IMPROVING STUDENT LEARNING OUTCOMES THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING MODEL IN MATHEMATICS SUBJECT

Dea Yuliani, Vinencia Ika Indralin, Siti Dewi Maharani

Abstract


This research aims to enhance the learning outcomes of 3rd grade students at SD Negeri 112 Palembang by applying the problem-based learning model in mathematics on adding fractions with the same denominators. This research uses Classroom Action Research conducted over three cycles: planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this research are 25 students in the 3rd grade class at SD Negeri 112 Palembang. Data collection is carried out through tests and analysis using quantitative data analysis. By applying the problem-based learning model, the research results demonstrate a significant improvement in the students’ learning outcomes regarding the topic of fractions in mathematics. In cycle I, the level of student learning mastery reached 56%; in cycle II, the level of learning mastery increased to 68%; and in cycle III, it reached 84%. In conclusion, applying the problem-based learning model has effectively improved student learning outcomes in mathematics, particularly in fractions material.

 


Keywords


Mathematics; Problem-Based Learning; Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References


Amelia, M. S. & Masniladevi. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai. 4(3). 1912-1917. https://jptam.org/index.php/jptam/article/download/6440/5371/12186

Aniza, N. (2021). Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil

Belajar Peserta Didik Di Kelas III. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar. 8(2). 79-86. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jisd/article/view/15847

Aqib, Zainal. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Beserta Sistematika Proposal dan Laporannya. Jakarta: Bumi Aksara

Ariyanti, dkk. (2023) Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ipas Siswa Kelas IV Di Sdn Plumpung 1 Kabupaten Magetan Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

Hermansyah. (2020). Problem Based Learning in Indonesian Learning. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar. 3(3). 2257- 2262. https://jurnal.uns.ac.id/SHES/article/view/57121

Hidayati, L. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas IV di Madrasah Ibtidayah Al-Munawwarrah Kota Jambi. Skripsi. Jambi: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin. http://repository.uinjambi.ac.id/13925/1/SKRIPSI.pdf

Maharani, SD, Anggraini, B, & Endah. (2016). Strategi Pembelajaran Think Talk Write Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal

Inovasi Sekolah Dasar. 3(1).10-11. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jisd/article/view/8611

Nurmaini. (2014). Penerapan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Tentang Materi Sifat-Sifat Air. Skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. http://repository.upi.edu/6436/

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta

Pratama, Y. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 24 Palembang Pada Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku Dengan Menerapkan Model Problem Based Learning. Skripsi. Palembang: Universitas Sriwijaya

Priatna, N. & Yuliardi, R. (2018). Pembelajaran Matematika untuk Guru SD dan Calon Guru SD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Rusman. (2018). Manajemen Kurikulum. Depok: PT RajaGrafindo Persada

Sudaryono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Mix Method. Depok: PT RajaGrafindo Persada

Suganda, V. A. (2015). Kesulitan Merepresentasikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar. 2(1), 41-47. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jisd/article/view/8624

Sukirah. (2022). Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dapat Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan Dengan Penyebut Berbeda Pada Siswa Kelas V SDN 2 Rawalo. Jurnal Dialektika Jurusan PGSD. 12(2). 946-947. https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpgsd/article/view/1223

Sulastri, Imran, & Firmansyah, A. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif

Tadulako. 3(1). 2354-614. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/4110

Taufik, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Android Berbasis Problem Posing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Bangun Ruang Bagi Siswa Kelas VI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v9i2.20516

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id