PENERAPAN PERMAINAN TEKA-TEKI UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN LINGUISTIK ANAK USIA DINI

Masganti Sit, Tiara Winanda, Irma Qurata Aini, Rahma Yani, Siti Halisah, Intan Puspita Sari, Nova Sari

Abstract


Linguistic competence is the ability to use written and spoken forms of language. Playing puzzles, children can compose words through puzzle media, and can name animals through the puzzle media. With the application of puzzle games can improve linguistic intelligence and is expected to help language development in children. Improving children's linguistic competence through play at As-Sayyidi Kindergarten is the purpose of this study. This kind of research is known as classroom research. The findings showed that children's proficiency in the target language can be improved through play, with levels I and II reaching 50% and 75% respectively. The main finding of this study is that teaching children to play puzzles can improve their language skills.


Keywords


Early Childhood, Linguistic Intelligence, Riddles

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Aidil, Saputra. (2018). Pendidikan anak pada usia dini. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 10(2), 209.

Astuti, Wuryani Tri. (2016). Pembelajaran anak usia dini berbasis Multiple Intelligences di TK Tunas Harapan Tambakrejo Ngaglik Sleman. Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(2), 257–276. Retrieved from http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/JPM/article/view/1211

Fitria, Fitria. (2020). Penerapan Media Visual Dalam Pembentukan Kecerdasan Kinestetik Anak Di Kelompok Bermain PAUD KB Kartini Desa Sibado Kec. Sirenja. Repository.Iainpalu.Ac.Id.

Gemilang, Damar, & Listiana, Hastuti. (2020). Teaching Media in the Teaching of Arabic Language/ Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 1(1), 49–64. https://doi.org/10.22515/athla.v1i1.3048

Handayani, Melatapiya. (2022). Efektifitas Permainan Teka-Teki BergambarDalam Meningkatan Kemampuan Keaksaraan Anak Usia 4-6 Tahun Guguk Gadang Rambatan. Repo.Iainbatusangkar.Ac.Id. Retrieved from http://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/25367

Harahap, Yenni Novita, Lubis, Sofia Idawati, Arianto, Arianto, Lubis, Lailan Syafira Putri, & Atiqoh, Ummu. (2023). Manfaat Penerapan Outdoor Learning Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spasial. JALIYE: Jurnal Abdimas, Loyalitas, Dan Edukasi, 2(1), 21–26. https://doi.org/10.47662/jaliye.v2i1.551

Masganti, Masganti, Arlina, Arlina, & Widai, Widai. (2021). Dampak Permainan Super Smart Kids Terhadap Kecerdasan Logika-Matematika Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha.

Nasution, ADI, Juliani, D., Meilandry, D., Nabila, N., Aprilia, R., & Sitorus, M. (2023). Peningkatan Kecerdasan Linguistik dengan Bermain Tebak Nama pada Anak Usia 5-6 Tahun. Journal on Education, 5(2), 2231–2237. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.875

Nasution, Atika Dhini Insani, Juliani, Diah, Meilandry, Dilia, Nabila, Nabila, Aprilia, Rezky, & Sitorus, Masganti. (2023). Peningkatan Kecerdasan Linguistik dengan Bermain Tebak Nama pada Anak Usia 5-6 Tahun. Journal on Education, 5(2), 2231–2237. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.875

Pulungan, Mardhiyah Sumarni. (2019). Pengaruh penerapan permainan sirkuit terhadap Kecerdasan kinestetik anak usia 5-6 tahun di RA Al-Washliyah Desa Janji Matogu TA 2018/2019. Repository.Uinsu.Ac.Id.

Rohmah, Naili. (2016). Bermain Dan Pemanfaatannya Dalam Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Tarbawi, 13(2), 27–35.

Sit, Masganti. (2021). Kecerdasan Majemuk. In Kencana (Vol. 3). Jakarta.

Sitorus, Masganti, Octa Nanda, Nadya, Nurhayati, Siti, Siregar, Ayu Syahrani, Huda, Nurul, Qori, Amalia, Tarbiyah, Fakultas Ilmu, & Keguruan, Dan. (2023). Penerapan Bermain Teka-teki Silang dalam Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini. JAMBURA Early Childhood Education Journal, (Tahun) ISSN, (5), 118–129. Retrieved from https://doi.org/10.37411/jecej.v5i1.1965

Suarca, Kadek, Soetjiningsih, Soetjiningsih, & Ardjana, IGA. Endah. (2016). Kecerdasan Majemuk pada Anak. Sari Pediatri, 7(2), 85. https://doi.org/10.14238/sp7.2.2005.85-92

Sugiarto. (2021). Teka Teki Bergambar Sebagai Upaya Menstimulus Penguasaan Kosa Kata Anak Usia Dini. Mubtadiin, 7(2), 227.

Suhartati, Hana Rahayu. (2016). Improving The German Speaking Skill German of The Grade XC Students at SMAN 1 Prambanan Klaten Through Snake and Ladder Technique. Bahasa Jerman-Theodisca Lingua, 13.

Tabi’in, A. (2017). Penerapan konsep pembelajaran berbasis kecerdasan majemuk (multiple intelligence) pada anak usia dini. Edukasia Islamika, 2(1), 46–69.

Zahro, Indah Fajrotuz, & Kusrini, Nurul Azizah Ria. (2018). Optimalisasi Kecerdasan Bahasa Anak Usia Dini melalui Metode Bermain Peran. Aulada: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 1(1), 12–24. https://doi.org/10.31538/aulada.v1i1.212




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpppaud.v10i2.23768

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini

       

Creative Commons License

Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Copyright © 2024 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini. All rights reserved.

Early Childhood Teacher Education Department (PGPAUD)

FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Jl. Ciwaru Raya No.25 Serang Banten, Indonesia

Phone: 081514821060/087777133556

Email:  jpp.paud@untirta.ac.id