APPLICATION OF STEM-BASED WORKSHEETS TO INCREASE INTEREST AND LEARNING OUTCOMES OF 5TH GRADE STUDENTS IN CHANGING STATES OF MATTER
Abstract
Abstract
This research aims to increase the interest and learning outcomes of 5th grade students at SDN Triwung Lor 2 by applying STEM-Based student worksheets on the material of changing state of matter. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted on 22 students of 5th grade at SDN Triwung Lor 2 Probolinggo City, consisting of 10 male and 12 female students. The data were collected through observation sheets, questionnaire sheets, pre-tests, and post-tests. The increase in student’s interest and learning outcomes was calculated by N-gain. The results showed that STEM-based worksheets could increase student’s interest and learning outcomes with the N-gain score on learning interest of cycle I and cycle II included with low criteria. While the learning outcomes experienced an insignificant increase because the learning outcomes in cycle I were included in the moderate criteria and cycle II were included in the low criteria. This research concludes that the application of STEM-based worksheets can increase student’s interest and learning outcomes.
Keywords: Student Worksheets; Learning Interest; Learning OutcomesFull Text:
PDFReferences
Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., dan Winarsih, E. 2021. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 5(6). 5313-5327.
Anggraini. 2020. Analisis Minat Belajar Siswa SD Menggunakan Pembelajaran Open Ended. Jurnal Muara Pendidikan. 5(1):627-632.
Arikunto, S., Suhardjono., dan Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Farchanah, Yuni. 2010. Upaya Meningkatkan Minat Siswa Kelas VII SMP Negeri 8 Yogyakarta dengan Menggunakan LKS (Lembar Kerja Siswa) Kreatif. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Yogyakarta.
Febriyanti, D., dan Maryani, I. 2020. Pengembangan LKPD Berbasis STEM pada Materi IPA Tema 7 Subtema 1 Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Fundamental Pendidikan Dasar. 3(2). 162-180.
Fithri, S., Pada, A.U.T., Artika, W., Nurmaliah, dan Hasanuddin. 2021. Implementasi LKPD Berbasis STEM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 9(4). 555-564.
Huzaimah, P. Z., dan Amelia, R. 2021. Hambatan yang Dialami Siswa dalam Pembelajaran Daring Matematika pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Matematika. 5(1). 533-541.
Jannah, I. N., Hariyanti, D. P. D., dan Prasetyo, S. A. 2020. Efektifitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. 4(1). 54-59.
Khairunnisa, Y., Rizkiana, F., dan Apriani, H. 2019. Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Tematik pada Materi Fotosintesis Terhadap Motivasi, Kemandirian, dan Hasil Belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains. 10(2): 121-129.
Laksita, R., Sulistya, D. E. R., dan Nurwahyuni, A. 2017. Pengaruh Outdoor Learning pada Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Pencemaran Lingkungan. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran). 1(1):32-38.
Masyhud, S. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan (LPMPK).
Menteri Pendidikan. 2020. Surat Edaran Nomor 3 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Pendidikan dalam Masa Darurat CoronaVirus Disease (COVID-19).
Muthoharoh, M., Kirna, I. M., dan Indrawati, G. A. 2017. Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidika Kimia Indonesia. 1(1).13-22.
Rahayu, S., Hidayati, W.N. 2018. Meningkatkan Hasil belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Bangun Ruang dan Bangu Datar pada Siswa Kelas V SDN Jomin Barat I Kecamatan Kotabaru Kabupaten Karawang. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 4(2). 204-215.
Safitri, R. 2020. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis STEM (Sains, Technology, Engineering, Mathematics) pada Materi Hukum Gravitasi Newton dan Usaha Energi Kelas X SMA/MA. Skripsi. Batusangkar: Institut Agama Islam Negeri Batusangkar.
Sanjaya, W. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.
Wijaya, P.A., Sutarto, J., dan Zulaeha, I. 2021. Strategi Know-Want To Know-Learned dan Strategi Direct Reading Thinking Activity dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Semarang: CV. Harian Jateng Network.
Yunitasari, R., dan Hanifah, U. 2020. Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID-19. Jurnal Ilmu Pendidikan. 2(3). 232-243.
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v8i2.15350
Refbacks
- » —
Copyright (c) 2022 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]