generation. With a hands-on method combined with affective reflection, students not only learn farming skills, but also develop a deep empathy for nature and a real sense of ecological responsibility. This finding proves that contextual education can be a concrete solution to instill environmental awareness, solution to instill environmental awareness from an early age. We recommend this activity as a revolutionary strategy to create a generation of high school students who not only care but are also ready to lead the change for the sustainability of our planet.


Keywords


Ecological Awareness; Kokedama Education; Sustainability in Learning; Contextual Environmental Literacy

Full Text:

PDF

References


Adzani, I. A., Azizah, K. N., Adiwinata, N. J., & Marthania, W. (2024). Implementasi Ekopedagogi dalam Pembelajaran Sekolah Dasar: Meningkatkan Kesadaran Lingkungan dan Keterlibatan Siswa. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(1), 106-115. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i1.2730

Amalina, N. N., Andriani, S., Meriayusti, A., Putri, E. W., Kusuma, L. G., Lisna, T., ... & Arum, D. P. (2022). Pendampingan Rebranding pada Usaha Java Kokedama Soerabaja Kelurahan Dukuh Pakis. Jurnal Penyuluhan dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 67-73. https://doi.org/10.59066/jppm.v1i2.69

Andini, R. (2022). Konservasi Lingkungan Berbasis Ekologi Integral Perspektif Al-Qur’an (Doctoral Dissertation, Institut PTIQ Jakarta).

Arum, L. S., Murtiyaningsih, H., Suroso, B., Muliasari, R. M., & Anggriawan, R. (2022). Budidaya Tanaman Hias Potless Melalui Teknik Kokedama Bersama PKK Kelurahan Wirolegi, Jember. Agrimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Pertanian, 1(1). https://pdfs.semanticscholar.org/d6ad/b69c52131e7adfa5e2cffe293596405cbff7.pdf

Astriani, M., Hidayat, S., & Saputri, W. (2022). Kokedama: Teknik Inovatif untuk Meningkatkan Peluang Bisnis Tanaman Hias di Palembang, Sumatera Selatan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(4), 851-859. https://doi.org/10.30653/002.202274.152

Budiman, S. R. (2024). Upaya Mengubah Ranah Kognitif, Psikomotoris dan Afektif dalam Pemuridan Melalui Model Taksonomi Bloom. JURNAL TRANSFORMASI: Jurnal Teologi dan Kepemimpinan, 3(2), 65-74. https://journal.sttintibandung.ac.id/index.php/JT/article/view/70

Desfandi, M., & Maryani, E. (2017). Implementasi Kebijakan Sekolah Berwawasan Lingkungan sebagai Upaya Mengembangkan Literasi Ekologis Peserta Didik. SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 4(2), 30-38. 10.15408/sd.v4i2.7989

Fajriani, S., Mustaniroh, S. A., Dewi, I. A., & Subagiyo, A. (2021). Kokedama sebagai Inovasi Produk Jual Tanaman Hias Daun di Desa Wisata Sidomulyo, Kota Batu. TRI DHARMA MANDIRI: Diseminasi dan Hilirisasi Riset kepada Masyarakat (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 1(1), 27-33. https://doi.org/10.21776/ub.jtridharma.2021.001.01.27

Fitdiawati, F., & Retno, R. S. (2020, November). Analisis Kepedulian Lingkungan dan Keterampilan Siswa Melalui Pengenalan Media Tanam Kokedama. In Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo (Vol. 1, No. 01, pp. 717-725). https://doi.org/10.33503/prosiding.v1i01.994

Handayani, R., Noor, I. G., & Dewi, R. S. (2024). Peran Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah dalam Membentuk Generasi Cerdas dan Bertanggung Jawab terhadap Kelestarian Alam. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 372-377. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i3.560

Hendrawan, B., Nugraha, M. F., & Nugraha, F. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesadaran Ekologis Siswa pada Pembelajaran Berbasis Ekopedagogik di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 684-491.

Hidayanti, N., Abidin, Z., & Husna, A. (2018). Implementasi Pendidikan Lingkungan Hidup sebagai Kurikulum Muatan Lokal Ekopedagogi dalam Membangun Karakter Siswa di SDN Lowokwaru 2 Malang. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 4(2), 106-112.

Ismail, A., & Sari, A. K. P. (2024). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Ekopedagogik terhadap Karakter Peduli Lingkungan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 213-222. https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18401

Kurniati, K. (2020). Meningkatkan Ranah Kognitif Dan Afektif Peserta Didik Melalui Pembinaan Guru Asuh Di MAN Insan Cendikia Kota Palu (Doctoral dissertation, IAIN Palu).

Lamuri, A. B., & Laki, R. (2022). Transformasi Pendidikan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia yang Berkarakter di Era Disrupsi. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 21-30. https://core.ac.uk/download/pdf/544174435.pdf

Leu, B. (2021). Dampak Pemanasan Global dan Upaya Pengendaliannya Melalui Pendidikan Lingkungan Hidup dan Pendidikan Islam. AT-TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 1-15. https://doi.org/10.51700/attadbir.v1i2.207

Lubis, R. K. (2024). Implementasi Model Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan untuk Meningkatkan Kesadaran Ekologis Siswa Sekolah Dasar. Pedagogik: Jurnal Pendidikan dan Riset, 2(3), 245-252.

Mahendra, Y., Nuha, U., Suryani, R., & Agyus, V. (2019). Pengembangan Pendidikan Karakter Menuju Transformasi Abad 21. SEMNASFIP.

Mahrus, M. (2024). Transformasi Pendidikan Agama Islam Berbasis Kesadaran Ekologis pada Siswa. Dirosat: Journal of Islamic Studies, 9(1), 109-122. DOI: 10.28944/dirosat.v9i1.1877

Marlina, M., Daffa, I. S., Nina, N., Haris, H., & Salmawati, S. (2024). Integrasi Pendidikan Lingkungan dalam Pembelajaran Sains untuk Mengembangkan Kesadaran Ekologis pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sultra Elementary School, 5(1), 54-69.

Masrinah, E. N., Aripin, I., & Gaffar, A. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA 1 Maja. Pedagogi Biologi, 1(01), 26-34. https://doi.org/10.31949/pb.v1i01.4677

Nafisah, D., Setyowati, D. L., Banowati, E., & Priyanto, A. S. (2020). Pendidikan Berbasis Ekopedagogik dalam Pembelajaran IPS di Era New Normal. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, pp. 390-397).

Nurzaelani, M. M. (2017). Peran Guru dalam Pendidikan Lingkungan Hidup. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.32832/tek.pend.v6i1.503

Panglipurningrum, Y. S., Angelina, Y., Octaviani, A., & Widianto, T. (2024). Pembuatan Tanaman Hias “Kokedama” sebagai Upaya Peningkatan Kemandirian Ekonomi pada Ibu-Ibu PKK Kota Surakarta. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkarya, 3(01), 27-32.

Pariani, N. (2021). Pengaruh Metode Outdoor Study Berbasis Subak dalam Pembelajaran IPS terhadap Sikap Sosial dan Sikap Ekologis Siswa Sekolah Dasar di Gugus VIII Kecamatan Abiansemal Kabupaten Badung (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Pranata, S., & Zubair, M. (2022). Implementasi Program Zero Waste untuk Membentuk Warga Negara Ekologis (Studi Kasus Upaya Pengelolaan Sampah di SMA Negeri 1 Mataram). Journal of Classroom Action Research, 4(4). https://doi.org/10.29303/jcar.v4i4.2257

Pratama, A. O. S., Sari, D. U., & Handoko, A. (2024, April). Tingkat Ekoliterasi Peserta Didik dalam Konteks Pembelajaran Biologi Berbasis Ekopedagogik: Sebuah Kajian Analitis. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung (pp. 280-287).

Purnami, W. (2020). Pengelolaan Sampah di Lingkungan Sekolah untuk Meningkatkan Kesadaran Ekologi Siswa. Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA, 9(2), 110-116. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v9i2.50083

Rahman, A., Heryanti, L. M., & Ekanara, B. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Education for Sustainable Development pada Konsep Ekologi untuk Siswa Kelas X SMA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 3(1), 1-8. DOI: https://doi.org/10.24036/jep/vol3-iss1/273

Saputra, N. E., Hernanda, H. B., Nurhuda, N., Ridwan, F. N., & Ardhi, M. W. (2019). Pelatihan Bioentrepreneurship Melalui Pembuatan Kokedama di Panti Asuhan Anak Luar Biasa Asih Madiun. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 101-104. DOI: https://doi.org/10.31960/caradde.v2i1.191

Sari, A. P., Malik, Y., & Mulyadi, A. (2023). Pengaruh Program Sekolah Sehat terhadap Kesadaran Ekologis Siswa Kelas VII Smp Negeri 3 Lembang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(24), 172-205. https://doi.org/10.5281/zenodo.10426691

Wiyatasari, R. S. S. (2019). Pengenalan dan Pelatihan Penanaman dengan Teknik Kokedama Untuk Ibu-Ibu PKK. Harmoni: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 36-39. https://doi.org/10.14710/hm.3.2.36-39

Yunansah, H., & Herlambang, Y. T. (2017). Pendidikan Berbasis Ekopedagogik dalam Menumbuhkan Kesadaran Ekologis dan Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 27-34. DOI: https://doi.org/10.17509/eh.v9i1.6153




DOI: http://dx.doi.org/10.62870/biodidaktika.v20i2.32532

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Biodidaktika : Jurnal Biologi dan Pembelajarannya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.