THE INFLUENCE OF SELF-CONCEPT ON THE STUDENTS’ ACHIEVEMENT MOTIVATION IN 4TH GRADE SDN CITOREK

Anna Maria Oktaviani, Arifin Makrum, Nina Nurhasanah, Iva Sarivah

Abstract


Abstract

This research aims to determine the significant effect of self-concept on the achievement motivation of 4th grade students at SDN Citorek in 2022 of Cluster 5. The research method used is a survey method with path analysis techniques. This research used questionnaires or statements as data collection techniques to obtain data about the effect of self-concept (X) on achievement motivation (Y) using the Likert scale. The data analysis in this research is descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The results of the second hypothesis testing can be concluded that self-concept has directly affected achievement motivation with a correlation coefficient score of 0.457 and a path coefficient score of 0.357, which means that self-concept can directly affect achievement motivation.

Keywords: Social Science; Self-concept; Achievement Motivation


Full Text:

PDF

References


Akdon. (2018). Path Analysis. Bandung: Alfabeta.

Manurung, A. S. (2013). Hubungan motivasi berperstasi dan konsep diri siswa terhadap hasil belajar tentang pengukuran pada siswa kelas V SDn di kecamatan Pulogadung Jakarta Timur (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA).

Bekti, H. (2015). Hubungan Konsep diri dan Motivasi Belajar dengan hasil belajar IPS SD Negeri Rambutan 02 Pagi Jakarta Timur. Universitas Negeri Jakarta.

Damanhuri. dkk. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Inquiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPS. Jpsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(2), 156-165.

Dimyati & Mudjiono. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djaali, H. (2013). Psikologi Pendidikan Cetakan Pertama, Jakarta: Bumi Aksara.

Etin Solehatin, Raharjo, E. S. (n.d.). Cooperative Learning “Analisis Model Pembelajaran IPS”. Jakarta: Bumi Aksara.

Ferani, A. A., Karini, S. M., & Nugroho, A. A. (2015). Hubungan antara citra tubuh dan konsep diri dengan motivasi bertato pada wanita di Surakarta. Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa, 4(3 Des).

Gusti. (2016). Konsep Diri Positif, Menentukan Prestasi Anak. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Karen G. D. (2018). Psychology for Living: Adjustment, Growth, and Behavior Today. Pearso Education, Inc., Upper Saddle River.

Khotimah, R. H., Radjah, C. L., Handarini, D. M. (2016). Hubungan Antara Konsep Diri Akademik, Efikasi Diri Akademik, Harga Diri Dan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Smp Negeri Di Kota Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. 1(2): 60-67.

Lestari, A., Solihatin, E., & Sudrajat, A. (2018). Hubungan Konsep Diri Dan Motivasi Berprestasi Siswa Dengan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Tunas Bangsa, 5(2), 175–183.

Mikarsa, H.L., dkk, . (2018). Pendidikan Anak di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Muhamad Ardian Nugraha, Sholeh Hidayat, S. (2022). Development of Interactive Web-Based E-Module on The Solar System Materials In Science Subject. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 8(2), 134-143.

Nirwana. (2013). Konsep Diri, Pola Asuh Orang Tua Demokratis Dan Kepercayaan Diri Siswa. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 2(2).

Purwanto, N. (2007). (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rokmanah, S., Nurma’ardi, H. D., & Oktaviani, A. M. (2022). THE INFLUENCE OF THE MIND MAPPING LEARNING MODEL TO INCREASE LEARNING OUTCOMES IN SOCIAL SCIENCE SUBJECTS. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 8(2), 210-221.

Setiadewi, N. P. L., Sujana, I. W., & Suniasih, N. W. (2019). Kontribusi Konsep Diri Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS. Mimbar Ilmu, 24(3), 287-298.

Tanjung, Z., & Amelia, S.H. (2016). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. Journal Indonesian Institute for Counseling, Education and Therapy (IICET). 2(2): 1-4.

Triano. (2018). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik (Prestasi P). Prestasi Pustaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v9i1.18847

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id