IMPROVING STUDENTS' LEARNING OUTCOMES ON LIVING THINGS CONCEPT THROUGH ENVIRONMENTAL APPROACH IN 4th GRADE OF SDN BANJAR 3

Sri Nurul Hidayatin, Asrori Asrori

Abstract


Abstract

This research is based on the field's observations towards the low science score in 4th grade of SDN Banjar 3. This shows that the teaching and learning activities, especially in science learning, are still not as expected. To handle this, the researchers tried to apply one of the learning strategies that are considered appropriate and in accordance with the learning material, by using the Environmental Approach. The subjects of this research were the 28 students of 4th grade in SDN Banjar 3, consisting of 14 boys' students and 14 girls' students. The results of this research are: 1) Students' activities in science learning on the living things concept have increased from the first cycle of 52.14%, the second cycle is 63.58%, and the third cycle reached 81.42%. 2) Students' understanding of the living things concept obtains a very good result compared to the results obtained in pre-cycle activities with an average score of 45.35. After the implementation of the first cycle, the average score obtained was 55.36, in the second cycle, the score increased with an average score of 70.35, and the average score in the third cycle obtained very good results of 72.15. This means that students' understanding of the concept of living things and their environment is increased very well.

 

Keywords: Learning Outcomes; Living Things; Environmental Approach

Full Text:

PDF

References


Alpina dan Halidjah (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPAMenggunakan Metode Demonstrasi Sekolah Dasar. JPP Khatulistiwa Vol. 5 No. 1 Hlm. 1-12

Arikonto (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Barlia, L (2009). Teori Pembelajaran Sains di SD. Subang: Royan Press

Dhea Adela (2019). Pendekatan Lingkungan Sekitar Sebagai Basis Pembelajaran Untuk Mengembangkan Sikap dan Nilai Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Belaindika Vol. 01 No. 02 Hlm. 62-33

Fransiska FKS (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa SD Pada Pembelajaran Tematik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Role Playing. Jurnal Satya Widya Vol. 34, No. 1. Hlm. 62-76

Gunawan dkk (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. JPPI Vol. 12 No. 1 Hlm. 14-22

Hendracipta, dkk (2017). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Yang Menggunakan Srategi Inkuiri Dengan Strategi Ekspositori. JPSD Untirta Vol. 03 No. 01 Hlm. 33-41

Hendrawati (2013). Pengaruh Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Melalui Metode Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa SDN I Sribit Delanggu Pada Pelajaran IPS. Jurnal Pedagogia Vol. 02 No. 01 Hlm. 59-70

Heroninus (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Kota Tambolaka. Jurnal Prima Edukasi Vol. 04 No. 02 Hlm. 134-147

Inti Sukawati (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Pendekatan Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam Vol. 10 No. 1 Hlm. 19-25

Munisah, dkk (2018). Pendidikan Lingkungan Melalui Pembelajaran IPS Dengan Pendekatan Project Based Learning Dalam Menciptakan Sekolah Hijau. Jurnal Pendidikan Dasar Vol. 9 No. 1 Hlm. 64-74

Pindo dan Rinci (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Education Journal (SEJ) Vol. 8 No. 2 Hlm. 121-129

Sigit Setiawan dan Andi Suhandi (2020) The Usage Of Kit-For-Kids In Discovery Learning Model To Improve The Understanding Of Science Teaching Materials On Elementary School Students. Jurnal JPSD Untirta Vol. 6 No. 1 Hlm. 43-54

Suhardjono (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Syaiful dan Aswan (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Talakua dan Tehupuring (2016). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Konsep Makhluk Hidup Dan Lingkungannya Melalui Pendekatan Lingkungan Pada Siswa SD Kelas IV. JPSD Untirta Vol. 02 No. 02 Hlm. 138-146

Tawar (2016). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Melalui Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar Pada Siswatunagrahita Kelas 7. Jurnal Rehabilitasi dan Remediasi Vol. 25 No. 01 Hlm. 19-24.

Tuwuh Waluya (2015). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Pewarisan Sifat Dengan Media Kartu Dogen. JPK UNNES Vol. 1 No. 1 Hlm. 18-28

Wahyu dan Hilga (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 3 SD Menggunakan Model Picture And Picture Dan Media Gambar Seri. JPSD Untirta Vol. 4 No. 2 Hlm. 228-242.

Widi dan Laksmi (2020) Penerapan Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar (PLAS) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, Vol. 3, No. 1, Hlm. 58-66

Wiguna, Angga (2015). Penerapan Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Pencemaran Air: PTK di Kelas V SDN Pangradin 02 Kec. Jasinga Kab. Bogor. Skripsi PGSD UPI Serang. Tidak di Terbitkan.

Zulkifli (2015). Penggunaan Pendekatan Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Pelangi Vol. 8 No. 1 Hlm. 117-126




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v7i2.11476

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPSd: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Universitas Sultan Ageng Tirtayasa is published by Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (print) and Jurnal Untirta (eprint).

Publisher Address: Kampus C FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Jl. Ciwaru Raya, Cipare, Kec. Serang, Kota Serang-Banten, Email: jpsd@untirta.ac.id