THE CHARACTER VALUE OF THE SEDEKAH BUMI TRADITION IN RACI VILLAGE, BATANGAN SUB-DISTRICT, PATI REGENCY
Abstract
Abstract
The purpose of this research was to determine the character values of the Sedekah Bumi tradition in Raci Village, Batangan Sub-District, Pati Regency. This research is qualitative research with a case study type-research that will be conducted in Raci Village. The researched object is the Sedekah Bumi Tradition. This research uses observations, interviews, and documentation as the data collection techniques. The results of the research reveal that the Sedekah Bumi Tradition is held on Wednesday (Rabu Wage Bulan Apit of the Javanese Calendar) by conducting rituals and other events at Punden Raci, Punden Ketitang Kulon, Punden Sumur Brumbung, and Pulo Sawahan, where these places are believed to be the tombs of Mbah Danyang as an ancestor in ancient times who had cleared the village land (babad alas Raci Village). The character values that exist in the Sedekah Bumi Tradition are the values of a religious character, tolerance, discipline, love of the motherland, social care, and responsibility. The conclusion of this research is that the Sedekah Bumi tradition is a legacy from our ancestors that is still preserved by the next generation of the nation. The Sedekah Bumi tradition has six positive character values that are well taught to the people of Raci Village and elementary school-age children.
Keywords: Sedekah Bumi Traditions; character values.
Full Text:
PDFReferences
Agustina, A., Ismaya, E. A., & Setiawan, D. (2021). Makna Tradisi Barikan Bagi Pendidikan Karakter Anak Desa Sedo Demak. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1213-1222.
Anam, S. (2016). Penanaman Pendidikan Karakter Pada Anak Melalui Tradisi Sedekah Bumi Sebagai Kearifan Lokal Adat Masyarakat Desa Kedungadem Kabupaten Bojonegoro Jawa Timur. Jurnal TAPiS, 2(1).
Anwar, S. (2018). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 233-247.
Apriliani, P. A. S., & Yudiana, K. (2020). Model Pembelajaran Doll Speak Berbasis Kearifan Lokal Tat Twam Asi Terhadap Sikap Toleransi Siswa. MIMBAR PGSD Undiksha, 8(2), 284-293.
Ardianti, S. D., Wanabuliandari, S., & Kanzunnudin, M. (2019). Implementasi Pembelajaran Berbasis Ethno-Edutainment Untuk Meningkatkan Karakter Cinta Tanah Air Siswa Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2).
Asyari, M. M., Ismaya, E. A., & Ahsin, M. N. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Apitan Masyarakat Singocandi Kudus. Wasis: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 34-40.
Brata, I. B. (2016). Kearifan budaya lokal perekat identitas bangsa. Jurnal Bakti Saraswati (JBS), 5(1).
Devi, Y. E. S. (2018). Nilai-nilai Religius Dalam Tradisi Upacara Adat Tetaken Gunung Lima (Studi Kasus di Desa Mantren, Kecamatan Kebonagung, Kabupaten Pacitan). Doctoral dissertation : IAIN Ponorogo.
Fitrah, M. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).
Fitriastuti dan Masduki. (2014). Peningkatan Sikap Kerja Keras Dan Tanggung Jawab Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Strategi Course Review Horay. Skripsi. FKIP, Pendidikan Matematika. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Guntara, F., Fatchan, A., & Ruja, I. N. (2016). Kajian Sosial-Budaya Rambu Solo’dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 154-158.
Khoirinnida, Y., & Rondli, W. S. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Tematik di Era Pandemi Covid-19. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 21(3).
Mahbubi, M. (2012). Pendidikan karakter: implementasi aswaja sebagai nilai pendidikan karakter. Pustaka Ilmu Yogyakarta.
Moleong, Lexy J.2018. Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nihayati, I., Ismaya, E., & Oktavianti, I. (2021). Pendidikan Karakter Disiplin Pada Santri Pondok Pesantren Slaf Terpadu Bahjatur Roghibiin Kudus. Jurnal Inovasi Penelitian, 1 (11): 2395-2402.
Nikmah, F. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Tradisi Apitan di Desa Serangan Kecamatan Bonang Kabupaten Demak. Handep Jurnal Sejarah Dan Budaya, 3(2), 215-232.
Prasasti, S. (2020). Konseling Indigenous: Menggali Nilai–Nilai Kearifan Lokal Tradisi Sedekah Bumi dalam Budaya Jawa. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(2), 110-123.
Sabrina, U., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2021). Kendala dalam Menumbuhkan Karakter Religius Anak Usia Sekolah Dasar Selama Pandemi Covid 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3079-3089.
Saputra, HY. 2021. Tradisi Peringatan Maulid Nabi Muhammad SAW Di Desa Coper Kecamatan Jetis Kabupaten Ponorogo (Analisis Semiotika Ferdinan De Saussure). Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo.
Sugiyono.2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA,cv.
Suyadi, 2015. Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA
Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan sikap peduli pada anak melalui interaksi kegiatan sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1).
Wahyuningtias, W., & Astuti, N. D. (2016). Analisis Nilai-Nilai Dalam Tradisi Baritan Sebagai Peringat Malam Satu Syuro Di Desa Wates Kabupaten Blitar. FKIP e-PROCEEDING, 134-138.
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v8i2.15029
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]