PENERAPAN DISIPLIN BERSIH KUKU DENGAN METODE PEMERIKSAAN SECARA BERKALA DI RA ASSALIMIYAH

Alifa Basthina, Aneu Qurota Aini, Astri Tsamrotul Amanah, Dewi Lara Anjangsari, Garosha Putri Rahmadina, Lia Kamaliah, Luthfi Nur

Abstract


The most rapid spread of disease occurs through hands and nails. If there is a lack of hygiene on the hands, it will greatly affect and contribute to disease in the body. The purpose of this study was to determine the efforts made by teachers and parents in maintaining nail hygiene in children. This research was conducted at RA Assalimiyah, Ciamis. The method used in this research is a qualitative method, which aims to understand the phenomenon of what is experienced by the research subject. Qualitative research emphasizes more on data collected not from questionnaires but from interviews, observations, and documentation. It was found that the application of nail inspection habituation by teachers to children was able to improve the quality of nail hygiene in children. The application of nail hygiene discipline to children in RA Assalimiyah runs optimally. This is indicated by the implementation of nail examination routine at school. Children already have an awareness of the importance of maintaining nail health and hygiene.


Keywords


Cleanliness, Nails, Children.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Abiyoga, A., Arifin, R. F., & Norlita, Y. (2017). PENGARUH PENDIDIKAN KESEHATAN DENGAN METODE STORYTELLING (BERCERITA) DALAM PERSONAL HYGIENE TERHADAP HYGIENITAS KUKU PADA ANAK USIA SEKOLAH (The Influence Of The Health Education By The Method Of Storytelling Against Hygiene Of The Nail On School Age Chil. Jurnal Darul Azhar, 4(1), 71–80.

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Apriliani, S. R. A., & Utami, F. B. (2021). Peran Orang Tua dalam Menerapkan Kemampuan Literasi Kesehatan Anak Usia Dini pada Pandemi Covid-19 DiLingkungan RT. 04 RW. 26 Pekayon Jaya Bekasi Selatan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3852-3562.

Diawaitou, Y. H. (2024). UPAYA MENINGKATKAN LITERASI BACA TULIS MELALUI GERAKAN LITERASI SEKOLAH PADA SISWA SD YPK MANSURBABO DISTRIK SWANDIWE KABUPATEN BIAK NUMFOR. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2).

Edyati, L. (2014). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan dengan Media Video Terhadap Pengetahuan dan Sikap Personal Hygiene Siswa SD Negeri 1 Kepek Pengasih Kulon Progo. Naskah Publikasi, 2(1), 1–20. http://fik.um-surabaya.ac.id/sites/default/files/Artikel%206_0.pdf

Febriati, A. P. & Frianto, D. (2023). Penerapan Disiplin Bersih Kuku dan Tangan Dengan Metode Cuci Tangan (Tepung Selaci Puput) Pada Anak Usia Sekolah di SDN Jatimulya 1. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa. 2.(1). 3773-3774

Hasanah, U. & Mahardika, D. R. (2020). Edukasi Prilaku Cuci Tangan Pakai Sabun pada Anak Usia Dini untuk Mencegah Transmisi Penyakit. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ. Jakarta:UMJ.

Manik, R. V. (2022). ANALISIS KAJIAN STILISTIKA PADA NOVEL HARAP WUJUD RINDU YANG SELALU MENYAPA KARYA ELDA RINA. Medan: UHN. http://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/8132

Mardhiati, R. (2016). PESAN KESEHATAN : PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT (PHBS) ANAK USIA DINI DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN ANAK USIA DINI HEALTH, 1–6. doi: https://doi.org/10.52657/jik.v2i3.1021

Natalia, S., & Anggraeni, S. (2022). Skrining Kesehatan Anak Sekolah sebagai upaya deteksi Kesehatan sejak dini. Journal of Community Engagement in Health, 5(1), 47–50. doi: https://doi.org/10.30994/jceh.v5i1.340

Nasution, A. G. J. (2020). Metodologi Penelitian: Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Pramasta Pustaka Ilmu.

Rahmadhani, S., Zuliana, Mukminin, A., & Sumanto, R. P. A. (2023). Pentingnya Sosialisasi Pemeriksaan Kuku di TK Pertiwi 34 sebagai Bentuk Menjaga Kesehatan dan Kebersihan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(4), 13–17. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i4.25

Salsabila, B., Suhartini, B., Qanitha, A. D., Fitria, S. A., & Putri, M. K. (2024). JENIS-JENIS WAWANCARA DALAM INSTRUMEN BK NON TES ASESMEN RANAH PERILAKU. Journal of Therapia, 1(1). https://nawalaeducation.com/index.php/JOT/article/view/195

Shodiq, N. A. M., Mokodongan, B. N. F., Juniarti, Y., & Laiya, S. W. (2023). Peran Orang Tua dalam Pembiasaan Hidup Bersih dan Sehat pada Anak. Jambura Early Childhood Education Journal, 5(1), 68-81. doi: https://doi.org/10.61159/awladuna%20.v1i1.81

Siswanto, H. (2015). PENDIDIKAN KESEHATAN UNSUR UTAMA DALAM

PENDIDIKAN ANAK USIA DINI Hadi. Kinabalu, 11(2), 50–57. doi: http://dx.doi.org/10.21831/cp.v5i2.1565

Yuningsih, Y., & Yuliani, . W. (2022). Pemberdayaan Bantuan Dinas Pertanian dan Ketahanan Pangan Wilayah Pamulihan di Desa Haurngombong selama Pandemi Covid-19. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(41), 176–185. Retrieved from: https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/732




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpppaud.v11i1.25362

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini

       

Creative Commons License

Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Copyright © 2024 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini. All rights reserved.

Early Childhood Teacher Education Department (PGPAUD)

FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Jl. Ciwaru Raya No.25 Serang Banten, Indonesia

Phone: 081514821060/087777133556

Email:  jpp.paud@untirta.ac.id