IMPROVING STUDENT'S LEARNING OUTCOMES ON THE MULTIPLICATION CONCEPT OF WHOLE NUMBERS USING REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION METHOD

Ajid Ajid, Khaerul Soleh

Abstract


Abstract

 

The research background is due to problems regarding multiplication. Considering that multiplication is an important and useful material for life, based on that, the researchers are interested in doing that research. This research was conducted in Mathematics learning at SDN Cibodas 2, with 30 students consisting of 16 boys students and 14 girls students. This research used the realistic mathematics education (RME) approach. The data collection in this research is by applying tests and observations. From the analysis results that have been carried out, it can be concluded that the learning using the RME approach shows a better improvement. This can be seen from the average score of students' learning activities and mathematics learning outcomes which have increased. The average score of students' learning activities has increased in each cycle. In the first cycle, the average score was 1.8 or 45%, in the second cycle, the average score was 2.7 or 67%, and in the third cycle, the average score was 3.2 or 80%. While the average score of students' mathematics learning outcomes in the pre-cycle is only 54, in the first cycle increased to 62, in the second cycle is 66, and in the third cycle is 78.

Keywords: Learning Outcomes; Whole Numbers; RME


Full Text:

PDF

References


Anti Pitra, dkk, 2018. Penerapan Cooperative Learning Tipe Think-Pair-Share untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa tentang Penjumlahan Pecahan Berpenyebut Beda. Jurnal PEDADIDAKTIKA Vol. 5, No. 1, Hlm. 20-32

Artika R.V, dkk, 2019. Pengaruh Model Realistic Mathematics Education (RME) Berbantu Media Kertas Lipat Terhadap Penanaman Konsep Bangun Datar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar Vol. 3, No. 4 Hlm. 68-83

Asni dan Urip K (2020). The Use Of Realistic Mathematic Education Approach To Improve Learning Outcomes About Two-Dimensional Shapes At SDN Pandeglang 14. Jurnal JPSD Untirta Vol. 6 No. 1 Hlm. 55-67

Ayu Restianingrum, 2016. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Media Garis Bilangan Pada Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol. 15, No. 1, Hlm. 1-13

Ayuk Rismaya Putri dan Irul (2019). Application Realistic Mathematics Education (RME) To Increased The Mathematics Learning Outcomes Of Elementary School SD Negeri Salatiga 12. Jurnal JPSD Untirta Vol. 5 No. 1 Hlm. 37-49

Emmi Susiyanti, 2017. Penggunaan Metode Demonstrasi Dan Media Nyata Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Tentang Struktur Akar Pada Siswa Kelas IV SDN 11 Tebatkarai Kabupaten Kepahiang . Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol. 10, No. 1, Hlm. 16-29

Eti Herawati (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Domino Matematika Pada Materi Pangkat Tak Sebenarnya Dan Bentuk Akar. JNPM Vol.1, No. 1 Hlm. 66-87

Farida Soraya dkk. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Matematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Pokok Bahasan Pecahan Pada Siswa Kelas IV SDN Rawajati 06 Pagi. Jurnal JPSD UNJ Vol. 4, No. 2, Hlm. 87-94

Farida (2019) The Use of Realistic Mathematics Education (RME) in Improving Mathematical Analogical Ability and Habits of Mind. Al-Jabar Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 10, No. 02, Hlm. 177-186.

Husen Windayana. (2007). Pembelajaran Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis, Kreatif, dan Kritis, Serta Komunikasi Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. 5, (8), 21-24.

Indiyastuti. (2006). Dunia Matematika. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Iwan Junaedi1, M. Asikin, dan Masrukan, 2015. Penerapan Realistic Mathematics Education (RME) dengan Konteks Karakter dan Konservasi untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Menyusun Proposal Penelitian. Jurnal Kreativ-Inovatif Vol. 6, No. 2, Hlm. 177-190

Geri Syahril Sidik, 2016. Analisis Proses Berpikir Dalam Pemahaman Matematis Siswa Sekolah Dasar Dengan Pemberian Scaffolding. JPSD Vol. 2, No. 2, Hml 192-204.

K.R Aprilistiandita, dan M.R Florean, 2020. Analisis Minat Belajar Siswa Melalui Media Monopoli Keragaman Suku (Morasu) Pada Tema 7 Sub Tema 1 Kelas IV B Di Sdn 2 Surodakan Kabupaten Trenggalek. JPGSD Elementa Vol. 1, No. 3, Hlm 190-199

Kunandar, 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta. Rajagrafindo Persada.

Meriana Nurhaeni, (2018). Penerapan Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III SDN Sukorejo 1 Udanawu Blitar. JPGSD Vol. 6, No. 02, Hlm. 57-67

Mashudi, 2016. Penerapan Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Sifat-Sifat Bangun Ruang. JPSD Vol. 2, No. 1, Hlm 50-63

Saleh M (2012). Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistic (PMR).

Silvia Dani, dkk, 2017. Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Generalisasi Matematis Siswa. JPPM Vol. 10, No. 2, Hlm 182-193

Sri S.M (2019) Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Dengan Strategi Peta Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Mahasiswa PGMI IAIN Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia Vol. 4, No. 1, Hlm. 53-59

Sutarya, 2017. Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Active Learning Di Kelas IV SDN Tanah Tinggi 05 Pagi Jakarta Pusat. JIPGSD Vol. XII, No. 2, Hlm. 52-63

Sudjana, Nana, 2009. “Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar”. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya

Suharsimi Arikunto, 2007. Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Tasya AR. Dkk (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Vol. 6, No. 2, Hlm. 116-123.

Ujang Jamaludin, dkk (2018). Peningkatan Kemampuan Matematis Pada Siswa Sekolah Dasar SD Negeri 2 Sumber Agung Melalui Pendekatan Jarimatika. Jurnal JPSD Untirta Vol. 3 No. 1 Hlm. 26-32.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v7i2.10792

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id