DEVELOPMENT OF RARA STORYTELLING APPLICATION-BASED INTERACTIVE LEARNING MEDIA TO TRAIN STORY-LISTENING SKILLS

Wisla Wulandari, Rina Yuliana, Sundawati Tisnasari

Abstract


Abstract

Listening ability in elementary school is still relatively low. This is due to several factors, such as the use of attractive learning media is still rare, so the development of interactive learning media is needed. This development aims to produce interactive learning media based on the Rara Storytelling application and to determine the feasibility and response of students regarding the developed media. The research method used is research and development (R&D) using the Borg and Gall model modified by Sugiyono from stages one to six. The subjects were 31 students of 4th grade B at SDN Banjar Agung 1. The results of this research indicate that interactive learning media based on the Rara Storytelling application are “very feasible" to be used in 4th grade elementary school learning. This is proved by the validation results of media at 91.2% in the “very feasible” category, the validation results of linguists at 87.5% in the “very feasible” category, and the validation results of material experts at 83.17% in the “very feasible” category. While the analysis of student responses shows a percentage of 88.36%, this shows in the “Very Good” criteria. The results of this research indicate that the developed media is feasible and attractive to be used as an application-based learning media to train listening skills in elementary schools.

Keywords: Learning Media; Application-based; Storytelling


Full Text:

PDF

References


Abdullah, Ramli. 2017. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Kimia Di Madrasah Aliyah. Lantanida Journal, 5 (1). 13-28.

Ardiansyah, Auliyakhtsani. dkk. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Torso (APTOR) Berbasis Android Pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar Materi Alat Gerak Manusia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5 (3). 9440-9448.

Asela, Saas. dkk. 2020. Peran Media Interaktif Dalam Pembelajaran PAI Bagi Gaya Belajar Siswa Visual. Jurnal Inovasi Penelitian, 1 (7). 1297-1304.

Desriana, D., Amsal, A., & Husita, D. 2018. Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Lingkungan Dengan Media Internet Dalam Pembelajaran Asam Basa Di MAN Indrapuri. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2 (1). 50-55.

Gereda, Agustinus. 2020. Keterampilan Berbahasa Indonesia Menggunakan Bahasa Indonesia Secara Baik dan Benar. Tasikmalaya: Edu Publisher.

Guslinda dan Rita Kurnia. 2018. Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: CV. Jakad Publishing.

Marisa, Riandi. 2015. Permasalahan Perkembangan Bahasa dan Komunikasi Anak. JPSD UNTIRTA, 1 (2).

Massitoh, Euis Intan. 2021. Analisis Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Keterampilan Menyimak. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA. 330-333.

Mianawati, Rena. dkk. 2019. Keterampilan Menyimak Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. JAPRA, 2 (1). 1-14.

Pebriana, Ulifatus. dkk. 2017. Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Model Pembelajaran Artikulasi Dan Media Boneka Tangan Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 SDN Pejok II Kedungadem Bojonegoro. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 5 (2). 766-772.

Purwanto, N. 2013. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rahmawati, Septina dan Dhina, C. R. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 6 (3).

Ramdani, Agus. dkk. 2021. Pelatihan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android Sebagai Sumber Belajar untuk Guru dan Peserta Didik. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4 (4). 70-75.

Riduwan. 2011. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Riyan, Muhamad. 2021. Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Pada Pembelajaran Teks Eksposisi. Diksi, 29 (2). 205-216.

Solihat, Ilmi dan Erwin. S..R. 2018. Literasi Cerita Anak dalam Keluarga Berperan Sebagai Pembelajaran Pembentuk Karakter Anak Sekolah Dasar. JPSD UNTIRTA, 4 (2). 258-271.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Triwidayati, Katarina Retno. 2018. Pelaksanaan Pembelajaran Menyimak Di SD Xaverius Di Bawah Naungan Yayasan Xaverius Palembang. Jurnal PGSD Musi, 1 (1). 55-65.

Windiyani, Tustiyana. dkk. 2018. Penggunaan Media Pembelajaran Gambar Fotografi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Sekolah Dasar. JPSD UNTIRTA, 4 (1). 91-101.

Wisada, Putu Darma. dkk. 2019. Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3 (3). 140-146.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v8i2.17095

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id