PENINGKATAN KEMAMPUAN FISIK MOTORIK KASAR ANAK KELOMPOK B MELALUI PERMAINAN FOOTPRINTS DI TK ABA 7 MALANG

Yesi Anggraini

Abstract


The background of this research is the undeveloped physical abilities of gross motor skills of group B children in TK ABA 7 Malang. The purpose of this study was to improve the physical abilities of gross motor skills of group B children in TK ABA 7 Malang through footprints games. The design of this study uses classroom action research (CAR), this research model uses a model developed by Kemmis & MC. Taggart. This research was conducted in TK ABA 7 Malang, the research subjects were children of B2 group TK ABA 7 Malang, with a total of 21 children, consisting of 10 boys and 11 girls.


Keywords


Footprints game, Physical Motor Rough, Group B.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Akbar, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas: filosofi, metodologi & implementasi. Yogyakarta: Cipta Media Aksara.

Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Oleh : Tuti Andriani Dosen Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Jurnal Sosial Budaya, 9(1), 121–136.

Darma Sitepu, I. (2018). Manfaat Permainan Bola Basket Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Prestasi, 2(3), 27–33.

Fadlillah, M. (2017). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Jakarta: Prenadamedia GROUP.

Fitrianti, D. (2013). Mengembangkan Kegiatan Gerak Dan Lagu Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Pada Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Teratai, 2(3), 1–6.

Oktavia, C. R. (2019). Pengembangan Permainan Footprints dalam Pembelajaran Motorik Kasar Anak Kelompok B di Taman Kanak-kanak. Malang: Universitas Negeri Malang.

Paramita, M. V. A., & Sutapa, P. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Sirkuit Untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Golden Age, 3(01), 1–15.

Rahman, U. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 12(1), 46–57. https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a4

S. Tedjasaputra, M. (2001). Bermain, Mainan, dan Permainan (N. Sri Harsini, ed.). Jakarta: PT Grasindo.

Seefeldt, C., & A. Wasik, B. (2008). PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (kedua; S. Darwin, ed.). Jakarta: PT.INDEKS.

Susanto, A. (2017). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana.

Wiyani, A. (2014). Psikologi Perkembangan AUD. Yogyakarta: Gava Media.

Yenny. (2017). Gambaran perkembangan motorik anak usia 5-6 tahun yang bermain games gadget Yenny1. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, (3), 198–214. Retrieved from www.solusisehatku.com




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpppaud.v8i1.11571

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini

       

Creative Commons License

Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Copyright © 2024 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini. All rights reserved.

Early Childhood Teacher Education Department (PGPAUD)

FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Jl. Ciwaru Raya No.25 Serang Banten, Indonesia

Phone: 081514821060/087777133556

Email:  [email protected]