PELATIHAN MANAJEMEN STRES UNTUK MEREDUKSI TINGKAT STRES GURU SELAMA MASA ADAPTASI KEBIASAAN BARU

ROCHANI ROCHANI

Abstract


This article is the result of a literature review on the concept of stress management methods in order to reduce stress on teachers. Since the establishment of the online learning policy, many problems have arisen in education practice. One problem that arises is stress on teachers. The purpose of this study is to examine the evidence of the application of stress management methods in order to reduce stress levels in teachers. The results showed that stress management methods can be used to reduce teacher stress levels during the adaptation period for new habits. Keyword: Stress, Stress management, Teacher

Full Text:

PDF

References


Afiati, E., Handoyo, A. W., Muhibah, S., & Al Hakim, I. (2020). Terapi Bermain Bagi Siswa Korban Bencana Tsunami Di Kecamatan Sumur Banten. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(1).

Agung, I. M. (2020). Memahami Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Psikologi Sosial. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi, 1(2), 68–84.

Ambara, D. P. (2010). Pengaruh Tingkat Stres Guru Terhadap Manajemen Kelas Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal IKA, 8(2).

Ambarsari, J., Ruhaena, L., & Uyun, Z. (2017). Efektivitas Pelatihan Manajemen Diri Untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar Dengan Refulasi Diri (Self Regulated Learning) Siswa SMP. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6. http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info _singkat/Info Singkat-XII-7-I-P3DIApril-2020-1953.pdf

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 112934.

Dalimunthe, R. Z., & Rahmawati, R. (2019). Penggunaan Teknik Desentralisasi Sistematis Dalam Manajemen Stres Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 4(1).

Ernawati, L., & Rusmawati, D. (2015). Dukungan sosial orang tua dan stres akademik pada siswa smk yang menggunakan kurikulum 2013. Empati, 4(4), 26–31.

Esita, Z., & Rohmiati, R. (2018). Stres dan Manajemen Stres Guru Taman KanakKanak di Kota Kendari. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 7(2), 208–217.

Gray, C., Wilcox, G., & Nordstokke, D. (2017). Teacher mental health, school climate, inclusive education and student learning: A review. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 58(3), 203.

Hakim, G. R. U., Tantiani, F. F., & Shanti, P. (2017). Efektifitas Pelatihan Manajemen Stres Pada Mahasiswa. Jurnal Sains Psikologi, 6(2), 75–79.

Handoyo, A. W. (2017). Efektivitas Pelatihan Pengasuhan Anak Bagi Ibu Korban Erupsi Merapi. Universitas Pendidikan Indonesia.

Hanum, L., Daengsari, D. P., & Kemala, C. N. (2016). Penerapan Manajemen Stres Berkelompok dalam Menurunkan Stres pada Lanjut Usia Berpenyakit Kronis. Jurnal Psikologi, 43(1), 42–51.

Hanurawan, F. (2012). Strategi pengembangan kesehatan mental di lingkungan sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 14(2), 93.

Hapsari, N. S. (2019). Pengaruh Afirmasi Positif Terhadap Tingkat Halusinasi Pada Pasien Skizofrenia Di Rsj Prof. Dr. Soeroyo Magelang. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Harding, S., Morris, R., Gunnell, D., Ford, T., Hollingworth, W., Tilling, K., Evans, R., Bell, S., Grey, J., & Brockman, R. (2019). Is teachers’ mental health and wellbeing associated with students’ mental health and wellbeing? Journal of Affective Disorders, 242, 180–187.

Hawari, D. (2011). Manajemen Stres, Cemas, dan Depresi. Balai Penerbit FK UI.

Hayati, R., Widyana, R., & Sholichah, M. (2015). Terapi Tawa Untuk Menurunkan Kecenderungan Burnout Pada Guru Pendamping Anak Berkebutuhan Khusus. Humanitas: Jurnal Psikologi Indonesia, 12(1), 60– 72.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Penyesuaian Kebijakan Pembelajaran di Masa.

Liu, K., Chen, Y., Wu, D., Lin, R., Wang, Z., & Pan, L. (2020). Effects of progressive muscle relaxation on anxiety and sleep quality in patients with COVID-19. Complementary Therapies in Clinical Practice, 101132.

Mefoh, P. C., Ude, E. N., & Chukwuorji, J. C. (2019). Age and burnout syndrome in nursing professionals: moderating role of emotion-focused coping. Psychology, Health & Medicine, 24(1), 101–107.

Miskanik, M., Krisnanda, V. D., & Albab, S. (2019). Efektivitas Teknik Manajemen Stres Dalam Konseling Kelompok Untuk Mencegah Perilaku Prokastinasi Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir. Simposium Nasional Ilmiah & Call for Paper Unindra (Simponi).

Ogoma, S. O. (2020). Problem-focused Coping Controls Burnout in Medical Students: The Case of a Selected Medical School in Kenya. Journal of Psychology, 8(1), 69–79.

Ozamiz-Etxebarria, N., Santa María, M. D., Munitis, A. E., & Gorrotxategi, M. P. (2020). Reduction of COVID-19 anxiety levels through relaxation techniques: a study carried out in northern Spain on a sample of young university students. Frontiers in Psychology, 11.

Pajarianto, H., Kadir, A., Galugu, N., Sari, P., & Februanti, S. (2020). Study from Home in the Middle of the COVID-19 Pandemic: Analysis of Religiosity, Teacher, and Parents Support Against Academic Stress. Journal of Talent Development and Excellence, 12(2s), 1791–1807.

Pow, A. M., & Cashwell, C. S. (2017). Posttraumatic stress disorder and emotion‐focused coping among disaster mental health counselors. Journal of Counseling & Development, 95(3), 322–331.

Rahman, F. A., & Bhakti, C. P. (2020). Implementasi Eksplorasi Karier Siswa di Era New Normal. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 36–42.

Ramadhana, M. R. (2020). Mempersiapkan Ketahanan Keluarga Selama Adaptasi Kebiasaan Baru Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependudukan Indonesia, 61–68.

Ramadhani, M., & Ardias, W. S. (2020). Efektivitas Pelatihan Manajemen Stres Dalam Penurunan Stres Kerja Pada Anggota Badan Search And Rescue Nasional (Basarnas) Kota Padang. PSYCHE: Jurnal Psikologi, 2(1), 28–39.

Reinke, W. M., Stormont, M., Herman, K. C., Puri, R., & Goel, N. (2011). Supporting children’s mental health in schools: Teacher perceptions of needs, roles, and barriers. School Psychology Quarterly, 26(1), 1.

Richards, J. (2012). Teacher stress and coping strategies: A national snapshot. The Educational Forum, 76(3), 299– 316.

Sandra, R., & Ifdil, I. (2015). Konsep Stres Kerja Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(1), 80–85.

Santosa, I. M. E. (2017). Pengaruh Teknik Manajemen Stress Terhadap Penurunan Tingkat Stress Pada Lansia Di Panti Sosial Tresna Werdha Puspakarma Mataram. PrimA: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan, 2(2).

Santoso, E., & Setiawan, J. L. (2018). Peran dukungan sosial keluarga, atasan, dan rekan kerja terhadap resilient selfefficacy guru sekolah luar biasa. Jurnal Psikologi, 45(1).

Schafer, W. E. (2000). Stress management for wellness. Harcourt College Pub.

Segarahayu, R. D. (2013). Pengaruh Manajemen stres terhadap penurunan tingkat stres pada narapidana di LPW Malang. Jurnal Psikologi, 1(1).

Suranadi, L. (2012). Manajemen Stres Mahasiswa Baru. Jurnal Kesehatan Prima, 6(2).

Wade, C., & Tavris, C. (2009). Psikologi Jilid 2 (M. W. Hardani (ed.)). Erlangga.

Wardhani, R. D. K. (2017). Peran Kesehatan Mental Bagi Guru Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 1(2).

Wijaya, F., & Rahayu, D. A. (2019). Pengaruh Afirmasi Positif Terhadap Mekanisme Koping Pada Pasien Gagal Ginjal Kronik. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 2(1), 7–12.

Windistiar, D. E. (2016). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Stres Narapidana Wanita. University of Muhammadiyah Malang.

Zhang, H., Li, A., Zhu, B., Niu, Y., Ruan, Z., Liu, L., Gao, X., Wang, K., Yin, L., & Peng, M. (2020). COVID-19 pandemic: study on simple, easy, and practical relaxation techniques while wearing medical protective equipment. Psychological Medicine, 1–7.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.